fe st ER Ar or EE US ot mr LAG abe eat -I komma en för all sjögäng fullkomligt skyddad ham, -I hvarinom bäde långa kajer kunna utföras, samt svaj. njrum. beredas för ett stort antal fartyg. (Beskrifning vå special. kartan och förslaget till den nya hamnanrjäggningen). I ) Vägbrytarnes böjda form i plan. äfser derföre, delsl utt bättre kunna trotsa den väldsäamma,. sjögängen :Igenom att på sätt och vis utgöra ett borizontelt hval: t och: säledes blottande en mindre del emot vägens anfall, dels för att ä den förmodade sväraste delen hafv: Istöd ä Jernbogrundet, som äfven genom sin skapnad och mindre djup bör underlätta motständsförmägan, — och dels äfven föratt tillöka svajrummet och plat:I sen för kajen, längs densamma, med säväl en större derinom befintlig, djupare area, som äfven med flack il för muddring. i :) Genom att utsträcka denna ietå: på längden skulle I visserligen större svajrum erhällas; men det hastig videspetsen A tilltagande djupet och den lösa botten veskaftenheten törstorade i missförbällande till nyttar: ubäde anläggningskostnaden samt svärigheten att der. städes uppföra nägon byggnad af varaktighet. Hamnarmens hela längd efier krönet, med pierhuf vudet och gamla jeteen inberäknad, är föreslagen til 1200 tot, deraf 1000 fot ny vägbrytare. i (Beskrifning på den föreslagna hamnarmen, jeteen. 1 pierbufvudet, inre kajen, lastbryggan, vägbrytaren, Mm. m.). Efter förestäende betänkande öfver hamnen i sit nuvarande skick och grunderna till de arbeten, som derstädes anses behöfliga för vinnande af lä, djup vid kajen och svajrum; öfvergär jag nu till efterföljande arbetsplan och kostnadsförslag, hvaruti priserna ä ma Cerialer, m. m. äro beräknade i enlighet med ortens efter uppgifter inhemtade ä stället. Stockholm i Sep: tember 1852. 4. Remmer. Plan och förslag till en hamnanläggning vid Hult nuvarande lastageplats, med kajbyggnader, terrain: för jernvägsstation och bangärd, samt med erfor-: derlig vägbrytare såsom skydd mot sjögäng och dyI ningar. Litt. A. Vägbrytaren: a) Grundläggning 34,180: 8.1: b) Byggnaden Öfver vattnet . . . . 36,777: — Litt. B. Inre kajbyggnaden . . . . 18,750: — Litt. C. Fördjupning af hamnbassinen 10,059: 16.1: Uppfiskandet af kistorna . . . . . 283: 24. : 7 ; 100,000: —I; Till aflöningar åt arbetsbefälet, oföruti sedde utgifter, ställningar, instrumentalier, redskap, båtar, prämar och provisionella byggnader, m. m., tilläggas 20 proc. af arbetskostnaden med 20,000: — Ii Summa banko rdr 120,000:—J Expropriation af behöflig terrain för bangärd ej deruti inbegripen. Stockholm i September 1852. 4. Remmer. Hamnanläggning vid Getholmen m. m. Första tanken på att vid stranden af Getholmen anlägga de lastkajer, som äro nödvändiga för en hamn l! ill jernyägens. ändpunkt, härleder sig utan tvifvel hufvudsakligast derifrån; 1) att ankarplatsen under Fallholmen ofta anlitas utaf Wenerskeppare, då härd vestlig sjögäng gör detl. omöjligt att ligga förtöjd vid Hults nuvarande lastageplats, samt att den alltid varit bäde säker och rymlig; och 2) att djupet kring Getholmens vestra och nordliga strand vid första päseendetsynes hastigt tilltaga, hvilket skulle gifva vid handen, att nägon större utfylniog ej borde komma i fräga för en kajanläggning längs nämnde stravd. Betraktar man den efter noggranna mätningar, pliktviogar och lodningar upprättade, här vidfogade specialkartan n:o 1, som är författad i en skala af 200 fot på 1 dee.