Article Image
Då rmnan likväl nu talat om trot:öifernäs be-l gagnamde, torde uppmärksamheten böra fästas äfven på några andra förhållanden, nemligen sättet hvarpå de vandrande begeigna dem. vi tro nemligen, att det väl borde höra till god ordning att antaga något bestämdt för mötande, att hålla sig t. ex. till ve nster; äfvensom vi anse, att då två eller fl:;ra vandra i breddl, de vid mötet med andra, eller äfven med em, borde vara skyldige att. hvad man xallar falla af, efter hvarandra. så att ej ål vågonddera sidan fråga behöfver ppstå, hvem som sksall få begagna den trott.sir, som dock är gjored för alla. Detta torde väl bufvudsakligen kunna vinnas genom allmänhetens egen goda viilja och förstånd; mem månne ej en polisuppmaning kunde i det fallet gagna, lik-) som en poliskungörelse kunde göra slut på det förstnämnda missbruket. — an, — Från Wisby skrifves den 3 d : Si dag den 28 Sept. anlände tfraktoch postänglärtyget Motala från Kalmar först mot kl. 9 e. m.. och at sick härifrån päföljande morgon kl. 5. Såsom rele berättat, har orsaken till nämnd?, fördröjda tour : b att fartyget på lördagsaftonen sl. 6 genom allt am or inlastning af spanmäl och glasvaror i Kalmar hamn stått på grund, och sedan : i; k 1 Party. sö , dan urlastning skett, och fartyget blifvit fiott, samt på a vatten ånvoiniagit lasten, hade det kl. 8 Npare i ts gätt ut men dervid haft missödet o lå mm. om os .g rund. der dot stätt till kl. 7 angora taosson Et ssande: 19! jande söndagsmorgon. Ett par resande: H. exceliv ,s grefve C. Lövenhjelm och öfverstel. frih. Rappe, : som tagit biljetter för touren öfver Wiisby till Stockt olm, lemnade nu fartyget, för att på amnat sätt skatt a sig fram till Stockholm. — Kaptenen ä M., har till härvarande kongl. postkontor icke aflåtit någon rapport om orsaken till dröjsmäåIet; och det är säler jes endast efter hörsägen som vi berätta.: Äfvenlede 3 är för red:n omständligt anfördt, Alt nägn kuranta artiklar härifrån, som för gynnsam försäljning i Stockholm behöftskyndsam afskeppning, och som til ( Skeppsbron härstädes redan varit nedkörda, hafva nägra gånger äter mäst uppköras, emedan M. i följd af redan tillräcklig last från Kalmar, icke kv innat intaga desamma. Man kan i detta falll inga tunda klandra kaptenen å M. men , äl kommunikt stionssystemet och postkontraktet i allma Nhet, som 4sjort Ö-provinsen Gottland (för hvilken doek demna po. stgäng är inrättad, och som ingen annan reglerad kommunikation eger, än just denna), till en .Vellansta tion, hvilken i afseende på plats för både passagerare och varor är be roende af hvad det med ängbötskomnn nikationer riklien gynnade Kalmar lemnar oupptag et, skepparens h. wvidlag möjliga godtycke oberäknadz. (P. T.) — Emigrantfartyg. Från Götheborg o, vtalas (i Handelstidningen) efterföljande märkliga hist ?ia: Sjökapten Rydqvist, förande skeppet vStatsrädet Fåbreuv, tillhörigt grossk. Rundberg och Höglund cor, hade sistl. lördag till poliskammaren lä. tt UPP? kalla hela besättningen, med undantag af st, VMannes, ä berörde skepp, i påstående om åläggande för deres, att, såsom behörigen pämönstrade, inställa S2 till tjenstgöring ä fartyget hvilket de vägrat. Samt 7 Jige sjömännen kommo tillstädes och förklarade enhärligt, att ehuru de tagit byra ä nämnde skepp, för7 att afgå till Boston i Norra Amerika och de för sä: dant ändamäl blifvit i föreskrifven ordning påmönstrade å härvarande sjömanshus; de numera icke tilltrodde sig väga en resa med detsamma öfver Atlantiska oceanen denna sena och stormiga ärstid. Och åfvo de säsom skäl härtill, dels att fartyget, som it en last af omkring 430 tons jern, (ungefär 3000 skepp.), vore i anseende till sin klena beskafenhet för härdt lastadt, och dels att då det redan yu i hamn läcker frän 11 till och med 19 tum på 12 timmar, det utom all tvifvel kommer att springa än värre läek i sjön, hvarigenom det lätt kunde förlisa med både last och manskap. Kapten Rydqvist, som vid förhöret äfven var närande, förklarade, att han för sin del icke hyste azaste fruktan att föra fartyget till destinationsorjen i dess närvarande skick; upplyste att fartyget, om endast är 3 är gammalt, helt nyligen ä vartret Kuster undergätt en större reparation, dervid det bland annat äfven erhållit nya och starka timmerförbindninvar; medgaf alt fartyget visserligen nu läcker till och med 19 tum på dagen; men pästod, att det efterhand ätnar, så snart det kommer till sjös. Kapten Rydvist, som ä manskapet icke yrkade något laga ansvar för visad trilska, förband sig att anskaffa behörigt bevis, att fartyget är i godt ständ. Sictl. mändag ceh tisdag påropades äter detta mål, Aergiå säväl Rydqvist som besättningen voro närvarande, och fortsatte manskapet vägrandet att ätfölja fartyget. R. inlemnade dels ett af varfsdisponenten Brodii utfärdadt bevis, att fartyget undergått en betydlig meparation å Kustens varf, och att det enligt Brodiis öfvertygelse vore fullt sjöfärdigt, och dels tt besiigtningsinsirument, undertecknadt af byggm. Kirkegamard, kapt. Ekström och hamnkapt. Nissen, Ihvilka visserligen intygat, att skeppet numera är i :zodt sktick och sjöfärdigt; men att det innehar cirka 30 tons: jern förmycket och att lasten borde omstufyas och annorlunda fördelas i fartyget. Efter uppläsandet af sistnämnde bevis tillfrågades stterkgare besättningen, om de, sedan föreskritne förändringar blifvit verkställde, ville ätertaga sin tjenstgöring å fartyget, hvarpå de enhälligt svarade, att de under inga vilkor ville åtfölja Fåhreus på dess färd väl Amerika; ty det vore efter deras förmenande, att imed vett och vilja dränka sig. Med nämnde skepp lära icke mindre än 47 emigranter skola afgå till Amerika. De fleste af dessa stackars menniskor ha uppehållit sig här i staden allt s:dan början af sommaren, i afvaktan på fartygets afgäng; och lära, änskönt de sådant ästundat, icke ;kunnat återfå sin passagerareafgift, för att fortskaffa sig med annan laägenhet. uppg rr RR AK Ad — I Malmö Snällpost har en insändare meddelat följande rätt interessanta uppgilt: Di i Snällposten nyligen förekommit ett par artiklar om sädane odlingar hvarigenom cgendomarne nu komnnit till lika stort utsäde som hela grödan förut uttgjort m. m., så torde det intressera nägon att se meh veta huru som ätven en skänsk egendom, genom stora odlingar och nyt!iga reformer gjort icke mindre framste3. Denma egendom, förut bedrifven med obegränsade :hofverier och ganska litet eget utsäde, inbringade då per medium Äärligen circa 700 tusnor säd och 450; vass äng-hö jemte en ringa !ukomst af 2 Lotintiigel furfmässarne. Hvarken potäter, klöfver eller andra! Serve ts ——— HURU KÄRLEKEN KOMMER.)

8 oktober 1851, sida 2

Thumbnail