tt härifrån utgå på en månads exercis i Stockolms skärgård. Fartyget är bestyckadt medl! n 72 pundig bombkanon, .2:ne 13-pundigel andstigningskanoner och 2:ne st. nickor. — Den vid Preussiska flottan anställdel. venske sjöofficern Sundevall berättas i P. T. len 1 dennes hatva begifvit sig till Bremer-l, aven, för att öfvertaga befälet öfver fregatten: uckernfördes RNE — Kommerskollegium har meddelat gravöen F. A. Fredsberg patent under 5 år å enl. England begagnad, men här i riket förut ej, sänd eller använd machin för verkställande afl: korstensfejning eller sotning. — Af Svensk Författningssamling har i dag : V:o 31 utkommit, innehållande K. M:ts kunvörelse angående Skaraborgs läns filialbank amt öppet bref på oktroj för nämnde bank.! — Vid Åssistanseller Pantlånekontoret ha, från och med den 3 till och med den 9, utsifvits 2276 lån med 9490 rdr 32 sk. och nbetalts 2273 lån med 9573 rdr bko. — Grosshandlaren C. F. Wern j:or har i sår härifrån afrest till Götheborg. — I Juli månad detta år hafva 2537 skepp slarerat Öresund; : — Enligt inkomna uppgifter från länen öfrer strandningshändelser vid rikets kuster år 1831, hafva, berättar P. T., 67 fartyg stranlat, 34 svenska och 33 utländska, af hvilka olifvit bergade: 4 svenska och 3 utländska xenom egna besättningar, samt 8 svenska och i3 uvdändska medelst hjelp från kusten, hvarsmot helt och hållet förölyckats 22 svenska och 17 utländska fartyg, hvilkas besättningar och last dock till en del blifvit räddade. ——tl— — I anledning deraf, att en stor mängd enselsmän och deribland åtskilliga medlemmar af engelska aristokratien denna sommar besökt Köpenhamn, anmärker Morning Chronicles, korrespondent i Köpenhamn, att detta väckt den önskan att pass-systemet mellan England och Danmark straxt kunde blifva upphäfvet. Som hvar och en vetr, säger han, pär det alldeles onyttigt i hvarje praktiskt hänseende, då förbrytare och äfventyrare alltid lätt omkringgå detsamimå, medan det är en stor plåga och besvärlig utgift för den ärliga resande. Danmark har ingenting gemensamt med de despotiska kontinentalregeringarne och det finnes ingen orsak, hvarföre det skulle fortfara att efterapa dem i deiina förhatliga inrättning. I alla hänseenden är systemet dåraktigt i fråga om förhållandet mellan dessa båda länder och de borde snart göra slut på desamma. Om också de svensk-norska makthafvandes föråldrade åsigter skulle komma dem att önska bibehålla detsamma mellan dessa två riken och deras nordiska brödraland Danmark, till stor skada för deras respektive gränsprovinser — så blir det deras sak. Men i detta, som i andra praktiska frågor, bör England göra början och begära upphäfvandet af ett så dumt och småaktigt tyranni. En sådan anmodan skulle knappt blifva afslagen och den skulle gifva ett exempel, som skulle bära frukter för det öfriga norden., — Af trycket har nyligen utkommit tvenne band af Geijers sanilade skrifter, det ena innebållande andra delen af svenska folkets historia, och det andra en samling af Geijers filosofiska och teologiska afhandlingar, bland hvilka äfven förekommo handlingarne i tryckfrihetsmålet rörande skriften Thorild, i följd af hvilken Geijer anklagades såsom utspridare af kätterska meningar. este ene — I dessa dagar bar isLonden utfärdats prospekt till det af oss förut omnämnda Nordeuropeiska: ångfartsbolaget, som kommer att blifva af mycken vigt förde nordliga länderna. Frän Harwich, Lowestoft och Great-Grimsby skall inrättas en regelbunden paketfart till alla mera betydande nordliga hamnar, från Ostende till Petersburg. För att sätta företaget i gäbg har man beräknat en summa af 500,000 pund, som ästadkommes genötm aktier på 20 pund, och anstalter äro träffade för att bolaget oförtöfvadt kan börja sin verksamhet, i det man vill använda de redan på dessa turer existerande privatängfartyg. I pro. spekten finnes er beräkning öfver den tid, på hvilker bolaget ätager sig att befordra passagerare, medelst kombination af särskilta jernbantäg och snabbseglande ångfartyg. Från London via Harwich, till Rotter. dam, ätgär 11 timmar, till Antverpen 12, till Ostende 8; från London via Lowestoft, till Tönningen 28, till Christiansand 42, till Öhristiania 50, till Götheborg 30, till Köpenhamn 46; från London via Grimsby, till Hamburg 32, till Köpenhamn 16, till Petersburg 120; från Manchester via Grimsby, till Antverpen 20. till Roterdam 19, till Amsterdam 21, till Hamburg 30, till Bremen 34, till Köpenhamn 44, till Peters. burg 118 timmar. Det är i synnerhet danska grosshandl. i London herr Ragnar Westenholtz som man kan tacka för at planen till denna ängbätsfart kan träda i verket så snart och i sädant omfäng. För öfrigt beror det på fulländandet af jernbanan tvärs öfver den jutske hbalfön, när farten i sin fulla utsträckning kan sätta: i gäng: — Provincialläkaren i Halmstads län dokto: Smitt har till konungens befallningshafvande inlemnat följande i Hallandsposten intagne be: skrifning å behandlingen af årets råggröda hvilken vi ansett vara af så allmänt intresse att den äfven bör komma till våra läsarer kunskap: Till Konungens befallningshafvande i Fralmstad! Dä uti den sensädda rägen i är finnes en ovanlig mängd sä kallade mjölökor, och tillblandningen a sådane i den räg, som tidigt efter skörden använde till bröd, ofta efter dettas förtärande ästadkomme den betänkliga dragsjukan, och andra denna närsläg tade sjukdomar, anser jag mig böra hos konungen befallniogshafvande hemställa om utfärdande af el kungörelse, med uppmaning till distriktets innevänare, att, i afseende på sädens begagnande till brödföda iakttaga vissa försigtighetsmätt.