Article Image
FR a AR AVE II Kö sr RRIVRE TEM TEEV ORALVETV VåRLU-
görligare och från 2:dra hand gjordes ånyo nägra po-
ster 115116 I qvalit6 a 86 ro s. På det hela äro
emellertid temligen återhällsamma. Afärernas vidare
gäng beror nu till mesta delen af ställningen på de
utländska marknaderna, ehuru en icke ringa efter-
frågan börjat yppas för konsumtion och äfven för det
inre af landet. För kurländsk räg råder köplust, men
egarne hälla sig tillbaka;; I går gjordes i råg inga
omsättningar; man bjöd visserligen för vigt 115116
KX 86 ro 3., men fordringarne voro fasta å 87 ro s.
Hampa är alltjemt begärlig och nögot i stigande.
Frösorter. Af Sädeslinfrö väntas en god skörd och
redan inträffade mindre partier, hvilka i ällmänhet
äro af vacker qvalit6. Linfrö har i anseende till bri-
sten ä fartyg föga afsättning. I Hampolja är det
stilla in loco; deremot äro aftärer gjorda på leverans
hvarvid 200 berk. betaltes med 90 ro bko med 10
proc. Salt: ett par laster Liverpools- hafva anländt,
hvilka till största delen äro placerade å 69 ro s.
Andra sorter saknas. sill är för Bergens vara slu-
tad å 112—109 ro.
SJÖFARTS-UNDERRÄTTSLSER.
Stockholm. Inkomne:
Sept. 14: Ellida, Pöttorsson, Ystad, bränvin och spannmål;
Hellovi, Sonason, Götheborg, porter; Maria, Möller, Laads-
krona, socker och sirap; Hilda, jömsson, Kappelsbamn,
kalk; Oscar, Nilsson, Sölvitsborg, bränvin; Två Bröder, We-
sterberg, Nördmaling, ved och bräder; Norden, Molander,
Bölvitsborg, bränvio; Texerina, Jönsson, Götheborg, porter;
Carl Johan, Österman, Kappslshamn, kalk; Eifrida, Wabl-
ström, Fåhrösund, d:s; Herkules, Österberg, Töfsals, ved
och krsatur.
— 48: Nagier, Barandon, Steitin, diverse.
— 46: Fanny, Degerman, Hull, stenkol: Fäderneslandet,
Åhblström, Petersburg, div; Anna Soph a, Csderbörg, Oporio,
vis; Wilbelmiax Cathrina, Feninga, Hamburg, styökegods,
Utklarerade:
sept. 14: Orädd, Sjöholm, Sikeå, spanmål och tackjern;
Sophie, Ljungberg, Nyköping, div; Waifrid, Bromö, div.
Probus, Steffensson, Raumo, barlast; Fortana Söder man,
Töfsala, d:o; Isaak, Fogelström, Helsingfors, jern och div.
— 16:-Courier de Marseille, Bureau, Frankrike, jern
och div.
Till lastning anmälde:
Sept. 15: Naågler, Barandon, Stettin, jern etc.
— 4186: Wilhelm, Malmberg, Lsadon, jra och trävaror;
Hellovi, Sorasson, Östersjön, jern och tjära.
Telegraf-rapport d. 15 Sept., kl. 6 e. m.
Dalarö: NNV. — Landsort: Nordlig. — Sand-
hamn: Ostlig. Ank. i e m: Gustafva, Haquinius, Petsrs-
barg, styckegods. — Furusund: NNV. Ank. i middags:
Familjen, Andersson, Piteå, tjära ; 1 galeas med 85 f:r ved
Hito den 46, kl. 11 i m. bHbalarö: NNO. Ank, i
morse: L. Torstenson (å.) — Landsert: Hordlig. Ant.
morse: Tre Vänner, Berlet, Landskrona, socker och sirup;
utg: i går aft: Gautbiod (ä.) — Sandhamn: NNO.
Uty. i går aft.: Freden, Muchau; Hama Fredrica, -Fogel-
siröm; Isac, Fogeiström; Josephina, Jönsson; Delphine, Ols-
som; Oscar, Mattsson; d:o i merss Ida, Lar:son. — Fa ru-
sund: Nordlig. Anki i. m.: Lodrig Gustaf, Norberg.
Nordmaling, tjära; utg. i går aft: Orädd, Sjöholm.
Sjöfartskongressen i Briissel
hvilken som bekant eger rum på förslag af Förenta
Staternas regering och hade till ändamäl att genora
bidrag af alla nationer, fullständiga de omfattande
iakttagelser och undersökningar, som af direktör vid
observatoriet I Wassington, löjtnant Maury, med sö
mycken framgång blifvit påbörjade för utforskningar
af vindar och strömningar i alla haf, förtjenar med
rätta den största uppmärksamhet af alla, och enhvar
som äro intresserade af sjöfarten och verldstrafiken.
