Article Image
FR a AR AVE II Kö sr RRIVRE TEM TEEV ORALVETV VåRLUgörligare och från 2:dra hand gjordes ånyo nägra poster 115116 I qvalit6 a 86 ro s. På det hela äro emellertid temligen återhällsamma. Afärernas vidare gäng beror nu till mesta delen af ställningen på de utländska marknaderna, ehuru en icke ringa efterfrågan börjat yppas för konsumtion och äfven för det inre af landet. För kurländsk räg råder köplust, men egarne hälla sig tillbaka;; I går gjordes i råg inga omsättningar; man bjöd visserligen för vigt 115116 KX 86 ro 3., men fordringarne voro fasta å 87 ro s. Hampa är alltjemt begärlig och nögot i stigande. Frösorter. Af Sädeslinfrö väntas en god skörd och redan inträffade mindre partier, hvilka i ällmänhet äro af vacker qvalit6. Linfrö har i anseende till bristen ä fartyg föga afsättning. I Hampolja är det stilla in loco; deremot äro aftärer gjorda på leverans hvarvid 200 berk. betaltes med 90 ro bko med 10 proc. Salt: ett par laster Liverpoolshafva anländt, hvilka till största delen äro placerade å 69 ro s. Andra sorter saknas. sill är för Bergens vara slutad å 112—109 ro. SJÖFARTS-UNDERRÄTTSLSER. Stockholm. Inkomne: Sept. 14: Ellida, Pöttorsson, Ystad, bränvin och spannmål; Hellovi, Sonason, Götheborg, porter; Maria, Möller, Laadskrona, socker och sirap; Hilda, jömsson, Kappelsbamn, kalk; Oscar, Nilsson, Sölvitsborg, bränvin; Två Bröder, Westerberg, Nördmaling, ved och bräder; Norden, Molander, Bölvitsborg, bränvio; Texerina, Jönsson, Götheborg, porter; Carl Johan, Österman, Kappslshamn, kalk; Eifrida, Wablström, Fåhrösund, d:s; Herkules, Österberg, Töfsals, ved och krsatur. — 48: Nagier, Barandon, Steitin, diverse. — 46: Fanny, Degerman, Hull, stenkol: Fäderneslandet, Åhblström, Petersburg, div; Anna Soph a, Csderbörg, Oporio, vis; Wilbelmiax Cathrina, Feninga, Hamburg, styökegods, Utklarerade: sept. 14: Orädd, Sjöholm, Sikeå, spanmål och tackjern; Sophie, Ljungberg, Nyköping, div; Waifrid, Bromö, div. Probus, Steffensson, Raumo, barlast; Fortana Söder man, Töfsala, d:o; Isaak, Fogelström, Helsingfors, jern och div. — 16:-Courier de Marseille, Bureau, Frankrike, jern och div. Till lastning anmälde: Sept. 15: Naågler, Barandon, Stettin, jern etc. — 4186: Wilhelm, Malmberg, Lsadon, jra och trävaror; Hellovi, Sorasson, Östersjön, jern och tjära. Telegraf-rapport d. 15 Sept., kl. 6 e. m. Dalarö: NNV. — Landsort: Nordlig. — Sandhamn: Ostlig. Ank. i e m: Gustafva, Haquinius, Petsrsbarg, styckegods. — Furusund: NNV. Ank. i middags: Familjen, Andersson, Piteå, tjära ; 1 galeas med 85 f:r ved Hito den 46, kl. 11 i m. bHbalarö: NNO. Ank, i morse: L. Torstenson (å.) — Landsert: Hordlig. Ant. morse: Tre Vänner, Berlet, Landskrona, socker och sirup; utg: i går aft: Gautbiod (ä.) — Sandhamn: NNO. Uty. i går aft.: Freden, Muchau; Hama Fredrica, -Fogelsiröm; Isac, Fogeiström; Josephina, Jönsson; Delphine, Olssom; Oscar, Mattsson; d:o i merss Ida, Lar:son. — Fa rusund: Nordlig. Anki i. m.: Lodrig Gustaf, Norberg. Nordmaling, tjära; utg. i går aft: Orädd, Sjöholm. Sjöfartskongressen i Briissel hvilken som bekant eger rum på förslag af Förenta Staternas regering och hade till ändamäl att genora bidrag af alla nationer, fullständiga de omfattande iakttagelser och undersökningar, som af direktör vid observatoriet I Wassington, löjtnant Maury, med sö mycken framgång blifvit påbörjade för utforskningar af vindar och strömningar i alla haf, förtjenar med rätta den största uppmärksamhet af alla, och enhvar som äro intresserade af sjöfarten och verldstrafiken. Nägra uppgifter om de bittills vunna resultaterna, hvilka hr Maury, på sin genomresa i London meddeslade vid en sammankomst af köpmän och skeppsredare, torde här förtjena att päpekans At de kartor, hvilka blifvit uppgjorda efter de hittills erhållna underrättelserna om