Article Image
2 TRE RE nat Rd
just på detta fält, som läraremötena i en fram-
tid torde komma att visa sig mest fruktbä-
rande. Läroverkens allmänna organisation och
de deraf beroende yttre formerna bestämmas
dock ytterst af helt andra myndigheter, än af
lärarne; och öfverläggningen om dithörande
frågor på läraremöten kan derföre, om den
också icke bör anses helt och hållet onyttig,
åtminstone icke leda till någon omedelbar på-
följd i handling. Men hvad som företrädes-
vis är beroende af lärarne sjelfve och alltid
Imer eller mindre, äfven- under de mest skif-
tande yttre former, måste förblifva att vara
det, är metoden i egentlig - mening. Lärarens
ensak är det i de flesta fall att använda en
Igod eller en. dålig metod för behandlingen at :
Isitt läroämne, och det oberoende af både klass-
läsning och fri flyttning och af bildningslini-
ernas större eller mindre förening eller sön-
Idring. Men uti ett land sådant som vårt, med
stora afstånd och tröga förbindelser, och der
läroverken i allmänhet ännu äro i saknad af
biblioteker, som äro i tillfälle att tillegna sig
Iden nyare pedagogiska litteraturen, kan icke
hvarje lärare vara i lika tillfälle att genom
Jegen äskådning eller eget studium vinna kän-
nedom om de framsteg, som i detta afseende
fJinom eller utom fäderneslandet äro gjorda.
Hvar och en har dock inom kretsen af sin
verksamhet vunnit en erfarenhet, som bör
sätta honom i tillfälle att med omdöme pröfva
fördelarne och olägenheterna af de förslag,
som göras, när han derom får kännedom,
samt att derefter behålla det bästa, Ett öm-
sesidigt meddelande vid dessa möten af gjorda
Jiakttagelser och vuana framgångar på detta
fält bör derföre icke kunna förfela att utöfva
Jen väckande och lifvande inflytelse, hvaraf
välgörande verkningar äfven omedelbart här
.joch der böra komma läroverken till godo.
Vi hafva uti de öfverläggningar och med-
delanden, som förekommo på de vid det an-
dra mötet bildade sektionerna, trott oss kunna
Iskönja en begynnelse till en sådan riktning
för läraremötenas verksamhet. Och att denna
riktning kommer att vidare fullföljas, tro vi
oss kunna sluta af den allmänna tillfredsstäl-
lelse med sektionernas sammanträden, som vi
efter mötet hört så odeladt uttalas af de 1e-
damöter, som hade deltagit uti dem.
Det är icke här stället att ingå i någon vi-
dare utveckling af de åsigter om undervisnin-
gen i de särskilta ämnena, som under dessa
löfverläggningar gjorde sig gällande, helst re-
dan förut af anvan hand en öfversigt deraf
blifvit i detta. blad meddelad, (Aftonbladet
In:o 144). Viinskränka oss således här blott till
Tden- erinran, att de sektioner, som vid detta
möte bildades till öfverläggning om behand-
lingen. af särskilta läroämnen, voro sådana för
Åkristendomsundervisningen, för språkundervisnin-
Igen, för undervisningen i historia och geograf,
jsamt för undervisningen i matematik och natur-
Tvetenskaper. 3 å
) Afdelningens gemensamma sammanträden
legnades till en början åt redogörelser för de
ejolika sätt, hvarpå de genom kongl. cirkuläret
Iden 6 Juli 1849 anbefallda eller medgifna
förändringarne uti läroverkens författning blif-
vit på olika orter verkställde. Man erfor häraf,
på ena sidan, att öfverallt, der förändringar
fblifvit vidtagne i riktningen af en förnuftig
.jmedelväg emellan det gamla och det nya skol-
systemet, rektorer och lärare funnit sig i hög
Jgrad tillfredsstälda raed verkningarne af de
hittills vidtagne förändringarne såväl i afse-
nde på lärjungarnes uppförande som i afse-
ende på deras framsteg i studier, men på andra
sidan äfven att till följe af obestämdheten och
li vissa fall otydligheten af den ofvannämnda
författningen de svenska läroverken för mnär-
varande förete en högst brokig tafla af olik-
artade anstalter, hvilka alla synas mer eller
I mindre befinna sig i ett slags öfvergångstill-
Istånd, utan att likväl ännu någon tyckes veta,
Itill hvad de egentligen äro ämnade att ötvergå.
Om en-sådan mångfald af former på visst
fsätt kan anses såsom en fördel, i det nemligen
den friare utvecklingen ger tillfälle till en
I mångsidigare erfarenhet, så medför den lik-
Tväl äfven olägenheter af flera slag, Och dessa
olägenheter drabba icke blott lärare och lär-
IJjungar. De äro icke mindre känbara för de
jsenares föräldrar genom den osäkerhet hvari
dessa nu mången gång befinna sig om det
läroverks blifvande bestämmelse, åt hvilket de
lanförtrott eller äro i beråd att snart anförtro
Isina barn. Om: dylika olägenheter till en del
måste anses såsom oskiljaktiga från en öfver-
gångsbildning, så hafva de likväl i föreva-
Irande fall onekligen blifvit vida större och
Ikänts vida mera tryckande, än behöfligt hade
varit, just till följe deraf, att både lärarne och
Tallmänheten fortfarande hållits och ännu hål-
Ilag i okunnighet om det mål, dit kosan egent-
iligen styres, d. ä. om den organisation, till
Ihvilken den nu pågående upplösningen af de
Jgamla formerna skall tjena såsom en öfver-
Igång. Det är derföre visserligen hög tid, att
Idetta mål blitver bestämdt, eller, om det re-
Idan är det, att det äfven blir kungjordt på
Jett begripligt sätt. :
I Det hör icke till vår plan att här redogöra
för alla de särskilta frågor rörande elemen-
tarläroverken, som vid mötet förehades, Vi
hänvisa i detta afseende till de referater rö-
rande -afdelningens förhandlingar, som redan
under sjelfva mötesdagarne stodo att läsa i
flera tidningar. Vi vilja för tillfället blott fä-
Åsta.oss något närmare vid en af de flera vig-
tiga frågor, hvarom mötet på denna afdelning
Juttalade sin mening; den nemligen om stu-
I dentexamen. :
å - NOSARE STREET SDR
Bref från Wirlemborg.
j Heilbronn åen 17 Juli 1852.
Du bad :mig skrifva nägra ord från utlandet och
berätta, hvad alla vilja veta, något nytt, Men den
loändliga mängd af nya föremål, söm möta en re-
Thumbnail