och med guttaperchaöfverdraget 34, tum; den
vägde 5 tons, och valsen 2 tons. Den 28
Augusti, kl. half 11 f. m. lyftade Goliath an-
kar; ombord befanns en besättning af 30 man,
anförda af parlamentsledamoten d:r Reed, som
biträddes af civilingeniörerna T. Crampton och
C. J. Wollaston. Såsom ledare eller lots for
förut ett annat ångfartyg, Widgeon, fördt at
kaptenen vid brittiska flottan, Bullock, som
törut hade låtit medelst bojar utpricka räta
linien mellan Dover och Cap Grinez, de två
närmast hvarandra belägna punkterna på en-
gelska och franska kusten. Afståndet är blott
21 wiles (litet öfver 3 mil) så att I miles
(134, mil) ledaingstråd var öfver, för att kunna
följa ojemnheterna i sundets botten. Farten
ordnades så, att 5 miles tillryggalades i tim-
man, och på hvar sextondels mile af tråden
fästades blyvigter, om 14 till 24 tyngd,
ämnade att neddraga tråden i bottnen och så-
lunda skydda den från åverkan al stormar,
ankare och gigantiska hafsdjur. Afvecklingen
gick för sig jemnt och lugnt, äfven på det
mest fruktade stället, en midt i sundet belä-
gen bottendal om 180 fots djup, mellan ett
par åsar hölj:a med drifsand och nära vatten-
ytan bildande de vådliga grunden Ridge, eller
Colbat, och Varne. Sunde:s djup vid engelska
kusten är föröfrigt 30 fot och närmare den
franska 100 fot. Efter ankomsten till Frank-
rike pröfvades ledningstråden och befanns tj-n-
ig för sitt ändamål; så att man genast kunde
ull Dover öfversända följande elektrotelegrafi-
ska depesch:
Cap Grinez, 1850, Aug., 28, e. m., kl. !.9.
Golia:h bar anländt välbebållen. Ledningstråden
når kusten, och för första gången kunna Enogians
.och Frankrike sända hvarandra sin helsning genom
bafvet emellan dem.
Kostnaden har bestridts af ett Engelskt-
Franskt bolag, som är privilegieradt af begge
ländernas regeringar på tio års uteslutande be-
gagnande af anläggningen. Det har anslagit
10 000 (120 000 rdr bko) till de första utgif-
terna.