Article Image
PARKERS VATTENHJUL. Denna vigtiga upp-
finniog är numera allmänt i bruk inom de nord-
smerikanska fristaterra. Genom de noggrannaste
vetenskapliga undersökningar och iakttagelser har
man funnit, att det nya vattenbjulet i alla händel-
ser, antingen det användes i stället för öfver-, bröst-,
in- eller underfalishjul, ger större effekt och till-
godogör en gifven vattenmeassa bättre, än de nyss-
nämnde. Det nya bjulets enkelhet, dess egenskap
Att ej hämmas af is eller bakvatten, dess lätta till-
gänglighet, det obetydliga rum det intsger, dess
varaktighet och billiga pris äro stora företräden,
hvilka, s nnerligast då -n större kraft erfordras, in-
gen annan motor äger i så hög grad.
Figurerna 4 och 2 framställa ett af dessa hjul,
som nyligen blifvit utfördt för Agewam Canal Com-
panys bomullsspinneri. Fig. 4 är en vertikalgenom-
skärning, vinkelrät mot bjulaxeln; fig. 2 en vertikal-
genomskärning, långs åt axeln, genom vattenreser-
voiren eller tillsppsrännan, sugrören och det hbeli-
koidiska (vindelformiga) in!oppet. Den ungefärliga
storleken ses af medföljande skala. Fallet är 31 fot.
Totalkraften ef en vattermassa om 6396 kft i tim-
men uppskattas till 250 hästkrafier. Den nya mo-
torn består af ett par reaktionsbjul 4 1w, af ny och
förbättrad konstruktion, hvilka sitta på en horisontel
axel och hafva ett dubbelt helikoidiskt inlopp, som
inleder vattnet i hjulen och ger det en lätt rote-
rande rörelse i samma riktning som dessa. Hjulen
och deras inlopp ligga under vattnet i tilloppsrän-
nan. Endast bhjulaxeln sticker ut på ömse sidor om
vattenreservoiren. Axeln är omkring 20 fot öfver
den undre vattenytan. Vat pet faller från bjulen i
tvenne lufttäta rum eller suglådor (draft boxes) C C,
och sjunker härifrån vidare genom två lufitäta sug-
rör (draft tubes) D D, kvilkas ändar skjuta under
den nedre vattenspegeln.
Emedan luften är fullkomligt utträvgd ur sug-
lådorna och sugrören, samt de sednares tvärgenom-
skärning är många gårger större än bjulets sam -
liga öppnivgar och vidare lufttrycket å den nedre
vattenytan äfven inverkar på det i rören instängda
vattnet, så utflyt r dette långsamt. Den under hju-
let härgande vattenpelsren gifver vaitnet, vid dess
genomgång genom inloppen och hjulen, samma ha-
stighet som det skulie få om hela vattenmassen låge
öfver dem. (Detta är äfven principen för den dub-
belt verkande Jonvalska turbinen.) Hjulet har 40
tums diameter och gör 220 omlopp i minuten. Kraf-
ten m- ddelas åt spinneriets hufvudaxel genom rem-
mar, som gå öfver den på ändan af bjulaxeln sit-
ande remtrissan. Denna har 6 fots diameter och
remtrissorna på hufvudaxeln 40 fot. Remmarne röra
ig sålede: med en hastighet af 4148 fot i minuten,
ler något mer än 47 engelska mil i timmen samt
vifva bufvudaxeln 1432 omlopp i minuten. När dem-
uckan är något mer än till bälften uppdragen, drif-
ver hjulet 7000 spindlar med ful! hastighet och un-
refär hälften af en utvexling (hvilken är bestämd
senom rörelsen af 46,000 spolar); den andra hälften
if utvexlingen är ämnad för drifvendet af ett antal
varfstolar, cirkelsågar m. m.
Den vattenqvantitet, som erfordras för att fram-
inga ovannämnde verkan, belöper sig till 4500
ubikfot i timmen. Jemföres resultatet mid hvad
nan förut erhållit vid spinnerier, der vanliga vat-
enbjul användts, så anser man sig med säkerhet
iunna förutsäga, att hela den tillgängliga kraften
vör kunna drifva 43,000 spindlar. Inom få må-:
rader hoppas Ag:wam Canal Company kunna
iafva så många machiser i gång, att bela vatten-
raften förbrukas. Kostnaden för bjulet med till-
,ehör uppgick till omkring 5000 dollars. Det bygg-
128 i stället för ett infsllshjul om 32 fots diameter
och 47 fots bredd. Det gamla hjulet var helt och
hållet af jern, endast skoflarne voro af trä; det er-
ordrade 4800 kubikfot vatten i timman; dess stör-
sta kraft räckte blott till drifvande af 5000 spind-
ar. Om 6000 spindlar användes, kunde den nödiga
astigheten ej uppnis.
Ännu ett stort företräde hos det Parkerska vat-
enbjulet är, att man u:an sammansatta u.vexlingar
senast erhåller den nödiga hastigheten; härigenom
nsparas icke blott mycken oja, utan äfven repara-
ionskostnaderna minskas betydligt. Det uppges i
frigt af fabrikanter, som användt Parkerska vat-
enbjul af från 45 till 230 hästkrafter, under 2 till
5 års tid, att dessa hjul hvarken varit i oordning
ller behöft lagas.
i
Rättelser:
Thumbnail