Article Image
a fabrikstillverkningar; hufvudsakligast bomullsväf- 4
der. i
Frakter till England. betaltes under mitt vistande N
Manilla med 2 15 sh. för socker-och 5 -10 sh.j
r hudar pr ton. Iatraderna till regeringen från:
essa öar beräknas uppgå till uagefär 3 millioner. .j!
Guvernören och generalkaptenen marquis dela So- 1
ina behagade visa mig mycken artighet. H. E. er-!;
jöd mig bland annat att vara bonom töljaktig un-,
er en inspektionstur till marin-etablissementet Ca-;
ita, på ett af ängfartygen. Lokalen vid Cavita är.
;rträfflig, men varfvet beböfrer uppbjelpas frän det:
örfall, hvari det råkat under de längvariga krigen i
i0derlandet. q
En 50 kanrons-fregatt byggdes här för nägra är se-.
an af de ypperliga träsorter, som dessa öar i rikt
ätt lemna. Man kan göra sig en föreställning om
kxogaraes vextlighet, då man erfar att stormasten till
örenämnde fregatt utgjordes af ett enda träd. Det!
ackraste jag såg i Caivita varettinfanteriregemente,!
om paraderade och manövrerade för generalkaptenen.!
Jet bestod, såsom alla irupperne ä dessa öar, af in-;
ödingar, under spanska officerare. Något fallkomli-!.
are till hällniog, ledighet, elegans och å plomb får
nan sällan se. En talrik och ypperlig musik till-
örde regementet. Kasernern2, som äfven besöktes,
oro utmärkta för snygghet och orlning och buro.
tämpel af den liberalitet, som återfanns i allt som
örde landtdepartementet. ;
Truppernes anctal På samtliga öarne utgör king:
.0,000 man. I
För att lemna vetenoskapsnännen tillfälle att göra.
tflygter till det inre af ön mäste jag vid Manilla:
jvardröja något längre än jag önskat och ämnat,:
ch E. M:ts fregatt afseglade säledes först den 14:
lennes.
Natten till den 15, under segling i Manilla Bay;
attes E. M:ts fregatt af strömmen mot en mudder-:
sank, som hvirken fanns å kortet eller var angifven!
Horsburghs beskrifning. Sista lodkastet angaf 15!
famnar och innan nästa hann göras stannade fregat-;
Len; dock var botten sä lös att ingen visste härom
förr än det syntes på vattnet längs sidan.
Bäåtarne utsattes genast, ett strömankare utfördes
ned svär kabel, men som vattaet var i fallande och
en frisk vind dref mot barken, lyckades det ej att
ned dessa medel aftaza fregatten. I första dagnin-
ren utfördes derför ett dagligt ankare med pligttäget
ibändt, hvilket vindades styft för att vid nästa höga
få fregatten flott. Kort derefter avckommo 2:ne i
anska kanoa-espingar från stationen på ön Corrigi-
lor, under befål af löjtnant de Vaisseau Don Mun-
siz, som erbjöd sin hjelp. Löjtaanten Munniz un-
lerrättade mig att ett svärt amerikanskt fregattskepp
för kort tid sedan stannat på samma bank, som tro-
igea tillkommit genom dena pä stället varande starka
strömskäraingen. Som ban derjemte upplyste atttid-
vattnets stigande var irreguliert och ej alltid ernädde
samma höjd, beslöt jag att å hans fartyg nedlägga
9 af fregattens kanoner, hvilket var allt de kunde
bära, samt för att än ytterligare förvissa sig om att ba-
stigt komma flott, störta det mesta af vattnet. Sålunda
beredd aivaktade jag aftonen, eller tiden för högt
vatten, dä på eftermiddagen ett kgl. spanskt ängfar-
tyg ankom från Cavita och likaledes tillbjöd sin hjelp.
Jag hade nu ej behof af denna artighet, men efter
fartyget en gäng var på stället anmodade jag chefen
att ackra det så, att han kunde släpa mig undan
från banken (dit vinden alltjerat förde), så snart jag
xommit flott. Kl. 10 på aftonen, sedan vattnet sti-
sit, halades fregatten ledigt från banken och bogse-
rades på tjenlig ankarsättning af ängfartyget. Icke
den ringaste skada har skett på det aldraminsta. Ej
ett löståg är förloradt. Alla göromälien hafva gätt
med drift, ordning och raskhet. Sedan fregatten
zommit flott, återstod nästan det mesta arbetet att
förrätta, nemligen att intaga kanoner, med barkassen
lyfta tvenne svära aukare, som jag, jemte tägen, mö-
ste sticka ifrån mig då ängbäten släpade fregatten
till ankarsättningen, fylla vatten samt ställa allt i
ordning om bord igen. Med allas villiga bemödanden
gick detta sä raskt, att E. M:ts fregatt tidigt den 17
om morgonen gick till sjös, i skick som om ingen-
ting passerat.
Jag anser mig böra i underd. nämna att löjtnant
Munniz på det mest artiga, villiga och raska sätt
lemnat all den bjelp vid förenämndåe tillfälle, som,
med de medel han disponerade, stod i bans makt att
åstadkomma.
I skrifvelse säväl till H. E. generalkaptenen, som
chefen för flottan, har jag, innan jag gick till sjös,
framfört uttrycken af min tacksamhet för den välvil-
liga hjelp, som blifvit E. M:ts fregatt lemnad och
erbjuden.
Efter en af vacker väderlek och god vind gynnad
segling ankom E. M:ts fregatt bit den 25 dennes.
Som de flesta engelska örlogsfartyg nu dragits när-
mare krigsteatern, finnes bär endast 12-kanonbrig-
gen Contest. Fregatten Spartan kom i förrgär och
har seglat i dag till Kina. Derjemte ligger här en
Siamesisk korvett om 18 kanoner.
Från kriget i Burmahn höres nu ingentiog afgö-
rande.
Ett svenskt handelsfartyg, briggen Martina från
Götheborg, ligger bär under lossning för att sedan
gå till Arracan efter en rislast. Den har en längre
tid gjort fraktturer i dessa trakter med temligen go:
förtjenst. Fartyget är gammalt och kan derföre ej
rätt väl konkurrera med nyars och mera välseglande
fartyg för frakter ä aflägsnare orter.
Fiera svenska och norska fartyg väntas hit mec
det första, och det är glädjande att erfara huru han
deln från norden på dessa trakter allt mer och me;
tilltar.
H. K. H. Kronprinsens höga namnsdag firades :
gär med flaggning och salut, i hvilken säväl batteri
erna i staden, som fartygen på redden deltogo.
Jag ämnar i morgon afsegla härifrån till Batavia
tagande vägen genom Rhio och Banca-Str.iten.
Besätttningen är frisk.,
Thumbnail