luitskeppet ;Ericsson legat i ,)Naval Dry Docky för att koppras och sedan utgå i vattnet på försök. Allmänheten väntade med spänd uppmärksamhet på den dag, då det skulle göra sin första proftur. Tisdagen den 4 Januari gick Ericsson, ut i vattnet, följd af allmänhetens fruktan och hopp. Den första underrättelse vi emottogo rörande proffärden var snarare nedslående än hoppgifvande; ty det sades, att fartyget måst ankra på redden till följe af stark motvind, och det troddes att machineriet icke vore nog starkt till att uthärda en längre sjöresa. . Snart erhöll man dock följande så väl lugnande, som glädjande undexrättelser i en af Newyorks tidningar: Vi anse det förtjena nämnas, såsom ettl ämne,af stor vigt och allmänt intresse, att del som fattat planen att använda upphettad luft i stället för ånga till fortdrifvande af fartyg, Otvifvelaktigt tro, att deras prof-färd ställer företagets lyckliga utgång utom allt tvifvel.l Försöket med v,Ericssom tisdagen betraktas af dem såsom fullkomligt afgörande. Fartygetl gick nedför redden med vinden och flodenl med en hastighet af 14 (engelska) mil i timmen. Följande dag gick fartyget tillbaka emot både vind och flod med en hastighet af 773 mil i timmen, med ett blott partielt användande af kraft. Der voro några ofullkomligheter i machineriet, härrörande endast frän bristfällig anordning eller ofullkomlig packning; men ingenting, som kunde anses kastal något slags tvifvel uppå den fullkomligt lyckliga utgången af det stora experimentet med skeppet och machinen, sågzom de nu stå. Man vet knappt, huru man skall kunna uttrycka de förhoppningar, som man hyser om de resultat, som skola följa uppå dennal triumf, hvilken man nu tror sig hafva vunnit. Det förebådar en revolution af den mest intresserande och utomordentliga karakter. Man väntar snart en annan prof-färd, vid hvilket. tillfälle medlemmarne af pressen i denna stad skola inviteras att bevittna det andra försöket med det nya skeppet och machinen.n Tisdagen den 11 gjorde Ericsson, sin andra här ofvan omnämnda proftur med omkring 60 gentlemen ombord, af hvilka omkring hälften hörde till tidningspressen i denna stad. Om denna tur skrifver samma tidning, hvarur jag hemtat ofvanstående, ibland annat följande: Vi voro i går märvarande vid varmluftsskeppet Ericssons andra proftur, och äro färdiga att säga utan någon tvekan eller förbehåll, oeh det ej allenast efter vårt egna omdöme, utan efter hvar och en gentlemans af sällskapet, att det bevisade till det yttersta och utan all möjlighet till tvifvel existensen af en ny rörelsekraft lika säker och verksam som ånga, under det den är fri från all fara af olyckshändelser, och är ofantligt billigare och beqvämare. Bevisningen är till fullo utförd. ÅAngans tidehvarf är slutadt; varmluftsskeppens tidehvarf begynnes.. Fulton och Watt höra till det förflutna; Ericsson är den närvarande tidens och framtidens stora mekaniska snille, — — — Lycklig framför andra stora uppfinnare, har Ericsson vid hvarje steg funnit medel att gå framåt. Och nu kom den slutliga bevisningen. Äfven åerför funnos medel. Upplyste kapitalister trädde fram, pröfvade och blefvo öfvertygade. Fonder förskaffades. Det beslöts att framställa machinen för verlden i en skala förut okänd i uppfinningarnas historia. Eriessone, ett präktigt :skepp af 2000 tons, byggdes, machineriet förfärdigades och fördes ombord. Det offentliga profvet har egt rum vid det tidigaste moment, som möjligen kunnat ske, och för tidigt för att förskaffa en fullkomlig rättvisa åt uppfinningen. Ehuru machinen var ofulländad och ur stånd att verkställa allt det hvartill den är bestämd, dock, för att trotsa de många ofördelaktigal rykten som blifvit satta i omlopp, beslöts det! att tidigare än ämnadt var utföra fartyget och underkasta varmluftsmachinen : allmänhetenså pröfning äfven i dess ofullkomliga skick och! under den visshet, att den icke kunde utveckla sin hela kraft. Detta skedde först vid profturen sistlidne vecka, då endast uppfinnaren samt skeppets egare och besättningen voro närvarande. Huru profvet lyckades vid detta tillfälle: hafva vi redan berättat. I går gjordes ett nytt försök. Detta skedde med synnerligt afseende derpå, att pressens medlemmar måtte fullkomligen öfvertygas. Representanter från alla eller nästan alla stadens tidningar voro närvarande — — — Med floden och en lätt bris. emotlsig lopp Ericsson en sträcka af några tiotalslt mil; vid återvändandet var floden äfven emot. lf Hastigheten öfverhufvud var 8 miles i timmen lr emot floden. Härvid bör anmärkag, att denna hastighet kan betydligt förökas medelst förskaffande af större cylindrar. När machinen byggdes, önskade kapt. Ericsson hafva cylindrar af 16 fots diameter, men intet faktori ville åtaga sig att gjuta dem, och 14 fot voro de största han kunde erhålla. Nu äro herrar Hogg och Delamater fårdiga att göra dem i hvilken storlek som helst på deras egen risk. Med sina små cylindrar kan Eriesson således icke blifva något snabbt skepp. Men den nya rörelsekraften är lika väl bevisad med 9 mil i timman, som med 90. Större cylindrar skola gättas uti andra skepp, och en hastighet skall erhållas, som skall lemna ångan lika mycket efter sig, som den nu öfverträffar densamma i ekonomi, trygghet och beqvämlighet. Under den korta profresan uttrycktes ibland det församlade sällskapet, ibland annat, följande tankar: Herr Solon Robinson yttrade sig med hänseende till landtbrukare, att de hade mera intresse uti uppfinningen, än handlande och journalister, emedan desse redan hadelt ångkraften. Han hade lyssnat med förnöjelselt till kapt. Ericssons förklaring, att varmluftenl var synnerligt passande för små machiner,l: och ait den tid skulle komma, då hvarje husls skulle hafva en varmluftsmachin. l Professor Mapes sade, att han hade käntc Sar Came UTA Vnnek, dc s jan mm anat — INN fra nm nm fr RR ve AK RA kn It Art LR kent RK SR Ro ft bet 2-3. rå j-jag Jon Jag Jag ft Jr LD RN I Fr JRR Prat föra föl paste Kent ft ÅA OA LER EN EL OLA oh om SA Ph OM At PA JR — 2