Article Image
Mm 026 2 mo—o0r0O ÖVA MUMA NISMRI 255 UVILLG DLALIIU eller om den s. k. prickningen blifvit felaktigt utförd; men det synes oss oförsvarligt, att icke veder: börande vidtagit nägon åtgärd till denna vädliga olä. genhets afbjelpande. Hvad man åtminstone i första rummet kunnat fordra är, att vederbörande låtit genom slussvaktare ä Brinkebergs kuile samt Trollhättan varna de trafikerande, hvilket icke lärer hafva skett. Man vill tvärtom veta att kapten Falk, förande ångfartyget Götheborg, då han beklagade sig öfver alt fartyget stött på, oaktadt han styrde midtemellan prickarne, fick till svar och tröst, att samma olycka redan träftat 2:ne andra ängfartyg. — SBistlidne lördag gick, enligt Norrköpings Tidningar, af stapeln vid Motala mekaniska verkstads varf ett nytt ängfartyg af jern, hvilket erhöll namnet Bore. Detta ångfartyg, bygdt för hrr Schöns 8 komp. i Stockholm räkning och bestämdt att göra reBuliera resor mellan hufvudstaden och Läbeck, lärer vara det största, som i Sverige blifvit bygdt. Det är nemligen 187V, fot långt, 27!), fot bredt och 9 å 10 fot djupgående, samt inredt för 86 passagerare till första platsen och 18 till den andra, hvarjemte styckegods kan intagas till ett belopp af omkring 160 läster. Machineriet blifver af 160 hästars kraft och försedt med sidohjul.

31 maj 1853, sida 3

Thumbnail