Nägra uppgifter om de bittills vunna resultaterna,
hvilka hr Maury, på sin genomresa i London meddes-
lade vid en sammankomst af köpmän och skeppsre-
dare, torde här förtjena att päpekans At de kartor,
hvilka blifvit uppgjorda efter de hittills erhållna un-
derrättelserna om vindar, strömnivgar och andra märk-
liga hafsföreteelser, visade det sig nemligen efter hr
Maurys förklaring, att den ziekzack som beskrifves at
den hittills varliga kursen från Förenta Staterna till
Eqvatorn kan betydligt förkortss om man i stället
följer en medelkurs, och det lyckades äfven derige-
nom ett fartyg frän Baltimore, kapten Jackson, att
segla till Eqvatorn på den korta tiden at 24 dagar,
dE eljest i medeltal fordrats 41 dagar. I allmänhet
betöfs numera för denna fatt 27 dagar, ehuru en
och annan ress egt rum på endast 17 dagar. Seg-
lingen mellan Förenta Staterna och Rio Janeiro har
med tillbjelp af dessa iakttagelser blifvit förkortad
med nägra och 20 proc. och farten till Kalifornien
med mer än en hel månad. När man nu i Förenta
Staterna för dessa undersökningars fortsättning önskar
en samverkan af alla sjöfartsidkande nationer, sä sker
detta förnämligast för att erhålla lika fullständiga
uppgifter öfver Stilla oceanen och Indiska hafvet, som
dem hvilka redan äro samlade om Atlantiska hafvet.
Löjtnant Maury fästade vidare uppmärksamheten der-
på, att Förenta Staternas regering under erkännande
at de mångfaldiga fördelar, som hans system erbju
der, med största beredvillighet har förbundit sig att
till alla amerikanska skeppsförare, som förpligta sig
att på sina resor göra observationer och anteckningar
efter de af hr Maury upprättade kartor, kostnadsfritt
läta utdela alla af honom redan utgifna kartor med
tillhörande instruktioner, segeldirektioner och be-
skrifningar; men nämnde regering har nu äfven, i
betraktande-af ändamälets vigt för hela verldshandeln
och sjöfarten gått ännu längre och erbjudit sig att
till alla länders men isynnerhet engelska skeppsfö-
rare, läta göra likartade utdelningar med vilkor af
utbyte mot de under resorna gjorda observationer.
Löjtnant Maury häller före att man när hans kartor
biifva mera fullständigade, skall i allmänhet med klip-
perskepp kunna segla från Förenta Staterna eller
England till Australien och tillbaka på 125—130 da-
gar. Skeppet Marco Polo, ett engeskt klipperfartyg
om c:a 1600 tons, har då äfven redan fulländat far-
ten frän Liverpool till Australien en gäng på 70 och
en annan på 75 dagar. Såsom en intressant sak för
sig, meddelade hr Maury de anteckningar som blif-
vit gjorda öfver hvalfiskarnes färder, och vistelseor-
ter ). Nämade anteckningar börjades då man för-
till separatkartor för hvalfiskfångare.
sta gängen utrustade fartyg till uppsökande af kap-
ten Franklin. Som hvalfisken förekommer i nordliga l:
delen af såväl Atlantiska som Stilla hafvet säjtrodde
man sig deraf kunna draga den slutsats att i Nord
vid vändkretsen förefunnes en öppen förbindelse mel-l
lan begge verldshafven. Det berodde nu på att ut-
forska om hvalfiskarne från bäda hafven tillhördel
samma species, en undersökning som var förenad
med flerfaldiga svårigheter. Efter många fåfångal
förfrägningar träffade Maury omsider en gammal
hvalfiskfängare som mångfaldiga gänger hade varit
med på hvalfiskfängst på begge hafven, och denne
bekräftade att fiskarne i såväl det ena som det an-
dra hafvet voro af samma art. Med stöd af denna
förklaring erhöll chefen ä den då för Franklins upp-
sökande utrustade amerikanska expeditionen, Luiel
åe Haven bsfallning sett segla uppföre Wellingtons-
kanalen och der uppsöka den förmodade hafsförenin-
gen. Säväl de Haven som kapten Penny och flera
andra, påträffade derpå ä anvist ställe detta öppna
baf, hvars vidare undersökning ännu sysselsätter all-
männna uppmärksamheten.
) Dessa anteckningar äro af hr Maury begagnade
ANKOMNE OCH AFGÅENDE FARTYG.
CUXHAVEN 4. 10 Sept. Phönix, Wahlgren, t. Sidney,
. 1. sjös.
Bg APEARADD d. 29 Aug. -Redligheten, Lindström, t. Cal-
mar; d. 3 Sept.: Beata Maria; Janssen, t. do.
TIAVENÖNDE d 10 Sept Anna Hedda, Svensson, fr.
a RN
MR I RP
Thumbnail