rörelse, uti ganska få delar af Sverige allmogen har,
så vidlyftig brefvexling som uti de folkrika trak-
terne af Öster- och Vester-Dalarne , hvadan ock
dubbel postgång icke allenast icke skulle medföra
förlust för postverket, utan tvärtom lemna betyd-
ligt öfverskott, hidanefter såsom hittills, och ge-
nom den lättare kommunikationen skulle bhundra-
detals bref befordras med posien, i stället för att,
såsom nu sker, fortskaffss med bud eller resande,
hvarigenom brefven i de flesta fall komma fortare
än medd posten. Eller är det icke orimligt, alt post
till öfrea Dalorterne. som från S:ockholm fortskaffas
öfver FFahlun till Gagnef, anländer till Fahlun sön-
dags- ooch onsdagseftermiidagar kl. 3, men qvar-
ligger cderstädes till fredagsförmiddag kl. 41 och in-
träffar ändtligen i Gagnef påföljande nau? Fem
och eit halft (3N,) dygn hafva således åtgå:t att
transportera posten fyra (4) mil.
Detta enda exemplet torde utgöra tillräcklig an-
ledning till väckelse; men ctt annat är icke stort
sämre: Uti Mora, dit posten från Stockholm fort-
skaffas öfver Bollnäs har man lördagseftermiddagar
underrättelser från Stockholm till och mad tisdags-
aftnar samma vecka, hvaremot posten, som i Gag
nef jomiväl utlemnas om lördagarne, icke medför
sedmare underrättelser än till och med mindagsaft
nar — :således får man samma dag i Mora notiser
från Stockholm, på bvilka man i Gagnef och orter,
som deröver hafva sin postgång, tår vänta jemt en
hel vecka, oaktadt Mora är belåget åtta millängre
frän Stockholm, än Gagnef är det.
Huru mycket hinder, som ui den betydliga
trafiken på otten härigenom uppstår, lärer icke
kunna beräknas, mea ganska kännbart är det ofta,
och mam hade derföre så gerna hoppats att med
vyligen iingångaa året få reglerad en ny och hvarje
vecka dubbel postgång i Dalarne. Måtte emedler-
tid icke samma öaskan vid nästa nyår qvarsti
ouppfylld! Fahlun i Januari 1854.
Trafikant på Öster- och Vester-Dalarne.