Article Image
SJOFAR TS-UNDERRÅÄTTELSER:
TOm användandet för svenska och norska örlogs-
och kofferdifartyg af den Marryatska signal-
flaggan.
Hirom träffas i en af de sednaste numrorna al
sorska Morgonbladet en insänd artikel, som i hö:
srad ör förtjent af uppmärksamhet för vårt lands
Isjöferande; helst den marryatska signalfilaggan och
iet för dess begagnanda utarbetade lättfattliga system,
redan för flera år sedan börjat nyttjas ombord i
mångfaldiga engelska, amerikanska, franska och hol-
ländska krigs- och handelsfartyg, samt år för år vin
aer ett större användande, Fördelen af ett för alla
länders örlogs- och handelsmariner gemensamt sig-
aalspråk torde dessutom vara så uppenbar, att nå-
gon vidare bevisförning för densamma kan anses öf-
verflödig, hvarföre vi nu gå öfver till återgifvandet
af förenämnde artikel.
Maen skrifver cch agiterar i vår tid så ideligen
;m ändamålsenliga förbättringar i alla riktningar
såväl till lands som till sjös, men ännu afhöres in-
sen motion, intet väckelserop om införandet i vår
krigs- och kofferdiflotta af det marryatska signal-
systemet, och det torde derföre vara af nöden att
ästa alla vederbörandes uppmärksamhet å nämnde
angelägenhet.
Marrysts signalsystem utarbetadt år 4847 har
aumera vunnit ett så vidsträckt användande bland
dera nationers sjöferanda, och dess nytta blifvit så
allmänt vitsordad, att det förefaller temligen förun-
derligt, när man hesinnar, att ej en gång våra ör
!ogsfartyg och postångbåter ännu äro försedda med
detta så lättfattliga, enkla och ändamålsenliga kom-
munikstionsmedel, hvilket skulle sätta dem i till-
alle att äfven på betydligt afstånd kommupricera med
hvilket främmande fartyg som helst, som vore i be-
sittning af den nödiga signaldeggen, samt salunda
!emna och erhålla underrättelser, hvilkas beskaffen-
set ganska ofia kan vara sf oberäknelig vigt för
begge parterna, äfvensom för sjöfarten i allmänhet.
Visserligen vet man att örlogsfartygen hafva sitt eget
sgnalsystem, som dock, huru förträffligt det än kan
vara för sitt ändamål, likväl är utan allt värde i
närvarande afseende. Vid att genomögna Marryats
signalbok 10.de upplagan 1847 finner man att föl-
jande antal fartyg redan då aivände hans signpal-
method, nemligen: 922 engelska krigsskepp, 360 fran-
ska, d:o, 80 amerikanska d:o och 99 holländska d:o
samt 9000 handelsfartyg af alla nationer; och då nu
saken i och för sig är af oberäknelig nytta, är det
tydligt att antalet ännu betydligt ökats. U:om all
dessa fartyg äro äfven samtlige de Lloyds-agenter i
England, som äro bosatte på dertill lämpliga orter,
försedda med dylika flaggor; jomväl med en mängd
andra är förhållandet enabanda och man kan (t, ex.
vid passerandet af Gibraltar, utan upp:hill eller
sOstnad repporiera sitt fariyg och skieka iland hvil-
(en annan underrättelse det vara må. Man vill
ifven vete, att dessa signalflaggor användas vid 3t
killiga af de vigtigaste firiornen i England; dock
iår man härom iogen bestämd vissher; i ella fall
örtjenar denna omständighet all uppmärksamhet och
ärmare undersökning.
I den norska artikeln beklagas, att af Norges tal-
ika handelsfartyg knappast 80 å 400 ännu äro i
esittning a! förenämnde signalflaggor; men något
nera allmänt bogsgnende deraf synes ej kunna der
ler ho: oss komma i gång, förrän äfven ör!ogs-
ch posifartygen anbefallas att till föredöme deltaga
eruti, samt att en sådan befsllning offentligen kun-
jordes till de sjöfarandes underrättelse.
ANMÄTTE DEcCA NRA
Thumbnail