(0
i!
ur industriel synpunkt, af behofvet högeligen päkal-
lad och det måhända företrädesvis i detta land, hyarsl
förnämsta exportartiklar besta af sådana varor, hvilka
till följd af sitt, i förbällande till qvantitetev, lägre
värde, icke kunna bära dryga transportkostnader. Je
vägars inrättande här i riket torde ock sannolikt fi
jeller sednare komma att utgöra ett oundgängligt vil-
kor för möjligheten att i hänseende till försäljningspri
serne å inhemska varor uthålla täflan med utländnin-
gen, hvarjemte den genom ifrågavarande kommuni-
kationsmedel lättade omsättningen af de särskilda pro-
vinsernas alster och tillverkningar naturligtvis skullel
komma att utöfva ett verksamt och välgörande infly-
tande på den inrikes handelns och rörelsens befrära-
jande., .
Jemte de mängfaldiga öfriga fördelar, som ge-j
nom införande af meranämnde nya kommunikations-
sätt skulle beredas, synes det förhällande för!jent afl
synnerlig uppmärksamhet, att då, i följd af landets
vidsträckthet och de i klimatiskt afseende emellan
dess särskilda delar förekommande olikheter, hädan-
efter som hittills. stundom torde inträffa, att, medan
en eller flera af rikets provinser hemsökes af miss-
växt, andra deremot hugnas med ymniga skördar, den
för de förra i sådant fall behöfliga undsättning, hvil-
ken tillförene ej sällan, i anseende tillsaknad aftjen-
liga transportmedel, ej kunnat från inrikes orter er-
hällas, skulle genom jernvägsförbindelsers inrättande,
utan svärighet och med skyndsamhet kunna anskaffas
från de inhemska landskap, som ega en öfverflödig
spanmälstillgäng; och bör slutligen ej heller förbises
den genom jernvägskommunikationer uppstående lätt-
het af truppers hastiga sammandragning på de punk-
ter, hvarest deras närvaro af-en eller annan anledningl
kan erfordras: ;
Hvad beträffade den ifrågaställde uti Kongl.
Möj:ts nådiga skrifvelse, omförmälda jernvägs-
anläggningen mellan Örebro och T:ls lastage-
plats vid Wenern, yttrade Rike:s ständer:
att enär denna jernbana är ämnad att bereda di-
rekt samband emellan rikets betydligaste insjöar och
derigenom befordra en hastigare förbindelse emellan
Sveriges 2:ne folkrikaste städer, samt derjemte skulle
komma att hafva sin sträckning dels genom, dels i:
grannskapet af flera utaf rikets bergslager, synes den-
samma, med hänsigt till de dermed för trafiken äsyf
tade fördelar, och deribland den lättade afsättninger
af ortens högstanhsenliga jerntillverkning och tillgodo-
görandet af dess betydliga skogar, otvifvelaktigt vard
att hänföra till de inhemska jernvägsanläggningar;
hvilka företrädesvis äro förtjenta att medelst bidrag
af allmänna medel befrämjas; äfvensom ä en annar
sida, resultatet af detta företag, för hvilket, af nyss
anförda grunder, bör kunna päräknas en icke obe
tydlig inkomst, af säväl passagerare som varor, torde
kunna betraktas såsom mättstock för bedömande af
den större eller mindre lämpligheten af jernvägart
anläggande i Sverige.,
Härefter utfärdade Kongl. Maj:t, d. 28 Dec.
1848, oktroy för ett bolag för utförande ai
denna jernväg, hvilket kallades: svenska och
engelska aktiebolaget för jernvägen emellan
Örebro och Hult.
Som man vet kom detta bolag icke till
stånd. Vid sistlidne riksdag väcktes nya för-
slag i ämnet.
Enligt dessa skulle anlöggningskostnaden
för jernvägen mellan Örebro och Hult ned-
gättas till 3 millioner rdr, och erbjöds dess-
utom att emot en kostnad af 2 millioner rdr
utsträcka jernvägen från Örebro till Köping,
ungeför 6!7; mil, men för utförandet begärdes
nu en räntegaranti af 3 procent.
