målningar af menniskor. Det österländska kejsardömet med sin konstfärdighet och sitt stillestånd kontrasterar med de vesterländska folken, såsom ett kristall-slott till ett lefvande, vexande träd, såsom chrysaliden till fjäriln. En annan jemnförelse, som kom af sig sjelf till betraktaren af slöjdexpositionen, var: förhållandet emellan det första materialet, råämnet gifvet af naturen, och dess förvandling genom menniskohand, eller genom menniskans vetenskap och konst. Hvilket afstånd t. ex. och hvilken utveckling emellan den första bildning af glas, som en tillfällig smältning af sandjord och aska lät några fenisiska köpmän upptäcka för årtusen sedan vid stranden af floden Belus, — hvilket afstånd ifrån denna glasbit, sammanrunnen under en kokande gryta i öknens sand, och — glaspalatset i Flyde-park, och kristall-fontänen i dess midt, blandande och brytande ljusets och vattnets floder i tugen harmoniska skimrande strålar. Och åter: Se dessa klumpar af grön malichit, sådana de upptagas i Australiens Burragufvor, eler i Rysslands jord, och dessa glänsande portar och urnor och bord, värdiga prydnader för kejsaresalar. Och åter: Der är det svenska jernet, sådant det ännu brytes ur Dannemora grufvor — det bästa jern i verlden, säga enhälligt de kritiska granskarne af expositionen — och der, nära dessa otympliga, formlösa stycken — den Ericsonska jernmachinen, som skall sätta hela verlden i snabbare rörelse än hittills. v Och vidare: Här är linet, en liten planta, står i norden vid furuträdens fötter, nickande i vinden med sin späda, liffirgade blemma. Utmed det bälte af starka furuskogar, som omgjordar jorden vid polcirkelns gräns, står,