Article Image
d2S proccsser ar RCrenanda Slag Och ATUSUILarEb VIVi, att kronan, som köpt det dyra huset, fick detsamma behälla, utbetala tusentals: rdr i reparationer och-slut-i4 ligen nu sälja det för den. horribla summan af 206 I rår 32 sk. Härvid är likväl att märka, att tomten, och flere andra derpä befintliga åbyggnader ännu icke äro sälde. : ———— j — När i några föregående nummer (17 och !; 18) togs en öfversigt af de mest bekanta och! ögonskenligast med förkärlek af allmänheten, omfattade stiftelserna för arbetares bildning och!, den techniska verksamhetens emancipation från; sin oförtjent underordnade ställning i allmän-!; na omdömet — nemligen Bildningscirklarne,!; Arbetareföreningarne och Svenska Slöidförenin-; gens Skola — blef resultatet att deras syfte-, mål skulle säkrast uppnås, om ynglingar, soma ägna sig åt slöjderna, ägde kunskap om dessag vetenskapliga grunder redan före inträdet på den praktiska banan. Såsom vilkor fören dylik förberedelse hvar som helst, skulle dock) fordras att de allmänna skolorna lemnade till-; fille dertill. De skulle likväl då åt technikens ; grunder — åt linearritning, åt mathematik (ab-; strakt såväl som tillämpad) och åt naturvetenskaperna inrymma en plats; som desså läro-, ämnen ännu antingen sakna der alldeles, eller som der hittills -förunnats dem endast med, ytterlig karghet och ofullständighet. Den man i vårt land, -som måhända snarare än. någon annan är icke mindre praktiskt än theoretiskt qvalificerad att med omfattande sakkännedom yttra sig häröfver, har äfven gjort så, och of-j ficiellt, i svaret på en remiss, hvilket finnes, tillgängligt i tryck ). Han anser (hvad som, svärligen nekas af någon eftertänksam och fördomsfri pedagog) såsom rätta grunden för allmänna undervisningen att samma slags bild-!, ning står öppen för alla, från folkskolan till parnassen, och att hvarken förmögenhet eller! stånd eller förmodad framtidsbana må kunna blifva motiv för barnets bestämmande åt. det så kallade lärda eller icke lärda -hållet, eme-!; dan man i de flesta fall: omöjligen kan på för-, hand afgöra hvartill en gosse kommer -att; duga eller ens att ägna sig, och man har sett. de största misstag häruti begångna, äfven efter. Linngs tid. Och då härtill kommer att de all-; männa. studierna kanske i de flesta fall måste. afbrytag, bör den allmänna undervisningens; gång ställas så, att vid hvilken ålder afbrottet än måste ske, de inhemtade kunskaperna måtte vara möiligast gagneliga för menniskan och medborgaren i allmänhet. Enligt dennal fondens borde första undervisningen meddesj: as i Folkskolan åt alla, utan afseende på stånd eller vilkor; sedan fortsättas i Elementarskolan, och slutligen fulländas vid Universitetet. Detta skulle bäst kunna utföras om hela kurser af. olika omfång funnes att tillgå i hvarje. ämne! som -kunde blifva läroföremål för en viss ål-. der, — alltså för de yngre helt korta och populära, och efter hand allt mera grundliga och. genomförda. Elementarskolan komme : då : att! äfven omfatta hvad som nu anses uteslutande tillhöra de Techniska Skolorna, och Universitetet hvad man nu söker i Tecknologiska Institutet; med vilkor af måttliga fordringar för in-l träde såsom universitetsmedborgare. t del. sålunda inhemtade vetenskapliga grundernas användning för särskilda praktiska behof bordel åter Specialskolorna vara bestämda; således för! Landtbruket,y Bergshandteringen, Handeln, Navigationen, Militärväsendet, Byggnadskonsten; Praktiska Mekaniken, Kemiska Technologien, Farmacien, ÅAriistiska Teckningen Målningen och Modelleringen, Musiken, Gymnastiken, ms my vid hvilka de allmänna och förberedande kunska-! per och färdigheter, som nu upptaga enstori. del af lärotiden, då kunde fordras vid inträdet. Denna anordning af de allmänna läroverken i samband med de speciella, till ett. dem allal gemensamt omfattande: system, från de lägstal till de högsta, är emellertid. ett ideal, som man väl nära nog finner förverkligadt på: andra sidan Atlantiska Oceanen, men som mani fåfängt skulle söka på denna. Efter framställningen af detta system, anmärker ock br Wallmark att denna allmänna plan förblifver i vår tid en from önskanv, men att han nwej kunnat underlåta att åtminstone framställa skelettet deraf, om ock ej mer, för att kunna försvara sig inför efterkommande, då han föreslagit skolor, som det synes, i strid mot detta systemv. Han har nämligen till chefen för civildepartementet afgifvit ett dit infordradt förslag till Techniska Elementarskolor, ensamt, men hvarvidhan dock åsyftat att, åtminstone i denna delaf undervisningen, tillvägabringa enhet, efter en antaglig plan, som kunde blifva gällande för hela riket; och han erinrar iden öfversigt han härom meddelat, att då de läroämnen, som enligt hans förslag borde förekomma vid en Technisk Elementarskola, antingen icke alls eller på ett välsignelselöst sätt meddelas i allmänna skolorna, 8å har denna omständighet föranledt de raskt framåtsträfvande industriidkarne, som ej haft tidj att vänta mansåldrar på reformerna i den all-, männa undervisningen, att föranstalta dylika skolor, mera lämpliga för dem som ägna sig, 1 j åt det techniska hållet, hvilket ock föranledt skolornas namn, som likväl ty värr alltför allmänt missförståse, Men han tillägger att nden tid skall säkert komma då alla dessa kunskaper skola anses tillhöra den allmänna bildningen, och att då skall sannolikt ett ungefär! dylikt system som det ofvannämnda blifva an: taget. Orsaken åter hvarföre denså kallade techniska bildningslinien i flera andra länder ; fått en så afsöndrad utveckling, anser han utan tvifvel vara densamma som hos 055), nämligen att naturvetenskaperna icke fått till-7 nräckligt insteg i de allmänna läroverken, all ) Om Techniska Elemehtarskolors inrättande i Sverige. i : Officiellt utlåtande af L.J. Wallmark, föreständare F

11 februari 1852, sida 2

Thumbnail