Article Image
ärter. oo . 116210 25,967.0 — 28,579. I Bönor. . . . 51,412. — 49,044.. — 69,707. ER — EN Total 224,645. 478,718. 576,849 qvt,!; således en betydlig minskning i importen af alla slag fjol. Vi hafva icke nödiga data vid handen att i töd deraf kunna visa hvad resultat en jemförelse afl; mporten i London, Leith och New-Castle, under of-! an anförde årliga perioder skulle lemna, men tvifla icke att samma förhållande, nemligen en större minskning i förlidet ärs import, synnerligast frän Nordoch Östersjöhamnarne skulle göra sig gällande. Den är 1851 så ymnigt här i landet atfallne skörden, medl ett alldeles omvändt förhällande i ätskilliga delar af kontinenten, äfvensom i norden, har utan tvifvelian-. senlig män bidragit till detta förhällande, som knappt på nägon annan grund kan förklara sig, dä dennall ort genom sitt förmänliga läge och andra företräden, erbjuder en förmänlig, samt i följd deraf mycket frejuenterad entrepöt för spannemäl. Det fägnar ossl emellertid nämna, det utsigterne för detta ärs affärer i denna branche äro mera lofvande, samt emotse vi en äterupplifvad spanmälsimpört. De skadliga öfversvämningar som egt rum vid flesta låglånda distrikter här i landet, i anledning hvaraf en betydlig del af höstutsädet ännu icke kunnat ske, ingifva en grundad fruktan om så väl en försenad som försämrad skörd, och kommer detta förhållande i sinom tid hafva ett större inflytande på prisernes gång, än som ännu varit fallet. Hvad exporthandeln från denna ort beträffar, vilja vi hufvudsakligast nämna stenkol och salt såsom lämpliga artiklar för retourlaster till nedsatte frakter. Fastän priserne å bäda stå jemförelsevis högre här än i de norra stenkolshamnarne för den ena, och i Liverpool för den andra af dessa artiklar, är dock utförseln deraf härifrån i ständigt tilltagande. Af de mängtaldiga slag stenkol som härifrän utföras, fianas åtskilliga af en hård och varaktig beskaffenhet, passande sig ypperligt för sjögäeade ängfartyg, samt bli af härvarande rederier af sädane fartyg uteslutande, och framför andra slag använde; medan andra slags stenkol, tjenlige för brännerier och husbehof, i ymnighet förefinnas. Vi kunna städse betinga lastrum för stenkol i stället för ballast, samt omsegling till de norra hamnarne till omkring 3 pr keal lägre frakt än som der är gängse, hvilket gör att priset derå för inköp och frakt tillsammans är vid många tillfällen t. o. m. lägre än frän New-Castle. Vianse detta förhällande förtjena de i denna handel intresserade personers uppmårksamhet, hvadan vi i detta cirkulär äterkommit på samma ämne. Utom Stenkol och Salt anskaffa vi från de första fabriker och utföra uppdrag på skeppsankare och kettiogar af alla slag, jemte kopparoch andra metallförhydningar och bult, äfvensom öfriga materialier och effekter för skeppsbyggnad och utredning. Bomull och Bomullsgarn, Bly, Gjutjern, engelskt Stäng-, Bult-. Bandoch Plätjern, Angpanneplätar, Tuber och Rör, Jernbleek och förtenta Jernplätar, kemiska preparater, säsom Soda, Chlorkalk och andra alkali m. m., allt vid undfängst af ordres åtföljde med anvisning eller remisser för rembours af beloppet, derå vi sålunda bevilja 3 m:drs ränteafdrag samt ställa varorna i flesta fall fritt ombord, med blott tillägg af vår kommission å 2 procent och portokostnad. Fraktbandeln kommer i är att bli förmånlig. De mänga och ständigt tilltagande skeppsanläggningar för de australiska hamnarne, i förening med svårigheten att få dem expedierade derifrän, i följd af de förrymningar af besättningarne, som efter ankomst dit ske, hvarigenom en mängd fartyg mäste så godt som abandonneras, hafra bufvudsakligast bidragit till den stegring i frakterna, som skett. Det är emellertid för fartyg af större drägtighet, nemligen från 3å 400 tons, som begäret synnerligast visar sig, pande för MNedelhbafvet, ostoeh vestfarten, samt kan för sådana fartyg isynnerhet förmänlig emploj påräknas. För små fartyg deremot, employerade i farten inom Nordoch Östersjön, är icke anledning för handen att vänta någon i samma mån drifren fraktstegring, synnerligast som ingen utsigt till nägon större spamålsimport för det första är att förvänta. Vi notera Quebec till Hull eller London 40 s. å 42 s. 9 prload. S:tJolins, Shediac, Merimachi åce. 105 s. å 110 8. pr St. Hd. Odessa, Kerteh 62 8. 6 å 65 s. pr ton. Alexandria 7 s. å7 2. 6 pr qvtr. Marseille 5-8. å 5 s. 6 pr qvtr. Frakterna från Westindien och Brasilien hafva nu äfven omsider börjat stiga samt må noteras Havanna 62 s. 6 å 65 s. pr ton. För plankor och battens samt bjelkar från de Bottniska hamnarne komma frakterna öppna sig med 5 s. å 10 s. pr stand:s förhöjning öfver de som vid sjöfartens början i fjol voro rädande. Säsom en följd at de ansträngningar, som af härvarande köpmanskäår blifvit gjorda i afsigt att ästadkomma nedsättning i vära lokala skeppsumgälder, äfvensom de på inoch utförda varuartiklar, fägnar det oss nämna att sådan nedsättning redan blifvit och under loppet af denna månad kommer att vidare bli genomdrifven. Som denna underlättnad för affärerna på denna ort verkligen är af betydenhet, innefattande en total afskaffning af hittills erläggande stadsafgifter på alla importvaror; vidare en nedsättning i dockafgifterna för de denna hamn freqventerande fartyg, af från 20 till 40 prec., samt slutligen en modifiering af 33 proc. på inkommande oeh 66 proc. på utgäende varor i afgiften till Trinity Hospital, tvifla vi icke att det afsedda ändamålet, nemligen att göra denna ort med afseende å sina många företräden till en bland de billigaste hamnar på Englands ostkust, skall hafva blifvit fullkomligt uppnådt. I sammanhang härmed mä vi äfven äberopa den i vårt mänadtliga cirkulär af den 8 p:to emnämnda befåstade nedsättning i mäklare-courtaget ä försäljningar af spanmäl, till undpristtnad af denna branche af importhandeln härstädes. Förnyande vära talrika vänner och kommittenter tacksamma förbindelser för deras oss skänkta välvilja loeh förtroende samt jemte det vi rekommendera oss till ett fortfarande benäget ätovjutande deraf, hafva vi äran teckna oss Med mycken högsaktning Good, Flodman et Comp.

2 april 1853, sida 4

Thumbnail