Tyskland. Snart torde också jernvägars anläggande mellan Marseille och Toulon samt Marseille och Bordeaux komma att-beslutas. En-tredje..-hamnanläggning lärer äfven här -bli verkställd -Förmedelst förläggandet af karantänsplatsen till ön Friaul. och försäljningen af den vidsträckta grund på hvilken den vär avlagd kommer detta stora arbete att utföras utan nya län eller uppoffringar, för staten och staden. Den nya hamnen blir försedd smed stora dockor för utländska varor: och förenad: med. Pariser-jernbanan medelst en sidolinie; omkring -hvilken nya boningsqvarter smart nog torde bli uppförda. För en lifligare kommunikation med -hufvudstaden var. dock allt detta icke nog och man är derföre ifrigt sysselsatt med inrättande af elektriska telegrafer mellan alla större städer i Frankrike. Nödiga fonder hafva derjemte blifvit anslagna för uppmuddringen af Rhönefloden, och slutligenkommer en ny börs att efter en storartad plan anläggas härstädes. Regeringens omsorg sträcker sig till allt som kan öka handelsberöringen med utlandet, och den understödjer på allt sätt de företag, som hafva sädant till ändamäl. Hittills hade den förbehållit sig levantiska posten. Denna transport kostade staten ärligen flera millioner francs, men har nu medelst ett ärligt understöd blifvit öfverlemnad ät ett privat bolag, hvarigenom en betydlig besparing vunnits. Detta bolag eller det såkallade compagnie des messageries nationales bar 16 störa ängfartyg i verksamhet, hvilka på bestämda dagar, och flera gänger hvarje mänad afgå till Italien, Sicilien, Malta, Grekland, Turkiet, Syrien och Egypten. England underhäller dessutom 5 ängfartyg för ostindiska postföringen mellan Alexan: dria och Marseille. Utom dessa ängbätsförbindelse: finnas mänga privata bolag med eller utan understöc af staten, för kommunikationen mellån Marseille, Al gier, Corsica, Spanien, m. m. På de sednare ärer har propellersystemet vunnit ett allt större och större företräde och utom en mängd engelska propellerfartyg, som fara mellan Southampton, Medelhäfvet och Svarta hafvet, finnas tvenne bolag för varutansporter från Liverpool till Gibraltar, Marseille och Ttalien Ett nytt bolag bildar sig nu för samma ändamäl mel lan Liverpool, Spanien och Marseille. De förmänligt resultater, söm detta system redan frambrägt, hafve uppmuntrat till bildände af ännu ett bolag för en di rekt propeller-ängbäts-förbindelse mellan Marseille Cadix, Senegal och Brasilien, samt framdeles mer Antillerna och New-Orleans, och för hvilken nyttig: kommunikation staten lofvat att bidraga med ett är vigt understöd: