rekommande, i en halfofficiell skrifvelse från Kongl. Maj:ts Charg VAffairesaf d. 12 November: 1851 meddelade) underrättelsen att en Calorie-machin om 100 hästkrafter redan länge begagnats i New-York, och att uppfinnaren skall i Amerika vara sysselsatt med nybyggandet af ett Caloric-fartyg om 2000 tons eller omkring 850 lästers drägtighet. Förf. finner häri en säker borgen för machinens duglighet, och yttrar bland annat såsom slutresultat följande: Då man jemförer Ericssons Caloric-Engine amed de bhittills begagnade ångmachinerna, varseblifver man lättast de ofantliga fördeslar, denna uppfinning medförer. Dess förerpträden äro synnerligen enkelhet, lätthet, begagmnandet af ett mediumn (luft) hvarå alltid finnes tillgång, samt den högst obetydliga åtgången vaf bränsle. Genom dessa egenskaper måste den inom kort icke allenast uttränga ångmaschinerna, utan ock vinna ett mycket allmän,nare användandev. Mot dessa slutföljder möta nu i professol Nycanders ofvannämnda granskning af den Eriessonska uppfinningen en mängd på ome:delbar beräkning hvilande erinringar, som, vid den kännedom hvar:ill man hittills ser sig inskränkt angående Caloric-machinens inrättning, icke kunna undanrödjas; men som likväl ovilkorligt måste undanrödjas, innan man kan med någon visshet öfverlåta sig åt de :sangviniska förhoppningar, som den ryktbara uppfinningen annars har en så stor syftning att väcka. För öfrigt reserverar sig hr Nyender uttryckligen emot hvarje afsigt att genoe sina anmärkningar nedsätta värdet af apptu Ven. Han förklarar sig hafva dermed en. ast velat dels föra principen för densamma in 2 sina rätta råmärkenn, dels besvara åtskill 22 frågor om denna machin xaf för saken nitä Sande personers. Undersökningens hufvudr sultat blir emedlertid, att caloric-machinen, v. närmare granskning af sakförhållandena, bei PRes vara grundad på en annan princip än de i patent-ansökningen uppgifna. Den verkliga pf Yelpen är följaktligen ännu obekant. Men så länge detta är händelsen, synes det oss att man icke kan draga några tillförlitliga slutsatser öfver verkan af detta obekantas tillämpning. Huru som helst resultatet slutligen än må utfalla, tillerkänner hr Nycander likväl åt kapten Ericsson äran att hafva för spekulationen öppnat ett nytt fält, hvarpå han anser skörden så mycket mera lofvande, som man hittills, med ångan som vehikel för värmet, i lyckligaste faliet icke kunnat uttaga mer än en fjerdedel af den i iol magasinerade drifkraften, och föga utsigt finnes att på samma väg åstadkomma någon förhöjning 1 detta alltför ringa belopp.