— Man läser i Werml. Korrespondenten:
Ett för orten högst vigtigt beslut är fattadt, nem-
ligen att bringa till utförande det omnämnda pro-
jektet att förbinda sjöarne Yngen och Östersjön med en
jernväg om 14,400 alnars längd, föratt dels medelst
denna och dels sjötransport, förutom en ytterligare
liten jernväg emellan Mögsjön och Öijevettern, öppna
en god och gen kommunikation till Bergsjön, vid
hvilken Christinehamnsjernvägen vidtager. Som det
nu är utrönt att denna anläggning, på samma gäng
den erbjuder en genare väg till Wenern, än den an-
dra föreslagna, genom den tilltänkta Bjurbäckskana-
len, derjemte icke kommer att kosta på längt när
hälften af först en jernväg med ytterst svär lokal frän
Yngens strand till Filipstad vid Daglösen, och sedan
en kanalledning förbi Bjurbäcken; så bör följaktligen
äfven transportkostnaden för hela den stora massa af
effekter som uppsamlas på Yngens vattendrag derå
blifva högst betydligt lägre, än hvad den skulle kom-
ma att blifva på Bjurbäckskanalen, och alla trafikan-
terne på denna vigtiga farled mäste således finna sin
stora fördel vid att uppmuntra den nu föreslagna jern
vägen framför kanalanläggningen. — Sannt är att
Filipstad härigenom skulle komma att lida en minsk-
ning uti-sin hittillsvarande rörelse; men för detta lilla
samhälles bästa torde icke vidsträckta bergslagers vig-
tigaste intressen böra helt och hället äsidosättas.
Skulle vid realiserandet af förestående förslag trafi-
kanterne på den andra farleden anse den tillämnade
Bjurbäckskanalen dä icke kunna bära sig, så kunde
möjligen en billig liten jernväg emellan Asphyttan
och Nedra Bjurbäcken vid Stora Lungen ersätta den-
samma. Nära tvätredjedelar af kostoaden för nu till-
ämnade jernvägsanläggning äro redan tecknade, och
resten lärer icke blifva svär att få tillsammans, dä
sä mängas vigtigaste intressen dermed äro förbundna.
Inbjudning lärer redan utgätt, och meningen är att
börja arbetet i sommar,