VI HUVISRKA KUSUCH.
MUSIK.
I Operabibliotek, innehållande operor i full-
ständiga klaverutdr: g, utkommande i häfter
å 16 sk. banko. Stockholm, L. G. Rylander
Denna samling tillbör en genre, hvilken är
lika omtyckt af den stora dil-ttantpubliken
som i allmänhet förkättrad utaf män af facket.
IDessa bannstrålar slungas orättvist mot saken,
Imen träffa deremot ganska välförtjent dess
missbruk. Dessa opera-arrangementer för piano
ensamt, utan text, böra vemligen aldrig använ-
das såsom studier för elever, emedan komposi-
tionen ej är beräknad för detta instrument,
följaktligen medför lägen, d .spositioner, appli-
katurer, som strida mot dess natur och der-
före mera skada än gagna elevens utbildning,
samt dessutom qväfva sinnet för äkta piano-
I musik. Också användas de af ingen pianolä-
rare med metod. För den mera avancerade
dilettanten deremot, synnerligast då han ej är
Isånvgare, utgöra de en treflig rekreation, ett
välkommet minne af de operor han bört från
Iscenen, serdeles då ban i sin fantasi återkallar
handlingens karakterer och situationer, och i
detta afseende stå de med rätta högt i den
musikälskande publikens ynnest samt kunna
Imed allt skäl rekommenderas.
Detta förutsätter imedlertid att arrangemen-
Iterna äro skickligt verkställda, hvilket medför
Ibetydliga svårigheter. Hr Ahlström, som ar-
rangerat de bittills utkomna operorra, har löst
sin uppgift med sakkännedom och smak, ehuru
åtskilliga anmärkningar i detalj kunna göras.
De redan utkomna numren innebålla Friskyt-
ten, Precioso, samt början af Robirb. Arran-
Igementerna häraf förena en relativt lätt exe
kution med fullhet, hvilket var uppgiftens svå-
Iraste del. Hr A. har undvikit de intrasslade
onaturliga lägen, hvaraf den s. k. nyare skolan
I plägade betjena sig för att erhålla fullstämmig-
het, och sålunda gjort arbetet så klavermässigt
som möjligt, utan att fela i trohet mot origi-
nalet. Ett och annat ackord faller sig något
tungt i anseende till terzens fördubbling; äfven
hade fingersättning något oftare kunnat utsät-
tas, och den utsatta vara mera beqväm, (t. ex.
i ouv. till Friskytten, pag. 4) hvarjemte en
och annan vågad disposition icke alltid lyckats,
såsom i 3:dje : upletten af Ensamhetenn, der
melodi och figuration äro alltför nära grannar,
för att med samma klangfärg, på ett instru-
ment, för en hand kunna göra någon serdeles
fördelaktig effekt. För mycken trohet är otro-
het, och bättre bade varit att här anbringa en
figuration för venstra handen. Annu mindre
att gilla är arrangementet af Adur kören (i Pre-
ciosa), som i olikhet med allt öfrigt blifvit
satt fyrhändigt, dock så, att den tillika kan
utföras för 2 händer; hade blott endera delen
åsyftats, så hade det utan tvifvel utfallit väl.
Dessutom kunna vi ej inse, hvarföre den klin-
gande Adurstonarten bliivit utbytt mot det här
mindre lämpliga As-dur. Sådane mindre lyc-
kade partier förekomma emedlertid blott un-
Identagsvis. — Uti de båda melodramerna i
I nämnde opera har man upptagit texten, hvil-
ket förfarande högligen bör lofordas. Det-
samma hade ock rättligen bort iakttagas med
melodramen i Friskytten (scenen i vargklyftan);
dock kan texten här snarare undvaras, emedan
säkert de flesta musikvänner förmå ur minnet
suppleera densamma. För öfrigt rekommen-
dera vi för de kommande pjeserna antydnin
gar af handlingens momenter vid dertill lämp-
liga tillfällen, (hvilket äfven här stundom iakt-
tagits): detta är ofta nödvändigt i operor med
text, ännu mera, då denna är bortlemnad.
Såsom man finner af prospekten, upptagas i
denna samling endast sådane operor, som ej
förut utkommit i billiga tyska upplagor. Dock
tro vi ej, att utgilvaren beböfver sky konkur-
,rensen med dessa, hvars arrangementer, åtmin-
istone till en del, äro utförde med ailtför ringa
(afseende på pianots natur, hvilket bufvudfel br
j Ahlström i de flesta fall förstått undvika. Pri-
set är utomordentligt lågt, och utgör endist
omkring tredjedelen af de tyska editionernas:
sålunda kostar Friskytten i tyska upplagan 6:
24, i denna deremot endast 2 rdr bko, och
dessutom behöfver man ej erlägga beloppet för
hvarje opera på en gång, emedan den utkom-
mer bäftevis. Samlipgens; yttre är enkelt, men