Article Image
- fe st ER Ar or EE US ot mr LAG abe eat
-I komma en för all sjögäng fullkomligt skyddad ham,
-I hvarinom bäde långa kajer kunna utföras, samt svaj.
njrum. beredas för ett stort antal fartyg. (Beskrifning
- vå special. kartan och förslaget till den nya hamnanr-
jäggningen). I
) Vägbrytarnes böjda form i plan. äfser derföre, delsl
utt bättre kunna trotsa den väldsäamma,. sjögängen
:Igenom att på sätt och vis utgöra ett borizontelt hval:
t och: säledes blottande en mindre del emot vägens an-
fall, dels för att ä den förmodade sväraste delen hafv:
Istöd ä Jernbogrundet, som äfven genom sin skapnad
och mindre djup bör underlätta motständsförmägan,
- — och dels äfven föratt tillöka svajrummet och plat-
:I sen för kajen, längs densamma, med säväl en större
derinom befintlig, djupare area, som äfven med flack
il för muddring. i
:) Genom att utsträcka denna ietå: på längden skulle
I visserligen större svajrum erhällas; men det hastig
videspetsen A tilltagande djupet och den lösa botten
- veskaftenheten törstorade i missförbällande till nyttar:
ubäde anläggningskostnaden samt svärigheten att der.
städes uppföra nägon byggnad af varaktighet.
Hamnarmens hela längd efier krönet, med pierhuf
vudet och gamla jeteen inberäknad, är föreslagen til
1200 tot, deraf 1000 fot ny vägbrytare. i
(Beskrifning på den föreslagna hamnarmen, jeteen. 1
pierbufvudet, inre kajen, lastbryggan, vägbrytaren,
Mm. m.).
Efter förestäende betänkande öfver hamnen i sit
nuvarande skick och grunderna till de arbeten, som
derstädes anses behöfliga för vinnande af lä, djup vid
kajen och svajrum; öfvergär jag nu till efterföljande
arbetsplan och kostnadsförslag, hvaruti priserna ä ma
Cerialer, m. m. äro beräknade i enlighet med ortens
efter uppgifter inhemtade ä stället. Stockholm i Sep:
tember 1852. 4. Remmer.
Plan och förslag till en hamnanläggning vid Hult
nuvarande lastageplats, med kajbyggnader, terrain:
för jernvägsstation och bangärd, samt med erfor-:
derlig vägbrytare såsom skydd mot sjögäng och dy-
I ningar.
Litt. A. Vägbrytaren: a) Grundläggning
34,180: 8.1:
b) Byggnaden Öfver vattnet . . . . 36,777: —
Litt. B. Inre kajbyggnaden . . . . 18,750: —
Litt. C. Fördjupning af hamnbassinen 10,059: 16.1:
Uppfiskandet af kistorna . . . . . 283: 24.
: 7 ; 100,000: —I;
Till aflöningar åt arbetsbefälet, oförut- i
sedde utgifter, ställningar, instrumen-
talier, redskap, båtar, prämar och pro-
visionella byggnader, m. m., tilläg-
gas 20 proc. af arbetskostnaden med 20,000: — Ii
Summa banko rdr 120,000:- —J
Expropriation af behöflig terrain för bangärd ej
deruti inbegripen. Stockholm i September 1852.
4. Remmer.
Hamnanläggning vid Getholmen m. m.
Första tanken på att vid stranden af Getholmen
anlägga de lastkajer, som äro nödvändiga för en hamn l!
ill jernyägens. ändpunkt, härleder sig utan tvifvel
hufvudsakligast derifrån;
1) att ankarplatsen under Fallholmen ofta anlitas
utaf Wenerskeppare, då härd vestlig sjögäng gör detl.
omöjligt att ligga förtöjd vid Hults nuvarande la-
stageplats, samt att den alltid varit bäde säker och
rymlig; och
2) att djupet kring Getholmens vestra och nordliga
strand vid första päseendetsynes hastigt tilltaga, hvil-
ket skulle gifva vid handen, att nägon större utfyl-
niog ej borde komma i fräga för en kajanläggning
längs nämnde stravd.
