Article Image
väsende, som den nyaste tiden medioört. Av skjuta dessa frukter ifrån sig, eller att icke vara med om att plocka dem, när tillfälle dertill erbjöds, skulle väl hafva varit höjden af reaktionär enfald. Och så långt har dock vår regering icke velat gå i konservatism. Låtom oss således hålla henne räkning derför att hon tagit dessa frukter till godo; men låtom oss också hoppas, att hon låter tryckningen utifrån verka på sig ända derhän, att hon äfven uti vårt inhemska postväsende befordrar sådana förbättringar, hvilka i någon mån motsvara dem, som andra länders mera framskridna civilisation i detta afseende numera redan låtit komma våra förbindelser med utlandet till godo. Vi hafva i vårt tisdagsblad redogjort för det hufvudsakliga innehållet af den med Preussen afslutade nya postkonventionen. Vi tilllägga här, att denna konvention, som med undantag af postångbåtsförbindelsens början emellan Stettin och Stockholm redan trädt i kraft från och med den 1 Juli detta år, är bestämd att till en början ega bestånd till slutet af år 1860, intill hvilken tid fördraget om den tyska postföreningen är afslutadt. Den nya konventionen med Danmark, som afslutades i Köpenhamn den 29 sistl. Maj, för att också träda i kraft den 1 Juli, har äfven medfört åtskilliga fördelar, men vi anse öfverflödigt att genomgå dess särskilda bestämmelser, då verkningarna deraf i alla fal: blifva synliga af den redogörelse för de vigtigaste portosatserna, som vi straxt nedanföre skola lemna. Denna konvention är antagen att gälla på obestämd tid, men med sex månaders ömsesidig uppsägning. Vi återkomma nu efter löfte till en jemförelse af några portosatser ur den gamla och den nya posttaxan för utrikes brefvexlingen, för att genom exempel visa hvilka fördelar beredts de korresponderande genom tillämpningen af dessa konventioner. Portot för ett enkelt bref mellan Sverge och Danmark, Slesvig inbegripet, var förut 18 sk. bko (till Helsingör 15 sk.) med vigt under 3, lod och 27 sk. med vigt öfver 3, till och med 1 lod kölnisk vigt, men är nu blott 12 sk. med till och med 1 lod svensk vigt. Vägde brefvet 11,-å 2 lod köln. v., var portot förut 45 sk.; nu är det för en vigt af I å 2 lod sv. v. endast 24 sk., o. s. v. . Undantagna äro likväl bref emellan Helsingborg, Landskrona och Malmö å ena sidan, samt Köpenhamn och Helsingör å den andra, äfvensom mellan Ystad och Bornholm. För dessa är portot nemligen blott 6 sk. (Mellan Köpenamn och Malmö, äfvensom mellan Helsingborg och Helsingör, var portot förut blott 4 sk., och en liten förhöjning har således här egt rum). För ett enkelt bref till Hamburg, med vigt under t.o.m. 34 lod köln., var portot förut, om det befordrades öfver Preussen, 33 sk. bko, och om det befordrades öfver Danmark 24 sk. Nu är det med vigt t. o. m. 1 lod sv. i förra fallet 21 sk. och i senare fallet blott 15 sk. Vägde ett bref till Hamburg öfver 1Y, till och med 2 lod, betaldes derför öfver Preussen förut 1 rdr 344, sk., nu blott 42 sk., öfver Danmark förut 1 rdr 12 sk., nu blott 30 sk. Till Libeck var portot förut vid befordring med postfartyg mellan Sverige och Preussen, för enkelt bref med vigt till och med 34 lod köln. 41 sk. bko, och för bref med vigt från 3, till och med 1 lod 1 rdr 13, sk. Nuär detta porto för bref till-och med 1 lod sv. v. endast 24-sk. Vid befordring åter öfver Danmark var portot till Libeck förut 26 sk., nu blott 15 sk. ORT Renar oi För bref till Preussen äfvensom till alla öfriga till tyska postföreningen hörande stater, såsom till Sazcn,. Bäjern, Baden, Wirtembergs Frankfurt, Österrike, (deruti äfven LombardoVenetianska området inbegripet) o. 8. v. är ortot numerå för enkelt bref, till och med 1 od sv. endast. 24 sk., med undantag ändå a! de inom ett afstånd at 10 eller 20 mil från Stralsund eller Stettin belägna orterne, till hvilka portot blott utgör resp. 18 eller 21 sk. Förut varierade portot till dessa länder för enkelt bref inom en lägre vigtgräns (24 lod köln.) ifrån 33 sk. ända till I rdr bko och derutöfver. I beräkningen af portot för bref till England som gå öfver Danmark och sedan med ängfartyg från Hamburg, är icke genom den nya taxan någon förändring vunnen uti det sedan 1850 stadgade portot, nemligen 40 sk. för bref af till och med I lod sv, Deremot är portot för bref till England, som gå öfver reussen och Belgien, hvilket numera är den väg som tillryggalägges på kortaste tiden, nedsatt ifrån I rdr 12 sk. till 44, sk. för bref till och med ett halft lod, samt till I rdr 2 sk. för bref öfver ett halft till och med 11od. Till Belgien och Frankrike var portot förut 1 rdr 3 sk. å 1: 28V,, Nu är det till Belgien blott 27 å 30 sk., och till Frankrike 31 å 36 sk. Till Holland förut I rår å 1: 24, Nu 27 å 30 sk. Till Schweitz förut 1: 6. Nu allt efter kantonernes större eller mindre aflägsenhet 36, 315, eller blott 27 sk. Det sedan 1847 för brefvexlingen på Finland och Ryssland öfver Åland stadgade portot, -20 sk. för enkelt bref, med 10 sk. förhöjning för hvarje öfverskjutande halft lod, har icke genom den nya taxan undergäått någon förändring. Deremot finna vi portot för bref till Ryssland (Polen) som taga vägen öfver Preussen, nedsatt ifrån 1:12 och 1: 42 till 273 30 sk. Dessa exempel, som utvisa en betydlig nedsättning i postportot, icke sällan uppgående en ÅA TE: Då RA JT

21 augusti 1852, sida 2

Thumbnail