Article Image
men äfven olyckliga spekulationer i jernvägsföretag
och deraf vålladt misstroende samt den långa och
svåra hemsökelsen af kolerasjukdomen under en tid-
punkt af året då affärerna i allmänhet äro som lif:
ligast, bidrogo icke i ringa mån att afskräcka kapi-
talisterna från nya företag, hvarigenom: äfven ep
miaskning uppkom uti konsumtionen af jern och
trävaror — dessa båda för svenska handeln med
Storbritannien så vigtiga artiklar — och af hvilka
importen, isynnerhet af trävaror, hade stigit till en
ansenlig höjd, sedan franska marknaden varit nästan
helt och hållet stängd för denna artikel.
Den nya spanmålslagen, som i- Februari månad
inträdde uti verksamhet, är en af de vigtigaste lag-
stiftningsåtgärder, som här i landet blifvit utförde
och en hvilken icke kan fela att äfven främja ut-
vecklingen af Sveriges agrikulturresurser, då genom
denna lag, som fixerar tullen å all till Storbritan-
nien importerad spanmål till 4 sh. pr qvarter, en
ny afgångskälla blifvit öppnad för de spanmilstill-
gångar, som Sverige utöfver sina egna behof kan äga
att aflåta.
Afven den nya navgationslagen, som sanktione-
des af regeringen år 4849 och med den 4 Januari
innevarande år inträdde uti verksamhet, är en hän-
dels: af den mest omfattande betydelser Eunligt den-
pa lag äro alla nationens fartyg berättigade att in:
ech exportera till och från Storbritannien, dess ko-
lonier, äfvensom hvilken annan del af verlden som
helst, alla varor, som lagligen få in- eller exporte-
ras med brittiska fartyg. Samma lag tillåter jemväl
fartyg, byggde uti ett främmande land, att blifva
brittisk egendom och medgifver dem samma förde-
lar och rättigheter som de inhemska, förutsatt de
ägas af brittiske undersåter och navigeras i öfver-
ensstämmelse med landets lagar. Det är uppenbart,
att fördelarne af denna lag förnämligast skola kom
ma de länder tillgodo, hvarest fartyg kunna byggas
och navigeras lika billigt eller billigare än i Eng-
land, emedan tillfälle nu för dessa erbjuder sig att
uti verldshandeln uppträda uti öppen korkurrens
med brittiska fartyg. Jag är glad att kunna säga,
att redan åtskilliga svenska och nörska fartyg dragit
fördel af förenämnde lagförändring, och har mig äf-
ven bekant att flere af våra skeppsrederier bereda
sig att deltaga uti frakthandeln till verldens olika
delar. Det bör dock icke lemnas oanmärkt, att i
händelse den i parlamentet redan väckte motion rö-
rande afskaffandet af all tull å sådana varor, som
användas till byggniag af brittiska fartyg, af rege-
ringen stadfästas, hvartill all sannolikhet är förhan-
den, är det ganska möjligt att brittiska fartyg blifva
i stånd att med fördel konkurrera äfven med sådana
länders fartyg, som hittills hafva ansetts navigera på
billigaste vilkor, såvida icke skyndsamma åtgärder i
samma riktning af dessa länder vidtagas.
Af härhos bifogade lista, utvisande antalet och
drägtigheten af alla de länders fartyg, som under
loppet af åren 41848 och 1849 inkommit uti Stor-
britanniska hamnar, skönjes att Storbritanniens han-
del, i trots af alla hinder, varit större under sist-
förflutne år än under föregående året. Uoader lop-
pet af år 1849 besöktes Storbritanniska hamnar af
ej mindre än 30,870 fartyg å 6,071.269 tons, då
deremot år 1848 fartygens antal uppgick till endast
27,786 med en drägtighet af 5,579,461 tons. Un-
der år 4847 hade 29,561 fartyg å 6,091,052 tons be-
sökt Storbritannien, men detta hade sin grund uti
den särskilda omständigheten, att under nämnde år
importen af spanmål var högst betydlig.
Svenska fartyg deltogo uti förbemälde skeppsrö-
relse till följande antal, nemligen
år 4849 med 396 fartyg å 55,847 tons
4848 357 o 31,956
Af norska fartyg, som besökt Brittiska hamnar,
utgjorde antalet j
år 1849: 1043 fartyg å 157,739 tons
4848: 4063 479,044
Tillväxten uti antalet af fartyg från Sverge under
år 4849 måste helt och hållet tillräknas den ansen-
liga qvantiteten af spanmål, som derifrån importe-
rades, och som jag antager hafva utgjort omkring
30,000 tons, motsvarande cirka 435,000 sv. skepps-
läster. .
I trots af denna ansenliga skeppsrörelse på Eng-
land, och ehuru antalet och drägtigheten af de far-
tyg, som ankommit till Brittiska hamnar från utri-
kes orter, varit betydligare än under något föregå-
ende år, anser jag dock frakterna i allmänhet hafva
varit lägre än för många år tillbaka, och lära såsom
en följd häraf skeppsredarnes vinster varit i propor-
tion reducerade.
Dock så ansenlig Storbritanniens utländska handel
än är, är den likväl. ringa, jemförd med den in-
ländska, hvars ofantliga betydenhet bäst inhemtas af
närslutne tabell, utvisande antalet jemte drägtigheten
af de fartyg, som af denna handel funnit sysselsätt-
ning, nemligen
under förra året 140,441 fartyg å 12,523,872 tons
sednare 4133,275 411,967,473 n
hvilka samtliga fartyg varit lastade med varor från
en hamn till en annan inom riket.
Som ett ytterligare bevis på det- blomstrande till-
stånd, hvaruti Storbritanniens manufakturer befun-
nit sig under loppet af år 1849, förtjenar anmärkas,
att värdet af de till utrikes orter exporterade Brit-
tiska mavufakturvaror uppgick till 58,848,042 un-
der 4849 och 48,946,325 under 4848. Detta förö-
kade exportvärde, som under sistförflutne året med
nära Tio millioner öfverstigit värdet af föregående
års export, talar tillräckligt tydligt för den Britti-
ska industriens gynsamma utveckling och framätskri-
dande.
Ibland de exporterade varorna äro följande de
mest anmärkningsvärda:
PR HETA
. REL nDgs
F----
Thumbnail