Betraktar man den efter noggranna mätningar, plikt-
viogar och lodningar upprättade, här vidfogade spe-
cialkartan n:o 1, som är författad i en skala af 200
fot på 1 dee.-tum, särfinner man lätt, att den första
af de tvenne ofvanstäende förutsättningarne till alla
delar öfverensstämmer med verkliga förhällandet, el-
!er att både god ankargrund, stort svajrumbvä större
djup än 10 fot, nader lägsta vattenytan, samt säker-
het ingaluzda saknss, helst nägon svärare sjögäng ej
kan befaras oroa de fartyg, som lägga sig för ankars
i 1ä för Fallholmen, Gärdsskär och det stora, dessa
holmar omgifvande grundflacket; — men lika litet
n det -disputeras, att icke dyningar inrulla öfver
nämnde flack vid vestlig storm, och hög sjö af syd-
vestligt bläsande anfaller obehindradt Getholmens.sö-
dra och vestra strand. Deraf följer, att detvore utan
ändamäl att å sistnämnde del af Getholmens kust an-
ägga nägon lasikaj, med mindre skydd för sjögängen
pch dyningarne utlägges ä lämpligt ställe.
Förutsättningen, att. gränsen för 10 fots djupet lig-
ger. helt nära den synbart tvärdjupa stranden vid vwve-
stra och nodvestra kösten af Getholmen, öfverensstäma
ner mindre. med verkliga förhållandet, säsom synes
f den ä kartan utlagde 10 fots, eller yttre med blä
inier uppdragne konturen. Grofva stenblock och fast
bergLotten förbjuda äfven muddfring ä de festa stäl-)
en mellan 7 fots djupet och land, hvaraf kommer,
att ganska betydliga utfyllningar mäste ätfölja an-
äggandet af en längre kaj efter den del af holmens
strand, som. dertill är lämplig, säv3l i afseende på
ljupet, som ä det skydd, man genom utförda vägbry-
are kan vinnas. ;
Efterföljande plan och förslag tillen hamnbyggnad
ned. förut uppgitvet ändamäl visar, att:
De vägbrytare, som äro afsedda till skydd mot sjö-
säng och dyningar för hamnen och dess kajer, äro
proportion med den förstnämnde af stor utsträck-
ring. Så är återigen icke förhällandet med de pro-
ekterade kajerna, emedan yttergränsorna af desammas
träckniog ej kunnat utflyttas, med mindre allt för
tora kostnader derigenom skulle, öka den ändä-rätt
betydliga summa, som biifvit kalkulerad erforderlig
illsföreslagne hamnbyggnader ä denna plats.
(Här följa allmänna anmärkningar. öfver de arbe-di
en, som borde vidtagas för Getholmens förändrande
ill hamn). i
Plan och förslag till en hamnanläggning vid Gethol-
men, med kajbyggnader derstädes, : plats för jern-:
vägsstation och banvgärd, samt med erforderligal:
vägbrytare, säsom skydd mot sjögäng och dyningar.
sitt. Av Vägbrytarne: Sjelfva jeteen . 45,333: 16.
srundläggning af vägbrytarne . . . 8,363: 16.15
turning öfver vatten . . . . . . 12,326: 32.i
sitt. B. Kajbyggnad längs Getholmens
vestra och nordvestra strind, och pla-
nering för bangärd samt bildandet af
en chausse för jernväsens sträckning
öfver sundet deremelian och fasta lan-
det . ss — ss s . 56,304: 16
sitt. OC. Murning . . .s — 4 2722: —
Till oförutsedda utgifter, otyckshändel
ser, provisionella byggnader, instru-
mentalier, redskap, prämar och far-
koster, samt arbetsbefälets aflöningar,
m: m. — lägges nära 20 proc. af of-
vanstående summor elter . . . . 24,950: 16.1
Summa kostnad bko rår 150,000: — hä
Expropriation af jord till plats för bangärden ej
eruti inbegripen. Stockholm i September 1852.
Ant. Remmer.
Angående de jemväl anbefslida undersök-
ipgarne i afseende på jernvägens sträckning
ån Svartå, antingen öfver Degerfors och
jörneborg, eller öfver Nysund eller öfverl
sidafors, lära utlåtanden ännu icke hafva in-li
ommit.
Vägförbättringen gerom Eolmorden
Angående detta ganska betydliga och vig-J;!
ga vägarbete meddela Norrköpingstidningar
ör den 30 Oktober, på grund: af upplygenin-
Thumbnail