-tum, särfinner man lätt, att den första af de tvenne ofvanstäende förutsättningarne till alla delar öfverensstämmer med verkliga förhällandet, el!er att både god ankargrund, stort svajrumbvä större djup än 10 fot, nader lägsta vattenytan, samt säkerhet ingaluzda saknss, helst nägon svärare sjögäng ej kan befaras oroa de fartyg, som lägga sig för ankars i 1ä för Fallholmen, Gärdsskär och det stora, dessa holmar omgifvande grundflacket; — men lika litet n det -disputeras, att icke dyningar inrulla öfver nämnde flack vid vestlig storm, och hög sjö af sydvestligt bläsande anfaller obehindradt Getholmens.södra och vestra strand. Deraf följer, att detvore utan ändamäl att å sistnämnde del af Getholmens kust anägga nägon lasikaj, med mindre skydd för sjögängen pch dyningarne utlägges ä lämpligt ställe. Förutsättningen, att. gränsen för 10 fots djupet ligger. helt nära den synbart tvärdjupa stranden vid vwvestra och nodvestra kösten af Getholmen, öfverensstäma ner mindre. med verkliga förhållandet, säsom synes f den ä kartan utlagde 10 fots, eller yttre med blä inier uppdragne konturen. Grofva stenblock och fast bergLotten förbjuda äfven muddfring ä de festa stäl-) en mellan 7 fots djupet och land, hvaraf kommer, att ganska betydliga utfyllningar mäste ätfölja anäggandet af en längre kaj efter den del af holmens strand, som. dertill är lämplig, säv3l i afseende på ljupet, som ä det skydd, man genom utförda vägbryare kan vinnas. ; Efterföljande plan och förslag tillen hamnbyggnad ned. förut uppgitvet ändamäl visar, att: De vägbrytare, som äro afsedda till skydd mot sjösäng och dyningar för hamnen och dess kajer, äro proportion med den förstnämnde af stor utsträckring. Så är återigen icke förhällandet med de proekterade kajerna, emedan yttergränsorna af desammas träckniog ej kunnat utflyttas, med mindre allt för tora kostnader derigenom skulle, öka den ändä-rätt betydliga summa, som biifvit kalkulerad erforderlig illsföreslagne hamnbyggnader ä denna plats. (Här följa allmänna anmärkningar. öfver de arbe-di en, som borde vidtagas för Getholmens förändrande ill hamn). i Plan och förslag till en hamnanläggning vid Getholmen, med kajbyggnader derstädes, : plats för jern-: vägsstation och banvgärd, samt med erforderligal: vägbrytare, säsom skydd mot sjögäng och dyningar. sitt. Av Vägbrytarne: Sjelfva jeteen . 45,333: 16. srundläggning af vägbrytarne . . . 8,363: 16.15 turning öfver vatten . . . . . . 12,326: 32.i sitt. B. Kajbyggnad längs Getholmens vestra och nordvestra strind, och planering för bangärd samt bildandet af en chausse för jernväsens sträckning öfver sundet deremelian och fasta landet . ss — ss s . 56,304: 16 sitt. OC. Murning . . .s — 4 2722: — Till oförutsedda utgifter, otyckshändel ser, provisionella byggnader, instrumentalier, redskap, prämar och farkoster, samt arbetsbefälets aflöningar, m: m. — lägges nära 20 proc. af ofvanstående summor elter . . . . 24,950: 16.1 Summa kostnad bko rår 150,000: — hä Expropriation af jord till plats för bangärden ej eruti inbegripen. Stockholm i September 1852. Ant. Remmer. Angående de jemväl anbefslida undersökipgarne i afseende på jernvägens sträckning ån Svartå, antingen öfver Degerfors och jörneborg, eller öfver Nysund eller öfverl sidafors, lära utlåtanden ännu icke hafva in-li ommit. Vägförbättringen gerom Eolmorden Angående detta ganska betydliga och vig-J;! ga vägarbete meddela Norrköpingstidningar ör den 30 Oktober, på grund: af upplygenin