a fabrikstillverkningar; hufvudsakligast bomullsväf4 der. i Frakter till England. betaltes under mitt vistande N Manilla med 2 15 sh. för socker-och 5 -10 sh.j r hudar pr ton. Iatraderna till regeringen från: essa öar beräknas uppgå till uagefär 3 millioner. .j! Guvernören och generalkaptenen marquis dela So1 ina behagade visa mig mycken artighet. H. E. er-!; jöd mig bland annat att vara bonom töljaktig un-, er en inspektionstur till marin-etablissementet Ca-; ita, på ett af ängfartygen. Lokalen vid Cavita är. ;rträfflig, men varfvet beböfrer uppbjelpas frän det: örfall, hvari det råkat under de längvariga krigen i i0derlandet. q En 50 kanrons-fregatt byggdes här för nägra är se-. an af de ypperliga träsorter, som dessa öar i rikt ätt lemna. Man kan göra sig en föreställning om kxogaraes vextlighet, då man erfar att stormasten till örenämnde fregatt utgjordes af ett enda träd. Det! ackraste jag såg i Caivita varettinfanteriregemente,! om paraderade och manövrerade för generalkaptenen.! Jet bestod, såsom alla irupperne ä dessa öar, af in-; ödingar, under spanska officerare. Något fallkomli-!. are till hällniog, ledighet, elegans och å plomb får nan sällan se. En talrik och ypperlig musik tillörde regementet. Kasernern2, som äfven besöktes, oro utmärkta för snygghet och orlning och buro. tämpel af den liberalitet, som återfanns i allt som örde landtdepartementet. ; Truppernes anctal På samtliga öarne utgör king: .0,000 man. I För att lemna vetenoskapsnännen tillfälle att göra. tflygter till det inre af ön mäste jag vid Manilla: jvardröja något längre än jag önskat och ämnat,: ch E. M:ts fregatt afseglade säledes först den 14: lennes. Natten till den 15, under segling i Manilla Bay; attes E. M:ts fregatt af strömmen mot en mudder-: sank, som hvirken fanns å kortet eller var angifven! Horsburghs beskrifning. Sista lodkastet angaf 15! famnar och innan nästa hann göras stannade fregat-; Len; dock var botten sä lös att ingen visste härom förr än det syntes på vattnet längs sidan. Bäåtarne utsattes genast, ett strömankare utfördes ned svär kabel, men som vattaet var i fallande och en frisk vind dref mot barken, lyckades det ej att ned dessa medel aftaza fregatten. I första dagninren utfördes derför ett dagligt ankare med pligttäget ibändt, hvilket vindades styft för att vid nästa höga få fregatten flott. Kort derefter avckommo 2:ne i anska kanoa-espingar från stationen på ön Corrigilor, under befål af löjtnant de Vaisseau Don Munsiz, som erbjöd sin hjelp. Löjtaanten Munniz unlerrättade mig att ett svärt amerikanskt fregattskepp för kort tid sedan stannat på samma bank, som troigea tillkommit genom dena pä stället varande starka strömskäraingen. Som ban derjemte upplyste atttidvattnets stigande var irreguliert och ej alltid ernädde samma höjd, beslöt jag att å hans fartyg nedlägga 9 af fregattens kanoner, hvilket var allt de kunde bära, samt för att än ytterligare förvissa sig om att bastigt komma flott, störta det mesta af vattnet. Sålunda beredd aivaktade jag aftonen, eller tiden för högt vatten, dä på eftermiddagen ett kgl. spanskt ängfartyg ankom från Cavita och likaledes tillbjöd sin hjelp. Jag hade nu ej behof af denna artighet, men efter fartyget en gäng var på stället anmodade jag chefen att ackra det så, att han kunde släpa mig undan från banken (dit vinden alltjerat förde), så snart jag xommit flott. Kl. 10 på aftonen, sedan vattnet stisit, halades fregatten ledigt från banken och bogserades på tjenlig ankarsättning af ängfartyget. Icke den ringaste skada har skett på det aldraminsta. Ej ett löståg är förloradt. Alla göromälien hafva gätt med drift, ordning och raskhet. Sedan fregatten zommit flott, återstod nästan det mesta arbetet att förrätta, nemligen att intaga kanoner, med barkassen lyfta tvenne svära aukare, som jag, jemte tägen, möste sticka ifrån mig då ängbäten släpade fregatten till ankarsättningen, fylla vatten samt ställa allt i ordning om bord igen. Med allas villiga bemödanden gick detta sä raskt, att E. M:ts fregatt tidigt den 17 om morgonen gick till sjös, i skick som om ingenting passerat. Jag anser mig böra i underd. nämna att löjtnant Munniz på det mest artiga, villiga och raska sätt lemnat all den bjelp vid förenämndåe tillfälle, som, med de medel han disponerade, stod i bans makt att åstadkomma. I skrifvelse säväl till H. E. generalkaptenen, som chefen för flottan, har jag, innan jag gick till sjös, framfört uttrycken af min tacksamhet för den välvilliga hjelp, som blifvit E. M:ts fregatt lemnad och erbjuden. Efter en af vacker väderlek och god vind gynnad segling ankom E. M:ts fregatt bit den 25 dennes. Som de flesta engelska örlogsfartyg nu dragits närmare krigsteatern, finnes bär endast 12-kanonbriggen Contest. Fregatten Spartan kom i förrgär och har seglat i dag till Kina. Derjemte ligger här en Siamesisk korvett om 18 kanoner. Från kriget i Burmahn höres nu ingentiog afgörande. Ett svenskt handelsfartyg, briggen Martina från Götheborg, ligger bär under lossning för att sedan gå till Arracan efter en rislast. Den har en längre tid gjort fraktturer i dessa trakter med temligen go: förtjenst. Fartyget är gammalt och kan derföre ej rätt väl konkurrera med nyars och mera välseglande fartyg för frakter ä aflägsnare orter. Fiera svenska och norska fartyg väntas hit mec det första, och det är glädjande att erfara huru han deln från norden på dessa trakter allt mer och me; tilltar. H. K. H. Kronprinsens höga namnsdag firades : gär med flaggning och salut, i hvilken säväl batteri erna i staden, som fartygen på redden deltogo. Jag ämnar i morgon afsegla härifrån till Batavia tagande vägen genom Rhio och Banca-Str.iten. Besätttningen är frisk.,