Article Image
men äfven olyckliga spekulationer i jernvägsföretag och deraf vålladt misstroende samt den långa och svåra hemsökelsen af kolerasjukdomen under en tidpunkt af året då affärerna i allmänhet äro som lif: ligast, bidrogo icke i ringa mån att afskräcka kapitalisterna från nya företag, hvarigenom: äfven ep miaskning uppkom uti konsumtionen af jern och trävaror — dessa båda för svenska handeln med Storbritannien så vigtiga artiklar — och af hvilka importen, isynnerhet af trävaror, hade stigit till en ansenlig höjd, sedan franska marknaden varit nästan helt och hållet stängd för denna artikel. Den nya spanmålslagen, som iFebruari månad inträdde uti verksamhet, är en af de vigtigaste lagstiftningsåtgärder, som här i landet blifvit utförde och en hvilken icke kan fela att äfven främja utvecklingen af Sveriges agrikulturresurser, då genom denna lag, som fixerar tullen å all till Storbritannien importerad spanmål till 4 sh. pr qvarter, en ny afgångskälla blifvit öppnad för de spanmilstillgångar, som Sverige utöfver sina egna behof kan äga att aflåta. Afven den nya navgationslagen, som sanktionedes af regeringen år 4849 och med den 4 Januari innevarande år inträdde uti verksamhet, är en händels: af den mest omfattande betydelser Eunligt denpa lag äro alla nationens fartyg berättigade att in: ech exportera till och från Storbritannien, dess kolonier, äfvensom hvilken annan del af verlden som helst, alla varor, som lagligen få ineller exporteras med brittiska fartyg. Samma lag tillåter jemväl fartyg, byggde uti ett främmande land, att blifva brittisk egendom och medgifver dem samma fördelar och rättigheter som de inhemska, förutsatt de ägas af brittiske undersåter och navigeras i öfverensstämmelse med landets lagar. Det är uppenbart, att fördelarne af denna lag förnämligast skola kom ma de länder tillgodo, hvarest fartyg kunna byggas och navigeras lika billigt eller billigare än i England, emedan tillfälle nu för dessa erbjuder sig att uti verldshandeln uppträda uti öppen korkurrens med brittiska fartyg. Jag är glad att kunna säga, att redan åtskilliga svenska och nörska fartyg dragit fördel af förenämnde lagförändring, och har mig äfven bekant att flere af våra skeppsrederier bereda sig att deltaga uti frakthandeln till verldens olika delar. Det bör dock icke lemnas oanmärkt, att i händelse den i parlamentet redan väckte motion rörande afskaffandet af all tull å sådana varor, som användas till byggniag af brittiska fartyg, af regeringen stadfästas, hvartill all sannolikhet är förhanden, är det ganska möjligt att brittiska fartyg blifva i stånd att med fördel konkurrera äfven med sådana länders fartyg, som hittills hafva ansetts navigera på billigaste vilkor, såvida icke skyndsamma åtgärder i samma riktning af dessa länder vidtagas. Af härhos bifogade lista, utvisande antalet och drägtigheten af alla de länders fartyg, som under loppet af åren 41848 och 1849 inkommit uti Storbritanniska hamnar, skönjes att Storbritanniens handel, i trots af alla hinder, varit större under sistförflutne år än under föregående året. Uoader loppet af år 1849 besöktes Storbritanniska hamnar af ej mindre än 30,870 fartyg å 6,071.269 tons, då deremot år 1848 fartygens antal uppgick till endast 27,786 med en drägtighet af 5,579,461 tons. Under år 4847 hade 29,561 fartyg å 6,091,052 tons besökt Storbritannien, men detta hade sin grund uti den särskilda omständigheten, att under nämnde år importen af spanmål var högst betydlig. Svenska fartyg deltogo uti förbemälde skeppsrörelse till följande antal, nemligen år 4849 med 396 fartyg å 55,847 tons 4848 357 o 31,956 Af norska fartyg, som besökt Brittiska hamnar, utgjorde antalet j år 1849: 1043 fartyg å 157,739 tons 4848: 4063 479,044 Tillväxten uti antalet af fartyg från Sverge under år 4849 måste helt och hållet tillräknas den ansenliga qvantiteten af spanmål, som derifrån importerades, och som jag antager hafva utgjort omkring 30,000 tons, motsvarande cirka 435,000 sv. skeppsläster. . I trots af denna ansenliga skeppsrörelse på England, och ehuru antalet och drägtigheten af de fartyg, som ankommit till Brittiska hamnar från utrikes orter, varit betydligare än under något föregående år, anser jag dock frakterna i allmänhet hafva varit lägre än för många år tillbaka, och lära såsom en följd häraf skeppsredarnes vinster varit i proportion reducerade. Dock så ansenlig Storbritanniens utländska handel än är, är den likväl. ringa, jemförd med den inländska, hvars ofantliga betydenhet bäst inhemtas af närslutne tabell, utvisande antalet jemte drägtigheten af de fartyg, som af denna handel funnit sysselsättning, nemligen under förra året 140,441 fartyg å 12,523,872 tons sednare 4133,275 411,967,473 n hvilka samtliga fartyg varit lastade med varor från en hamn till en annan inom riket. Som ett ytterligare bevis på detblomstrande tillstånd, hvaruti Storbritanniens manufakturer befunnit sig under loppet af år 1849, förtjenar anmärkas, att värdet af de till utrikes orter exporterade Brittiska mavufakturvaror uppgick till 58,848,042 under 4849 och 48,946,325 under 4848. Detta förökade exportvärde, som under sistförflutne året med nära Tio millioner öfverstigit värdet af föregående års export, talar tillräckligt tydligt för den Brittiska industriens gynsamma utveckling och framätskridande. Ibland de exporterade varorna äro följande de mest anmärkningsvärda: PR HETA . REL nDgs F---

19 juni 1850, sida 3

Thumbnail