Sedan lifliga debatier om dessa förslag fö-
regått hos statsutskottet och i riksståndens
plena, fattade rikets ständer följande hufvud-
sakliga beslut i, frågan, nemligen:
1:0 Derest för utförandet af den ifrägavarande jern-
banan emellan Köping, Örebro och Hult, ett bolag,
ät hvilket Kongl. Maj:t finner detta företag kunna
med säkerbket anförtros, bildar sig inom slutet af år
1852 och inom nyssnämnde tid jemväl börjar anlägg-
ningen af banan, så förbinder svenska staten sig att,
i händelse under ett eller flera af de 40 är, som för-
flyta näst efter jernbanans fulländande och öppnande
till allmän trafik, jernvägsbolagets årliga nettoinkomst
skulle, enligt bokslut, som undergätt granskning af
de personer, hvilka Kongl. Maj:t dertill förordnar,
befionas understiga tvåhundrafemtiotusen (250,000)
rdr bko motsvarande 5 proe. ä den beräknade an-
läggningskostnaden fem millioner rdr, till bolaget er-
lägga fyllnaden i förstnämnde belopp, hvaraf beräk-
nas fyra procent ränta ä detvid hvarje ärsliqvid åter-
stående kapitalbelopp och äterstoden utgör kapitalaf-
betalning; kunnande denna statens ansvarighet i intet
fall utsträckas utöfver 250,000 rdr för äret, hvaremot,
om anläggningskostnaden icke skulle uppgå till för-
slagssumman, statens ansvarighet inskränkes till ett
belopp, svarande emot 5 proc. ä den verkliga utgif-
ten, deruti likväl inberäknad 5 proc. ränta under
byggnadstideh ä det aktiekapital, som för arbetets
utförande varder derpå nedlagdt, äfvensom all förbin-
delse till ansvarighet från statens sida förfaller, der-
est något bolag icke inom här ofvan stadgad tid upp-
stär och börjar anläggningen.
2:o Jernvägsbanken får anläggas för enkel bana;
men med skyldighet för bolaget, att icke sallenast det
oaktadt läta genast vid bänans första anläggning upp-
föra alla -broar och öfriga byggnader, för hvilka sä-
dant af Kongl. Maj:t anses nödigt, till den bredd,
som för jernväg med dubbla banor erfordras, utan
ock, dä Kongl. Maj:t finner trafiken sådant påkalla
utlägga banken till dubbel bana, och derå anbringa
rails m. m. utån nägon ökad kostnåd för staten.
3:0) Jerhbanan skall vara färdig att upplätas till
allmänt begagnande sednast vid 1855 års slut ochse-
dermera, i öfverensstämmelse med ett af K. M:t ut-
färdadt reglemente, fortfarande underhällas i fullt än-
damälsenligt skick och verksamhet, hvilket skall styr-
kas genom .en ärligen anställd besigtning, innan. ut-
delning å jernvägsaktierna får ega rum.
4:0) Efter förloppet af de 40 år, under hvilka -sta-
ten garanterat bolaget den bestämda räntan och amor-
teringen, uppgående årligen till fem procent af den
verkliga anläggningskostnaden, denna sistnämnda dock
beräknad högst till fem millioner rår bko, kommer
jernbanan med drrtill hörande jord, byggnåder, werk-
Käder och materiel, af hvad beskaffenhet den vara må,
att i fullgodt skick utan lösen eller särskild vedergäll-
ning tillfalla svenska staten, ehvad staten under den
föregående tiden må hafva tillskjutit större eller min-
dre belopp.- Vill staten före utgängen af ofvannämnde
är till sig lösa jernvägen, vare sädant äfven tillåtet,
dock skall i denna händelse lösesumman, derest öf-
verenskommelse icke på annat sätt träffas, sälunda
bestämmas, att sedan egendomen blifvit värderad af
en utåf ojäfvige och falkunbige personer bestäende
kommittå, hvars ledamöter utses till balfvå antalet af
Kgl. Maj:t och till: dem andra hälften af bolaget,
samt sjelfva utom sig välja en ordförande, och ifrån
det af bemälde kommitte fastställda värde afräknats
hyad staten må hafva till anläggningskostnadens amor-
tering kontant tillskjutit,- äterstående värdebeloppet
förhöjes. med tjugofem procent: 5;
5:0) Bolaget skall ega sitt säte i Sverige och kom-
;