Article Image
Huru vigtig .än Odessas handel är och huru myc-
ket betydligare den än kan blifva i framtiden, så kan
man likväl med säkerhet förutse att någon egen skepps-
fart aldrig derstädes kan komma att ega rum, eme-
dan alla trädplanteringar ominetgöras genom de här-
jande vinterstormarne och den brännande sommar
nettan. Så länge dessa länder bebos af ryssar och
lifegenskapen fortfar kan dessutom icke bli fråga om
att bilda sjömän.
Ju mera Rysslands södra provinser och de bessara-
biska steppeländerna framskrida i kultur och ju flera
produkter de lemna i Odessa, ju vigtigare blir säle-
des denna plats för den fremmande fraktfarten. Gre-
kerna, Ragusanernå och andra Dalmatiner voro de
första som, hufvudsakligen under rysk flagga och nära
nog uteslutande, bemäktigade sig densamma och der-
igenom förvärfvade sig ett hittills saknadt välständ,
hvilket lemnade dem medel i händer till bildande af
egen handelsflotta, hvarförutan emancipationen af det
nuvarande konungariket Grekland hade blifvit omöj-
lig. Och likväl voro och äro nästan alla grekiska
öarne och kustländerna helt och hållet i saknad af
skogar, hvarföre det nödiga virket till skeppsbyggna-
der mäste med stort besvär och betydliga kostnader
hemtas frän längt aflägse länder. Sedan det sista
turkisk-grekiska kriget, hvarigenom mänga fartyg för
stördes och ersättningen deraf blef i det närmaste
omöjlig, samt då de sju öarnes sjöfarande började att
segla under egen eller engelsk flagg medan Ragusa-
nerna och Dalmatinerna seglade under österrikisk
flagg, har denna skeppsfart undergått en betydlig för-
ändring, emedan, utom grekiska, äfven andra euro-
peiska nationer deltaga deri. Slutligen skall dock
denna skeppsfart nödvändigtvis tillfalla dem som ega
de flesta medel och den för ändamälet erforderliga
företagsamheten.
De rysk-turkiska tvistigheterna må nu sluta buru
som helst, såär det likväl en afgjord sak att ät han-
deln och fraktfarten på Svarta hafvet kommer att
derigenom öppnas en ny epok och ett tillständ af större
säkerhet och vidsträcktare konkurrens än som hittills
erbjudits. Ty det finnes inga länder i eller utom
Europa hvilka lemna så stora qvantiteter rävaror ji
handeln och på samma gäng äro så i saknad af far-
tyg och sjöfolk som de europeiska kustländerna vid
Svarta hafvet och Donauomräde. Följaktligen ega
fremmande fartyg derstädes ett öppet fält för fraktfart,
och då nu exporten från Odessa och nägra andra plat-
ser vid nämnde haf ärligen är betydligt i tilltagande,
ja så kolossal att Odessafrakterna blifvit under sed-
nare ären regulatorer för fraktnoteringarne i allmän-
het, så torde tiden snart vara inne äfven för svenska
redare och skeppsbyggare att i någon vidsträcktare
män draga fördel af denna storartade fraktbranche.
STOCKHOLMS IMPORT-LISTA.
Med skepp. Emmelkomp, från Hamburg: F. Joepbsson.
84 block mehogny.
Med skepp. Fredrichsson, från Köpenhamn: Godenias å
Komp. 195 kistor socker, 527 balar kaffe, 3 fat rumm.
Med skepp Nylen, från Läbeck: Högstedt Dahl, 4
fat kogoac, 2 fat vin — Th. O. Björklunds Söner, 87 ba-
Jar kaffes — C. A. Peyron, 93 balar do.-— J. H. Hög-
lund, 50 balar d:o. — Rebmal Piaathaber, 2 lådor ka
nel — A. H. Otto å Fomp, 2 fat kognoac.
Med skteop. Lyberg, från Holl: F. A. Eisen Komp.
2000 st. klinker. — W. Lindberg, 500 t:r stenkol.
Med skepp. Lindström, fråa S:t Petersburg: GC. Peyrop,
540 t:r råg.
nl skepp. Påhlsson, från Riga: J. H. Menk, 850 tun-
nor råg.
åed skepp. Nyberg, från Crorstadt: W. Sundblad, 475
tr råg
Mod skepp Ternström, från Cronstadt: C. G. Cantzler,
80090 IF rågmjöl, 410 t:r råg.
STOCKHOLMS EXPORTLISTA.
