Article Image
tt härifrån utgå på en månads exercis i Stock-
olms skärgård. Fartyget är bestyckadt medl!
n 72 pundig bombkanon, .2:ne 13-pundigel
andstigningskanoner och 2:ne st. nickor.
— Den vid Preussiska flottan anställdel.
venske sjöofficern Sundevall berättas i P. T.
len 1 dennes hatva begifvit sig till Bremer-l,
aven, för att öfvertaga befälet öfver fregatten:
uckernfördes
RNE
— Kommerskollegium har meddelat gravö-
en F. A. Fredsberg patent under 5 år å enl.
England begagnad, men här i riket förut ej,
sänd eller använd machin för verkställande afl:
korstensfejning eller sotning.
— Af Svensk Författningssamling har i dag :
V:o 31 utkommit, innehållande K. M:ts kun-
vörelse angående Skaraborgs läns filialbank
amt öppet bref på oktroj för nämnde bank.!
— Vid Åssistans- eller Pantlånekontoret ha,
från och med den 3 till och med den 9, ut-
sifvits 2276 lån med 9490 rdr 32 sk. och
nbetalts 2273 lån med 9573 rdr bko.
— Grosshandlaren C. F. Wern j:or har i
sår härifrån afrest till Götheborg.
— I Juli månad detta år hafva 2537 skepp
slarerat Öresund; :
— Enligt inkomna uppgifter från länen öf-
rer strandningshändelser vid rikets kuster år
1831, hafva, berättar P. T., 67 fartyg stran-
lat, 34 svenska och 33 utländska, af hvilka
olifvit bergade: 4 svenska och 3 utländska
xenom egna besättningar, samt 8 svenska och
i3 uvdändska medelst hjelp från kusten, hvar-
smot helt och hållet förölyckats 22 svenska
och 17 utländska fartyg, hvilkas besättningar
och last dock till en del blifvit räddade.
——tl—
— I anledning deraf, att en stor mängd en-
selsmän och deribland åtskilliga medlemmar
af engelska aristokratien denna sommar be-
sökt Köpenhamn, anmärker Morning Chro-
nicles, korrespondent i Köpenhamn, att detta
väckt den önskan att pass-systemet mellan Eng-
land och Danmark straxt kunde blifva upphäf-
vet. Som hvar och en vetr, säger han, pär
det alldeles onyttigt i hvarje praktiskt hänse-
ende, då förbrytare och äfventyrare alltid lätt
omkringgå detsamimå, medan det är en stor
plåga och besvärlig utgift för den ärliga re-
sande. Danmark har ingenting gemensamt
med de despotiska kontinentalregeringarne och
det finnes ingen orsak, hvarföre det skulle
fortfara att efterapa dem i deiina förhatliga
inrättning. I alla hänseenden är systemet
dåraktigt i fråga om förhållandet mellan dessa
båda länder och de borde snart göra slut på
desamma. Om också de svensk-norska makt-
hafvandes föråldrade åsigter skulle komma
dem att önska bibehålla - detsamma mellan
dessa två riken och deras nordiska brödra-
land Danmark, till stor skada för deras re-
spektive gränsprovinser — så blir det deras
sak. Men i detta, som i andra praktiska frå-
gor, bör England göra början och begära
upphäfvandet af ett så dumt och småaktigt
tyranni. En sådan anmodan skulle knappt
blifva afslagen och den skulle gifva ett exem-
pel, som skulle bära frukter för det öfriga
norden.,
— Af trycket har nyligen utkommit tvenne
band af Geijers sanilade skrifter, det ena inne-
bållande andra delen af svenska folkets hi-
storia, och det andra en samling af Geijers
filosofiska och teologiska afhandlingar, bland
hvilka äfven förekommo handlingarne i tryck-
frihetsmålet rörande skriften Thorild, i följd
af hvilken Geijer anklagades såsom utspridare
af kätterska meningar.
este ene
— I dessa dagar bar isLonden utfärdats prospekt
till det af oss förut omnämnda Nordeuropeiska: ång-
fartsbolaget, som kommer att blifva af mycken vigt
förde nordliga länderna. Frän Harwich, Lowestoft
och Great-Grimsby skall inrättas en regelbunden pa-
ketfart till alla mera betydande nordliga hamnar,
från Ostende till Petersburg. För att sätta företaget
i gäbg har man beräknat en summa af 500,000 pund,
som ästadkommes genötm aktier på 20 pund, och an-
stalter äro träffade för att bolaget oförtöfvadt kan
börja sin verksamhet, i det man vill använda de re-
dan på dessa turer existerande privatängfartyg. I pro.
spekten finnes er beräkning öfver den tid, på hvilker
bolaget ätager sig att befordra passagerare, medelst
kombination af särskilta jernbantäg och snabbseglande
ångfartyg. Från London via Harwich, till Rotter.
dam, ätgär 11 timmar, till Antverpen 12, till Ostende
8; från London via Lowestoft, till Tönningen 28, till
Christiansand 42, till Öhristiania 50, till Götheborg
30, till Köpenhamn 46; från London via Grimsby,
till Hamburg 32, till Köpenhamn 16, till Petersburg
120; från Manchester via Grimsby, till Antverpen 20.
till Roterdam 19, till Amsterdam 21, till Hamburg
30, till Bremen 34, till Köpenhamn 44, till Peters.
burg 118 timmar.
Det är i synnerhet danska grosshandl. i London
herr Ragnar Westenholtz som man kan tacka för at
planen till denna ängbätsfart kan träda i verket så
snart och i sädant omfäng. För öfrigt beror det på
fulländandet af jernbanan tvärs öfver den jutske
hbalfön, när farten i sin fulla utsträckning kan sätta:
i gäng:
— Provincialläkaren i Halmstads län dokto:
Smitt har till konungens befallningshafvande
inlemnat följande i Hallandsposten intagne be:
skrifning å behandlingen af årets råggröda
hvilken vi ansett vara af så allmänt intresse
att den äfven bör komma till våra läsarer
kunskap:
Till Konungens befallningshafvande i Fralmstad!
Dä uti den sensädda rägen i är finnes en ovanlig
mängd sä kallade mjölökor, och tillblandningen a
sådane i den räg, som tidigt efter skörden använde
till bröd, ofta efter dettas förtärande ästadkomme
den betänkliga dragsjukan, och andra denna närsläg
tade sjukdomar, anser jag mig böra hos konungen
befallniogshafvande hemställa om utfärdande af el
kungörelse, med uppmaning till distriktets innevänare,
att, i afseende på sädens begagnande till brödföda
iakttaga vissa försigtighetsmätt.
Thumbnail