vindar, strömnivgar och andra märkliga hafsföreteelser, visade det sig nemligen efter hr Maurys förklaring, att den ziekzack som beskrifves at den hittills varliga kursen från Förenta Staterna till Eqvatorn kan betydligt förkortss om man i stället följer en medelkurs, och det lyckades äfven derigenom ett fartyg frän Baltimore, kapten Jackson, att segla till Eqvatorn på den korta tiden at 24 dagar, dE eljest i medeltal fordrats 41 dagar. I allmänhet betöfs numera för denna fatt 27 dagar, ehuru en och annan ress egt rum på endast 17 dagar. Seglingen mellan Förenta Staterna och Rio Janeiro har med tillbjelp af dessa iakttagelser blifvit förkortad med nägra och 20 proc. och farten till Kalifornien med mer än en hel månad. När man nu i Förenta Staterna för dessa undersökningars fortsättning önskar en samverkan af alla sjöfartsidkande nationer, sä sker detta förnämligast för att erhålla lika fullständiga uppgifter öfver Stilla oceanen och Indiska hafvet, som dem hvilka redan äro samlade om Atlantiska hafvet. Löjtnant Maury fästade vidare uppmärksamheten derpå, att Förenta Staternas regering under erkännande at de mångfaldiga fördelar, som hans system erbju der, med största beredvillighet har förbundit sig att till alla amerikanska skeppsförare, som förpligta sig att på sina resor göra observationer och anteckningar efter de af hr Maury upprättade kartor, kostnadsfritt läta utdela alla af honom redan utgifna kartor med tillhörande instruktioner, segeldirektioner och beskrifningar; men nämnde regering har nu äfven, i betraktande-af ändamälets vigt för hela verldshandeln och sjöfarten gått ännu längre och erbjudit sig att till alla länders men isynnerhet engelska skeppsförare, läta göra likartade utdelningar med vilkor af utbyte mot de under resorna gjorda observationer. Löjtnant Maury häller före att man när hans kartor biifva mera fullständigade, skall i allmänhet med klipperskepp kunna segla från Förenta Staterna eller England till Australien och tillbaka på 125—130 dagar. Skeppet Marco Polo, ett engeskt klipperfartyg om c:a 1600 tons, har då äfven redan fulländat farten frän Liverpool till Australien en gäng på 70 och en annan på 75 dagar. Såsom en intressant sak för sig, meddelade hr Maury de anteckningar som blifvit gjorda öfver hvalfiskarnes färder, och vistelseorter ). Nämade anteckningar börjades då man förtill separatkartor för hvalfiskfångare. sta gängen utrustade fartyg till uppsökande af kapten Franklin. Som hvalfisken förekommer i nordliga l: delen af såväl Atlantiska som Stilla hafvet säjtrodde man sig deraf kunna draga den slutsats att i Nord vid vändkretsen förefunnes en öppen förbindelse mel-l lan begge verldshafven. Det berodde nu på att utforska om hvalfiskarne från bäda hafven tillhördel samma species, en undersökning som var förenad med flerfaldiga svårigheter. Efter många fåfångal förfrägningar träffade Maury omsider en gammal hvalfiskfängare som mångfaldiga gänger hade varit med på hvalfiskfängst på begge hafven, och denne bekräftade att fiskarne i såväl det ena som det andra hafvet voro af samma art. Med stöd af denna förklaring erhöll chefen ä den då för Franklins uppsökande utrustade amerikanska expeditionen, Luiel åe Haven bsfallning sett segla uppföre Wellingtonskanalen och der uppsöka den förmodade hafsföreningen. Säväl de Haven som kapten Penny och flera andra, påträffade derpå ä anvist ställe detta öppna baf, hvars vidare undersökning ännu sysselsätter allmännna uppmärksamheten. ) Dessa anteckningar äro af hr Maury begagnade ANKOMNE OCH AFGÅENDE FARTYG. CUXHAVEN 4. 10 Sept. Phönix, Wahlgren, t. Sidney, . 1. sjös. Bg APEARADD d. 29 Aug. -Redligheten, Lindström, t. Calmar; d. 3 Sept.: Beata Maria; Janssen, t. do. TIAVENÖNDE d 10 Sept Anna Hedda, Svensson, fr. a RN MR I RP

16 september 1853, sida 4

Thumbnail