Article Image
väsende, som den nyaste tiden medioört. Av
skjuta dessa frukter ifrån sig, eller att icke
vara med om att plocka dem, när tillfälle
dertill erbjöds, skulle väl hafva varit höjden
af reaktionär enfald. Och så långt har dock
vår regering icke velat gå i konservatism.
Låtom oss således hålla henne räkning der-
för att hon tagit dessa frukter till godo; men
låtom oss också hoppas, att hon låter tryck-
ningen utifrån verka på sig ända derhän, att
hon äfven uti vårt inhemska postväsende be-
fordrar sådana förbättringar, hvilka i någon
mån motsvara dem, som andra länders mera
framskridna civilisation i detta afseende nu-
mera redan låtit komma våra förbindelser med
utlandet till godo.
Vi hafva i vårt tisdagsblad redogjort för
det hufvudsakliga innehållet af den med Preus-
sen afslutade nya postkonventionen. Vi till-
lägga här, att denna konvention, som med
undantag af postångbåtsförbindelsens början
emellan Stettin och Stockholm redan trädt i
kraft från och med den 1 Juli detta år, är
bestämd att till en början ega bestånd till slu-
tet af år 1860, intill hvilken tid fördraget om
den tyska postföreningen är afslutadt.
Den nya konventionen med Danmark, som
afslutades i Köpenhamn den 29 sistl. Maj,
för att också träda i kraft den 1 Juli, har äf-
ven medfört åtskilliga fördelar, men vi anse
öfverflödigt att genomgå dess särskilda be-
stämmelser, då verkningarna deraf i alla fal:
blifva synliga af den redogörelse för de vig-
tigaste portosatserna, som vi straxt nedanföre
skola lemna. Denna konvention är antagen
att gälla på obestämd tid, men med sex må-
naders ömsesidig uppsägning.
Vi återkomma nu efter löfte till en jemfö-
relse af några portosatser ur den gamla och
den nya posttaxan för utrikes brefvexlingen,
för att genom exempel visa hvilka fördelar
beredts de korresponderande genom tillämp-
ningen af dessa konventioner.
Portot för ett enkelt bref mellan Sverge och
Danmark, Slesvig inbegripet, var förut 18 sk.
bko (till Helsingör 15 sk.) med vigt under 3,
lod och 27 sk. med vigt öfver 3, till och
med 1 lod kölnisk vigt, men är nu blott 12
sk. med till och med 1 lod svensk vigt. Vägde
brefvet 11,-å 2 lod köln. v., var portot förut
45 sk.; nu är det för en vigt af I å 2 lod
sv. v. endast 24 sk., o. s. v. . Undantagna
äro likväl bref emellan Helsingborg, Lands-
krona och Malmö å ena sidan, samt Köpen-
hamn och Helsingör å den andra, äfvensom
mellan Ystad och Bornholm. För dessa är
portot nemligen blott 6 sk. (Mellan Köpen-
amn och Malmö, äfvensom mellan Helsing-
borg och Helsingör, var portot förut blott 4
sk., och en liten förhöjning har således här
egt rum).
För ett enkelt bref till Hamburg, med vigt
under t.o.m. 34 lod köln., var portot förut,
om det befordrades öfver Preussen, 33 sk.
bko, och om det befordrades öfver Danmark
24 sk. Nu är det med vigt t. o. m. 1 lod
sv. i förra fallet 21 sk. och i senare fallet
blott 15 sk. Vägde ett bref till Hamburg öf-
ver 1Y, till och med 2 lod, betaldes derför
öfver Preussen förut 1 rdr 344, sk., nu blott
42 sk., öfver Danmark förut 1 rdr 12 sk.,
nu blott 30 sk.
Till Libeck var portot förut vid befordring
med postfartyg mellan Sverige och Preussen,
för enkelt bref med vigt till och med 34 lod
köln. 41 sk. bko, och för bref med vigt från
3, till och med 1 lod 1 rdr 13, sk. Nuär
detta porto för bref till-och med 1 lod sv. v.
endast 24-sk. Vid befordring åter öfver Dan-
mark var portot till Libeck förut 26 sk., nu
blott 15 sk. ORT Renar oi
För bref till Preussen äfvensom till alla öf-
riga till tyska postföreningen hörande stater,
såsom till Sazcn,. Bäjern, Baden, Wirtembergs
Frankfurt, Österrike, (deruti äfven Lombardo-
Venetianska området inbegripet) o. 8. v. är
ortot numerå för enkelt bref, till och med 1
od sv. endast. 24 sk., med undantag ändå a!
de inom ett afstånd at 10 eller 20 mil från
Stralsund eller Stettin belägna orterne, till
hvilka portot blott utgör resp. 18 eller 21 sk.
Förut varierade portot till dessa länder för
enkelt bref inom en lägre vigtgräns (24 lod
köln.) ifrån 33 sk. ända till I rdr bko och
derutöfver.
I beräkningen af portot för bref till England
som gå öfver Danmark och sedan med äng-
fartyg från Hamburg, är icke genom den nya
taxan någon förändring vunnen uti det sedan
1850 stadgade portot, nemligen 40 sk. för
bref af till och med I lod sv, Deremot är
portot för bref till England, som gå öfver
reussen och Belgien, hvilket numera är den
väg som tillryggalägges på kortaste tiden, ned-
satt ifrån I rdr 12 sk. till 44, sk. för bref
till och med ett halft lod, samt till I rdr 2
sk. för bref öfver ett halft till och med 11od.
Till Belgien och Frankrike var portot förut
1 rdr 3 sk. å 1: 28V,, Nu är det till Bel-
gien blott 27 å 30 sk., och till Frankrike 31
å 36 sk.
Till Holland förut I rår å 1: 24, Nu 27
å 30 sk.
Till Schweitz förut 1: 6. Nu allt efter kan-
tonernes större eller mindre aflägsenhet 36,
315, eller blott 27 sk.
Det sedan 1847 för brefvexlingen på Fin-
land och Ryssland öfver Åland stadgade por-
tot, -20 sk. för enkelt bref, med 10 sk. för-
höjning för hvarje öfverskjutande halft lod,
har icke genom den nya taxan undergäått nå-
gon förändring. Deremot finna vi portot för
bref till Ryssland (Polen) som taga vägen öf-
ver Preussen, nedsatt ifrån 1:12 och 1: 42
till 273 30 sk.
Dessa exempel, som utvisa en betydlig ned-
sättning i postportot, icke sällan uppgående
en ÅA TE: Då RA JT
Thumbnail