ett ganska oroligt slägte; nu äro de stillsam-! ma och låta sig med lätthet begagnas af sina herrar. Det är i synnerhet till väganläggningar de blifvit använde. Från ena ändan af ön till den andra, öfver bergspetsar och af. grunder löper en: förträfflig landsväg, hvars anläggning kostat milliontals gulden och tusentals lif, och oaktadt det är javanernas svett och blod, som jemnat dess bana, få dessa likväl ej begagna den, utan måste med sina klumpiga kärror, som likna små hus och täckas af ett ordentligt flätadt tak, och hvilkas bjul oftast bestå af ett enda rundhugget trästycke, samt med sina otäcka bufflar, som alldeles likna dem i Kina, färdas på en bredvid chaussn löpande dålig och för andra menniskor nästan ofarbar väg. Hela öns vanliga befolkning mellan 16 och 50 år utgör en milis, och äfven denna tvångsinrättning bidrager tills vidare att undertrycka all möjlighet af obehagliga rörelser. Oändligt mera vore att säga om detta intressanta land; men efter egen åskådning har jag just ingenting mera att meddela. Supplementer kan du finna i hundradetals resebeskrifningar och skildringar af denna ö, vid hvars konserverande Hollands bestånd i så många hänseenden både för nutid och framtid är föstadt. Söndagen den 13 Februari lyftades ankaret. till afsegling ifrån Batavia. Men som vinden! var ogunstig, hemtades vi af ett örlogsångfartyg, det ståtliga Juno, som tog oss den dagen till Sunda Sund och der, då vinden syntes vilja blifva oss mera gynnsam, släppte oss. Vi måste dock frampå qvällen ankra, och nu! hade vi godt tillfälle att å ena sidan betrakta Javas berg och uddar, å den andra det mera lågsluttande Sumatra. Det varen herrlig syn; men jag besparar dig skildringen deraf, emedan den skulle blifva nog lik många af mina föregående. Föreställ dig dock den skönaste a, bildad af skyhöga, ända upp i molnen!