Med skepp. Horndarbl, till Östersjön: Högland, 450 skY
5 II 10 I stångjern.
Med skepp Flitner, till Newyork: Frestadios, 1852 skQ
45 17 10 I stångjern, 48 sk 14 15 5 I manufaktor-
jarn. — Godenivs Komp., 52 skK 9 1 10 IK d:o
713 sk 18 15 10 IK stångjero.
Med skepp. Örnberg, till Östersjön: Schön å Komp;
549 sk Y 1 IF 10 FK stångjern.
GÖTHEBORG den 23 Jali. Väderleken har under vec-
kan varit varm och regeskorar föllo dagligen under bör-
jan af veckan; men böbsrgningen har sednast gynnats a
ett par dagars uppebållsväder.
I penningemarknaden iogen förändring sedan förra vec
kan.
Ett större antal mindre fartyg bafva under veckan in-
traffat, men de flesta voro på förhand befraktade. En be-
fraktning har gorts på Hull till 45 s. per Ptb. Std. och
42 s per ton jern, samt en på Rouen till 400 Frs ö ?,
per Pib Std T:l Känsö har inkommit skeppet Oscar
Vidal, som befraktats att lasta c:a 400 Ptb. Std. på Hull
till 40.8. per Pib. Std. samt 40 8 per ton jern.
Man klagar fortfarande öfrer stillhet i marknaden för
ko!onial.
8Spanmäl Bräsvinsförbudet synes icke hafvå hat
något inflytande på marknaden. Danskt Hvete, tillfördt a
Styrsö-skeppare, bar sålts till Bko Rdr 48 C:a 41200 kubi
Rågmjöl som tillförts från Petersburg, finner afsättning till
Båo Rdr 4: 5, 4 per 18. hvilket tillskrifves svårigheter
att få säd förmalen. Dansk 44 1 Råg har betalts mec
Bko Rdr !4, hvilket äfvenledes torde vara rätta värdet å
god Skånsk vara. Tvåradigt Korn bar omsatts till Bke
Rår 10 och 6-radigt till Bko Rdr 9: 4 å 9: 32 pr tunna
Till uppmwätnisg bafra under veckan anmälts 168 tr
Hvete, 1756 t:r R.g, 920 t:r Eorn, 250 t:r Malt samt 850
t:r Hafre.
Bränvin in loco har under veckan betalts med 42 sk
8 r. samt på leverans i September med 44 sk. bko kannan
men sistl. Måndags f. m., före Stockholmspostens ankomst
omsattes 6 å 7000 k:r till 36 sk. bko.
Under veckan hafva tillförts 49,489 k:r.
Jern. En post Jern, c:a 2100 skYX, som länge varit
i marknaden, har uppköpts på spekulation till pris som
bålles hemligt, och en annan på 4800 skt har omsatt
till Bko Rdr 45 per skQ.
I S pik-priset ingen förändring.
I Bomulls marknaden ingen omsättning.
galt. Våra behållningar äro starkt medtagne, cch nu-
mera torde förtalladt Terravechbia icke konna köpas under
Bko Rdr ä: 8, ucder det att vissa innehbafvare fordra Bke
Rdr 4: 46. På hvitt Salt är numera ivgen tillgång om
skeppshord och de få smärre magazinerade bebållnisgarn:
eller rättate sagdt rosterna af diversa laddningar äro i det
närmaste upprymdea, Cagliari till Bko Rdr 4. S:t Ybes til!
Bio Rdr 3: 40 och Lissabons till Bko Rår 3: 24
P. S. Kursen fastställdes i dag som följer:
Hamburg 3 m. d. 1973, å 2.
London 3 m. d. 41: 32.
Paris 3 m. d. 29 sk. ö å 4Y4 r.
(Sammandrag ur G. H. o 8. T)
- RR Cr
GÖTHEBORG d. 23 Juli. Torgpriser: Hvete 97 å 28
rdr, Råg 21 å 21: 94, Korn 13: 24 å 45 rår, Hafre 8.
24 å I rdr tunnan, Bränvin 4: 46 å 4: 18 kannan,
JÖNKÖPING d. 90 Juli. Hvete 28 å 30 rår, Råg 18 å
21 rdr, Korn 44 å 45 rdr, Hafre 8 å 9 rdr tonnan.
CHRISTIANSTAD den 16 Juli. H ete 22 å 23 rår, Råg
20 å 21 rdr, Korn 46 å 46: 24, Eafre 10 å 12 rdr tun
nan, Bränvin 43 å 44 8 kannan.
ee DD mm PR as pr pr vs UI RR
se
Thumbnail