samt kommitterades icke, såsom de antagit,
ungefär 7000 alnar, utan 17,700 alnar, eller
nära en mil, som kommitterades linie blir
längre. Den sednare är från Köping till Öre-
bro beräknad till 6 mil 9000 alnar och grefve
v. Rosens linie utgör för denna del af vägen
6 mil 2000 alnar, då den drages i mera rak
sträckning öfver Dylta ängar, hvilket, om det
befinnes ändamålsenligt, är lika verkställbart
för den ena som den andra af dessa linier,
och hvarigenom vägens längd minskas med
2000; alnar, hvarmed dock Nora-vägen då
kommer att förlängas. Skillnaden är således
här 7000 alnar. Från Örebro till Hult äl
grefve v. Rosens jernvägslinie 7 mil 15,000
alnar och fulla 8 mil då 3000 almar tilläggas
för liniens utsträckning från Örebro till Ske-
bäck vid Hjelmaren, hvilket grefve v. Roser
föreslagit och hvilket torde blifva lika nöd:
vändigt för båda de projekterade jernbanorna.
Kommitterades vägsträckning från Örebro til
Getholmen är deremot 8 mil 7750 alnär oct
med tillägg af de 3000 alnarne från Örebrc
till Skebäck, hvilka kommitteråde synas hel
och hållet lemnat utan afseende, S mil 10,75(
alnar. Hela skillnaden skull sålunda var
17,750 alnar; men då dessa beräkningar ickt
äro gjorda efter mätning på marken, kunne
vi ej tillägga dem en fullt geometrisk visshet
Då kommitterades utarbetade betänkande er
gång blir färdigt, torde fullständiga upplysnin
gar om dessa differenser erhållas. Innan des:
vilja vi derom ej vidare orda; men ha i all:
fall ansett gagneligt att härpå i tid fästa upp
märksamhet.
EA SINE