Article Image
samt kommitterades icke, såsom de antagit, ungefär 7000 alnar, utan 17,700 alnar, eller nära en mil, som kommitterades linie blir längre. Den sednare är från Köping till Örebro beräknad till 6 mil 9000 alnar och grefve v. Rosens linie utgör för denna del af vägen 6 mil 2000 alnar, då den drages i mera rak sträckning öfver Dylta ängar, hvilket, om det befinnes ändamålsenligt, är lika verkställbart för den ena som den andra af dessa linier, och hvarigenom vägens längd minskas med 2000; alnar, hvarmed dock Nora-vägen då kommer att förlängas. Skillnaden är således här 7000 alnar. Från Örebro till Hult äl grefve v. Rosens jernvägslinie 7 mil 15,000 alnar och fulla 8 mil då 3000 almar tilläggas för liniens utsträckning från Örebro till Skebäck vid Hjelmaren, hvilket grefve v. Roser föreslagit och hvilket torde blifva lika nöd: vändigt för båda de projekterade jernbanorna. Kommitterades vägsträckning från Örebro til Getholmen är deremot 8 mil 7750 alnär oct med tillägg af de 3000 alnarne från Örebrc till Skebäck, hvilka kommitteråde synas hel och hållet lemnat utan afseende, S mil 10,75( alnar. Hela skillnaden skull sålunda var 17,750 alnar; men då dessa beräkningar ickt äro gjorda efter mätning på marken, kunne vi ej tillägga dem en fullt geometrisk visshet Då kommitterades utarbetade betänkande er gång blir färdigt, torde fullständiga upplysnin gar om dessa differenser erhållas. Innan des: vilja vi derom ej vidare orda; men ha i all: fall ansett gagneligt att härpå i tid fästa upp märksamhet. EA SINE

20 mars 1852, sida 2

Thumbnail