tal 1i 5. mMecdadae:ades lor lanattnan tiulnoTiga tariyg
— Chefen för förvaltningen af sjöärendena
br amira!en Kreuger, har önskat nedanstående
erinringar införda i Aftonbladet. Ehuru de
stå till en viss grad i motsats mot en annar
artikel i dagens blad, innefatta de dock sak
förhållanden, som förtjena att tagas i närmar
betraktande, hvartill likväl utrymme sakna:
för d2gen. Artikeln lyder sålunda:
Då uti Aftonbladet för den 26 Februsri äro fram
ställda åtskilliga anmärkningar emot de uppgifte
med afseende på linieskeppens beskaffsnhet, som ut!
statsrådet grefve von Piatens und. rapport till Han
Mej:t Konungen influtit, och dessa uppgifier grund:
sig på de upplysningar, hvilka jag i ofliciel väg med
delat, anser jag min pligt fordra, att, med afseende
härpå, afgifva den förklaring, som jag härmed an
håller måtte uti tit. tidning intagas.
Anmärkningarne äro föranledde af den framställ
ding i ämnet, som hr kommendör Lagerberg uti er
skrift, med anledning af br grefve von Pilatens för:
slag rörende sjöförsvaret, på trycket låtit utgifva.
Af de utdrag som ur denna skrift i tidninger
blifvit gjorda, finner jag, att såväl författaren son
redaktionen fästat en synnerlig vigt vid de upplys-
ningar, som vid de så kallade general-flott-besigt
oiogarne inhemtas rörande fartygens beskaffenhet
Dylika undersökningar gifva visserligen administra.
tionen, som är i tillfålla att sammanställa dem med
skeppens öfriga kända förhållanden, en ledning vid
bedömandet af fartygens tillstånd, men äro inga-
lunda tillräckliga att bestämma desammas verkliga
beskaffenhet. Vår flottas räkenskeper, andra natio-
ners äfvensom hvarje skeppsredares erfarenhet kunna
aogsamt intyga det; då det visst icke är oerhördt,
att fartyg, som af besigtningsförrättning ansetts vars
i tjenstbart skick, likväl vid användandet funnits er-
fordra reparation, och denna åter, vid fartygets rif-
oing, funnit; behöflig till en vida större grad är
man vid dess företagande kunnat beräkra, utan at
likväl besigtningsmännen derföre rättvisligen kunnat
klandras, då de efter föreskrifna grunder verkställt
undersökningen.
Någon annen tillförlitlig måttstock för bedömandet
af ett fartygs tillstånd än dess ålder, jemförd med
den varaktighet man funnit skepp uuder olika för
hållanden ega, finnes icke, då fråga är att uppställs
kalkyler, hvilka ej skola finnas alltför vilseledande
De upplysningar hvilka jag, för utredandet ef dette
ämne, till hr grefve von Platen afgifvit, grunda sig
på en mångårig behandling af frågor, som med flot-
tans materiel ega gemenskap, samt de anteckningar
och utdrag af flottsns räkenskaper, som jag dervid
fört. De hafva alla ledt till det resultat, att et:
krigsfartyg, som ligger i sjön, årligen kostar i un-
derbåll cirka ö V, ef dess pybyggneadsvärde, sam:
att man per medium således måste heräkna, att hvar:
20:de år förnya det; detta må nu ske genom för
byggnad eller total nybyggnad. så vida det skall
kunna bibehållas i fullgodt skick; hvarvid får an
märkas, att sednare tiders fartygskonstruktioner för
kasta denna så kallade vförbyggnad af gamla skepp,
såsom mindre ekonomiskt, än att slopa dem, då de-
ras tjenstbarhetstid är ute, och med nya ersätta dem.
Denna min, på förutnämnde sätt, inhemtade erfa
renhet har vunnit ytterligare bekräftelse genom de!
utlåtande som afsafs år 4846 af den kommitte, gom
Jå var nedsatt tiil sjöförsvarets ordnande, och ut-
gjorde: af grefvarne Legerbring, Cederström och Wir-
sÅn, samt amiralerne Wirsen och von Schanz. De
yttra deruti: bVice emiral Chapman hade grundat
in nybyggnads- och underhållsplen på 43:år. Kom-
mitterade hafva ej vågat antaga högre utbållighets
id än 40 år, helst flera äfven anse sig böra in
kränka beräkningen i denna del till 30 år: mer
uppå denna gärdeles erfarne och utmärkte mans au
toritet hafva kommitterade ej tvekat att antaga
nämnde tiderymd af 40 år såsom omsältnings
period för uthåtligheten, under det nödiga repa-
rationer under tiden ega rum i mån af behof
Lingre fram yttras: Om den af erfarne och kun-
nige konstruktörer yttrade tenka sårom grund för en
gensrel öfversigt i frågan om ett skepps uthållighet
och kos:nad, att remligen, enär det efier en ihållig
varaktighetsperiod (här antagen till 40 år) såsom
odugligt kasseras, kar det i underhåll och Tepa-
ration kostat lika mycket som dess första nybygg-
nad, härvid såsom en slag: kontrol! tages i öfvervå-
savde, så finnee, c. Des:e herrar kommitterede
into30 således, hvad j:g äfven funrit gerom erfa.
renheten bekräfradt, att, per medium räknadt, ekep-
bets nybyggnadskostnad måste beräknas hvert 20:de
år böra utgå, för att håla detsamma i fullgod:
skick, samt att således, i samma mån det nalka:
Jenna ålder, utan att bafva undergått någon betyd-
igara repaation, ders tjenstbarheis-tid äfven måse
anse; hafva tilländalupit. Man må ej föreställa sig
att detta förhållande förekommes genom en mot flu-
et af denna tidpunkt verkställd kopprinr, eler
genom den sl:gs ytliga behandling ett skepp under-
går då det, såsom man kallar der, försesn för er
ilämnad sjöexpedition, hvilket cnmärkningaroe i
Aftonbladet synss häntyda, emedan båda dessa åt-
gärder icke i någon män förminska det inflytend.,
son tiden och elementerna gt på fertyss kroppers
inre och för dess b-siånd visendtligare delar. Hvar:e
sakkunnig inser derföre litt det vilseledande uti den
gjorda armärkningen emotde efgrefre von Platen
utelemnsds uppiysningar i detta aseende, hvilka ej
äga nigon gemenskap med det ämnas som här af ho-
nom skull: utredas. Detta ver nemligep, att, sedan
herr grefven på de uppgifter, hvilka jag i öfverens-
stämmelse med här i korthet anförda grunder med-