associerade, och hvilka hafva vunnit särdeles god framgång. Lagstiftningen har visserligen börjat en ombildning af näringsväsendet i vissa riktningar, t.ex. zenom lagar om bagare-, mjölnareoch barberareyrseha, men ombildningen har hittills gätt alltför långamt och styckevis, så att om man skulle fortsätta på ien vägen ett slutligt ordnande af förhållandena icke skulle blifva ävägabragt i detta århundrade. Medan vi äro inne på industriens område, kunna vi icke underlåta att omtala en lag, som nu erhällit songlig sanktion, nemligen lagen enligt bvilken sia ten öfvertager räntegarantien för fortsättningen af den Köpenhamn-Roeskildska jernvägen. Som en följd ieraf kan man vänta, att de engelska entreprenörerna snart skola begynna arbetet; ätskilliga förarbeten äro redan undangjorda. Förslaget antogs, ehuru efter skarp opposition från några häll. Man anmärkte sälunda, att Danmark till följe af sin naturliga beskaffenhet i fråga om kommunikationsmedel först och främst är hänvisadt till ängfartygen, som redan i ätskilliga riktningar plöja vära farvatten. De, som argumentera på detta sätt tänka blott på den besparing af penniogar och tid som jernvägen genom Sjalland företer i jemförelse med ängbätsfarten, men de för bise helt och hållet fördelen af den nära förbindelse, hvari största delen af Sjalland bringas med dess naturliga stapelstad Köpenhamn genom en jernväg tvers igenom. ön, och denna fördel visar sig synnerligen i afsättningen af landtmannens produkter. Någon större rimlighet har det argument, att det icke är rätt att framlägga ett specielt jernvägsförslag, så länge man icke hade ett väl utarbetadt förslag till ett jernvägsnät öfver hela landet färdigt. Danmarks största provins, Jylland, är nemligen särdeles stjufmoderligt behandlad; kommunikationsanstalterna, hvarigenom denna provins förnämligen skulle utveckla sina. resurser, äro ytterst försummade; här behöfde man sälunda först och främst en jernväg, som kunde locka kapitaler in i landet, der stora landsträckor nu ligga ouppodlade: man behöfde ej endast en jernväg tvärsöfver landet till Hjerting på vestkusten, utan en som genomskar landet i hela dess längd och förgrenade sig i sidobanor. Verkställandet af en sådan plan skulle på nägra är helt och hället förändra Jyllands utseende. Emellertid gick förslaget igenom, och detta bar sporrai finansministern att framkomma med ett annat förslag, som också går ut på att göra oss delaktiga af en bland civilisationens fördelar, neml. om ed elektromagnetisk telegraf från Helsingör till Rendsborg, för hvilken kostnaden icke kommer att öfverstiga 200,000 rbdr. Arbetena lära med första värdag komma att begynna och skola komma att fullbordas under loppet af sommaren. :