d2S proccsser ar RCrenanda Slag Och ATUSUILarEb VIVi,
att kronan, som köpt det dyra huset, fick detsamma
behälla, utbetala tusentals: rdr i reparationer och-slut-i4
ligen nu sälja det för den. horribla summan af 206 I
rår 32 sk. Härvid är likväl att märka, att tomten,
och flere andra derpä befintliga åbyggnader ännu icke
äro sälde. :
————
j
— När i några föregående nummer (17 och !;
18) togs en öfversigt af de mest bekanta och!
ögonskenligast med förkärlek af allmänheten,
omfattade stiftelserna för arbetares bildning och!,
den techniska verksamhetens emancipation från;
sin oförtjent underordnade ställning i allmän-!;
na omdömet — nemligen Bildningscirklarne,!;
Arbetareföreningarne och Svenska Slöidförenin-;
gens Skola — blef resultatet att deras syfte-,
mål skulle säkrast uppnås, om ynglingar, soma
ägna sig åt slöjderna, ägde kunskap om des-
sag vetenskapliga grunder redan före inträdet
på den praktiska banan. Såsom vilkor fören
dylik förberedelse hvar som helst, skulle dock)
fordras att de allmänna skolorna lemnade till-;
fille dertill. - De skulle likväl då åt technikens ;
grunder — åt linearritning, åt mathematik (ab-;
strakt såväl som tillämpad) och åt naturveten-
skaperna inrymma en plats; som desså läro-,
ämnen ännu antingen sakna der alldeles, eller
som der hittills -förunnats dem endast med,
ytterlig karghet och ofullständighet. Den man
i vårt land, -som måhända snarare än. någon
annan är icke mindre praktiskt än theoretiskt
qvalificerad att med omfattande sakkännedom
yttra sig häröfver, har äfven gjort så, och of-j
ficiellt, i svaret på en remiss, hvilket finnes,
tillgängligt i tryck ). Han anser (hvad som,
svärligen nekas af någon eftertänksam och
fördomsfri pedagog) såsom rätta grunden för
allmänna undervisningen att samma slags bild-!,
ning står öppen för alla, från folkskolan till
parnassen, och att hvarken förmögenhet eller!
stånd eller förmodad framtidsbana må kunna
blifva motiv för barnets bestämmande åt. det
så kallade lärda eller icke lärda -hållet, eme-!;
dan man i de flesta fall: omöjligen kan på för-,
hand afgöra hvartill en gosse kommer -att;
duga eller ens att ägna sig, och man har sett.
de största misstag häruti begångna, äfven efter.
Linngs tid. Och då härtill kommer att de all-;
männa. studierna kanske i de flesta fall måste.
afbrytag, bör den allmänna undervisningens;
gång ställas så, att vid hvilken ålder afbrot-
tet än måste ske, de inhemtade kunskaperna
måtte vara möiligast gagneliga för menniskan
och medborgaren i allmänhet. Enligt dennal
fondens borde första undervisningen meddesj:
as i Folkskolan åt alla, utan afseende på stånd
eller vilkor; sedan fortsättas i Elementarskolan,
och slutligen fulländas vid Universitetet. Detta
skulle bäst kunna utföras om hela kurser af.
olika omfång funnes att tillgå i hvarje. ämne!
som -kunde blifva läroföremål för en viss ål-.
der, — alltså för de yngre helt korta och po-
pulära, och efter hand allt mera grundliga och.
genomförda. - Elementarskolan komme : då : att!
äfven omfatta hvad som nu anses uteslutande
tillhöra de Techniska Skolorna, och Universite-
tet hvad man nu söker i Tecknologiska Institu-
tet; med vilkor af måttliga fordringar för in-l
träde såsom universitetsmedborgare. t del.
sålunda inhemtade vetenskapliga grundernas
användning för särskilda praktiska behof bordel
åter Specialskolorna vara bestämda; således för!
Landtbruket,y Bergshandteringen, Handeln, Navi-
gationen, Militärväsendet, Byggnadskonsten; Prak-
tiska Mekaniken, Kemiska Technologien, Farma-
cien, ÅAriistiska Teckningen Målningen och Mo-
delleringen, Musiken, Gymnastiken, ms my vid
hvilka de allmänna och förberedande kunska-!
per och färdigheter, som nu upptaga enstori.
del af lärotiden, då kunde fordras vid inträdet.
Denna anordning af de allmänna läroverken
i samband med de speciella, till ett. dem allal
gemensamt omfattande: system, från de lägstal
till de högsta, är emellertid. ett ideal, som
man väl nära nog finner förverkligadt på: an-
dra sidan Atlantiska Oceanen, men som mani
fåfängt skulle söka på denna. Efter fram-
ställningen af detta system, anmärker ock br
Wallmark att denna allmänna plan förblifver
i vår tid en from önskanv, men att han nwej
kunnat underlåta att åtminstone framställa ske-
lettet deraf, om ock ej mer, för att kunna för-
svara sig inför efterkommande, då han föreslagit
skolor, som det synes, i strid mot detta systemv.
Han har nämligen till chefen för civildeparte-
mentet afgifvit ett dit infordradt förslag till
Techniska Elementarskolor, ensamt, men hvar-
vidhan dock åsyftat att, åtminstone i denna
delaf undervisningen, tillvägabringa enhet, ef-
ter en antaglig plan, som kunde blifva gäl-
lande för hela riket; och han erinrar iden öf-
versigt han härom meddelat, att då de läro-
ämnen, som enligt hans förslag borde före-
komma vid en Technisk Elementarskola, an-
tingen icke alls eller på ett välsignelselöst
sätt meddelas i allmänna skolorna, 8å har
denna omständighet föranledt de raskt fram-
åtsträfvande industriidkarne, som ej haft tidj
att vänta mansåldrar på reformerna i den all-,
männa undervisningen, att föranstalta dylika
skolor, mera lämpliga för dem som ägna sig,
1
j
åt det techniska hållet, hvilket ock föranledt
skolornas namn, som likväl ty värr alltför all-
mänt missförståse, Men han tillägger att nden
tid skall säkert komma då alla dessa kunska-
per skola anses tillhöra den allmänna bildnin-
gen, och att då skall sannolikt ett ungefär!
dylikt system som det ofvannämnda blifva an- :
taget. Orsaken åter hvarföre denså kallade
techniska bildningslinien i flera andra länder ;
fått en så afsöndrad utveckling, anser han
utan tvifvel vara densamma som hos 055),
nämligen att naturvetenskaperna icke fått till-7
nräckligt insteg i de allmänna läroverken, all
) Om Techniska Elemehtarskolors inrättande i Sverige. i :
Officiellt utlåtande af L.J. Wallmark, föreständare F