Article Image
tal 1i 5. mMecdadae:ades lor lanattnan tiulnoTiga tariyg — Chefen för förvaltningen af sjöärendena br amira!en Kreuger, har önskat nedanstående erinringar införda i Aftonbladet. Ehuru de stå till en viss grad i motsats mot en annar artikel i dagens blad, innefatta de dock sak förhållanden, som förtjena att tagas i närmar betraktande, hvartill likväl utrymme sakna: för d2gen. Artikeln lyder sålunda: Då uti Aftonbladet för den 26 Februsri äro fram ställda åtskilliga anmärkningar emot de uppgifte med afseende på linieskeppens beskaffsnhet, som ut! statsrådet grefve von Piatens und. rapport till Han Mej:t Konungen influtit, och dessa uppgifier grund: sig på de upplysningar, hvilka jag i ofliciel väg med delat, anser jag min pligt fordra, att, med afseende härpå, afgifva den förklaring, som jag härmed an håller måtte uti tit. tidning intagas. Anmärkningarne äro föranledde af den framställ ding i ämnet, som hr kommendör Lagerberg uti er skrift, med anledning af br grefve von Pilatens för: slag rörende sjöförsvaret, på trycket låtit utgifva. Af de utdrag som ur denna skrift i tidninger blifvit gjorda, finner jag, att såväl författaren son redaktionen fästat en synnerlig vigt vid de upplysningar, som vid de så kallade general-flott-besigt oiogarne inhemtas rörande fartygens beskaffenhet Dylika undersökningar gifva visserligen administra. tionen, som är i tillfålla att sammanställa dem med skeppens öfriga kända förhållanden, en ledning vid bedömandet af fartygens tillstånd, men äro ingalunda tillräckliga att bestämma desammas verkliga beskaffenhet. Vår flottas räkenskeper, andra nationers äfvensom hvarje skeppsredares erfarenhet kunna aogsamt intyga det; då det visst icke är oerhördt, att fartyg, som af besigtningsförrättning ansetts vars i tjenstbart skick, likväl vid användandet funnits erfordra reparation, och denna åter, vid fartygets rifoing, funnit; behöflig till en vida större grad är man vid dess företagande kunnat beräkra, utan at likväl besigtningsmännen derföre rättvisligen kunnat klandras, då de efter föreskrifna grunder verkställt undersökningen. Någon annen tillförlitlig måttstock för bedömandet af ett fartygs tillstånd än dess ålder, jemförd med den varaktighet man funnit skepp uuder olika för hållanden ega, finnes icke, då fråga är att uppställs kalkyler, hvilka ej skola finnas alltför vilseledande De upplysningar hvilka jag, för utredandet ef dette ämne, till hr grefve von Platen afgifvit, grunda sig på en mångårig behandling af frågor, som med flottans materiel ega gemenskap, samt de anteckningar och utdrag af flottsns räkenskaper, som jag dervid fört. De hafva alla ledt till det resultat, att et: krigsfartyg, som ligger i sjön, årligen kostar i underbåll cirka ö V, ef dess pybyggneadsvärde, sam: att man per medium således måste heräkna, att hvar: 20:de år förnya det; detta må nu ske genom för byggnad eller total nybyggnad. så vida det skall kunna bibehållas i fullgodt skick; hvarvid får an märkas, att sednare tiders fartygskonstruktioner för kasta denna så kallade vförbyggnad af gamla skepp, såsom mindre ekonomiskt, än att slopa dem, då deras tjenstbarhetstid är ute, och med nya ersätta dem. Denna min, på förutnämnde sätt, inhemtade erfa renhet har vunnit ytterligare bekräftelse genom de! utlåtande som afsafs år 4846 af den kommitte, gom Jå var nedsatt tiil sjöförsvarets ordnande, och utgjorde: af grefvarne Legerbring, Cederström och WirsÅn, samt amiralerne Wirsen och von Schanz. De yttra deruti: bVice emiral Chapman hade grundat in nybyggnadsoch underhållsplen på 43:år. Kommitterade hafva ej vågat antaga högre utbållighets id än 40 år, helst flera äfven anse sig böra in kränka beräkningen i denna del till 30 år: mer uppå denna gärdeles erfarne och utmärkte mans au toritet hafva kommitterade ej tvekat att antaga nämnde tiderymd af 40 år såsom omsältnings period för uthåtligheten, under det nödiga reparationer under tiden ega rum i mån af behof Lingre fram yttras: Om den af erfarne och kunnige konstruktörer yttrade tenka sårom grund för en gensrel öfversigt i frågan om ett skepps uthållighet och kos:nad, att remligen, enär det efier en ihållig varaktighetsperiod (här antagen till 40 år) såsom odugligt kasseras, kar det i underhåll och Teparation kostat lika mycket som dess första nybyggnad, härvid såsom en slag: kontrol! tages i öfvervåsavde, så finnee, c. Des:e herrar kommitterede into30 således, hvad j:g äfven funrit gerom erfa. renheten bekräfradt, att, per medium räknadt, ekepbets nybyggnadskostnad måste beräknas hvert 20:de år böra utgå, för att håla detsamma i fullgod: skick, samt att således, i samma mån det nalka: Jenna ålder, utan att bafva undergått någon betydigara repaation, ders tjenstbarheis-tid äfven måse anse; hafva tilländalupit. Man må ej föreställa sig att detta förhållande förekommes genom en mot fluet af denna tidpunkt verkställd kopprinr, eler genom den sl:gs ytliga behandling ett skepp undergår då det, såsom man kallar der, försesn för er ilämnad sjöexpedition, hvilket cnmärkningaroe i Aftonbladet synss häntyda, emedan båda dessa åtgärder icke i någon män förminska det inflytend., son tiden och elementerna gt på fertyss kroppers inre och för dess b-siånd visendtligare delar. Hvar:e sakkunnig inser derföre litt det vilseledande uti den gjorda armärkningen emotde efgrefre von Platen utelemnsds uppiysningar i detta aseende, hvilka ej äga nigon gemenskap med det ämnas som här af honom skull: utredas. Detta ver nemligep, att, sedan herr grefven på de uppgifter, hvilka jag i öfverensstämmelse med här i korthet anförda grunder med

1 mars 1851, sida 3

Thumbnail