Svenska Slöjdföreningens årssammankomst. (Forts. från 24 131). Men en höare afdelning till Stockholms slöjdskola skulie ick a:lenast, såsom nämdt är, tjena dem som ernade öfserså ur söndagsoch aftonskolan till ett högre techuviskt läroverk; man skulle, genom denna utvidgsing göra det allmänna ännu en tjenst, som af behofver: tvingande påkallas, nemligen att för riket åstadkomma en Normalskola, derur lärare till slöjdskolorna i landsorterna kunde utgå. För dessa skolor b!efve det otvivelaktigt af stor vigt att ega lärare som had2 gjort sina studier i hufvuistaden, der de funnit tillfällen till bekantskap icke allenast med d:n mest mångsidiga slöjd i landet, utan äfven med den mest utbildade, under det att de i Stockholms slijdskolas bibliothek och samlingar och technologiska institutets, hvilka bättre än annorstädes i landet kunde följa sin tid åt, hade egt de vidare anvissingar och vetenskapliga ledningar, som hvar och en särskildt och bäst behöfde för den landsort, han skulle komma att tillhöra; hvarjemte han håde öppet, och, om han ej annorlunda hade ådagalagt sin ssick!ighet såsom lärare, kanske borde tillförbindas att såsom biträdande lärare först tjenstgöra i Stockholm. Då den nu ifrågavarande högre afdelningen af slöjdskolan hade alla sina lärotimmar på förmiddagen, vid en tid när den lägre afdelningen (söndagsoch afionskolan) icke vore i verksamhet, kunde båda afdelningarne tillika besökas af dem som redan hade genomgått lira på verkstaden, eller annars vore lediga av både före och efter middagen infinna sig i skolan; ty det skulle alltid vara tillåtet at begagna båda afdeizingarne samtidigt; dock så, att för in-; träde i den bögre, det fordrades antingen att redan hafva genomgått den lägre, eller att der vara elcy, eller att visa sig annorstädes hafva inhemtat de kunskaper och den konsifärdighet, hvaruti der undervisades. Det förslag, hviltet direktionen nu framlägger, har till arfvoden inom skolsn, så utvidgad som nu nsmnts, följande summor: till lärare i söndagsoch aftonskolan Rdr 3666: 32. till lärare i den högre afdelningen . . . 1450: — till föreståndare för skolans båda afdelningar, bibiotbekarie, prest för gudstjensten, vVakimästare . . . . . . . . 1683: 16. Bko Rdr 6500: — Den ansökan hvarmed Svenska slöjdföreningens direktion år 4847 ingick till Kongl. Maj:t, första gången, för proposition till Rikets Ständer om statsanslag till föreningens slöjdskola, visade ett löneförslag som slutade med em summa af 6603 rår bko. Uti det då årföljande undervisnings-schema fattades, af ru upptagne läroämnen, följande: Svenska språket, Handstil, Affärs-uppsatser, Timmermansoch Stenhuggningskonst, Verktygslära, Läran om arehitektoniska Tistverk och Pelarordningar: : vartill kommer ytterligare, att dennu föreslagna högre afdelningen der alldeles saknades. En så mycket fördelaktigare ställning, till och med för något mindre kostnadssumma, har direktionen vunnit derigenom, att nu för hvarje särskildt läroämne, ett särskildt arfvode blifvit bestämdt, hvarigenom flere ämnen väl kunna förenas hos en och samma person, vär han dertill är skicklig och har ledighet; men också, att när omständigheterna så fordra, det står öppet att lemna åt en person blott ett ämne, eller i allmänhet av ämnena alltid kunna fördelas på det sätt som de blifva bäst skötta. I denna ställning blifver det icke allenast lättare att väl besätta hvarje ämne efter dess fordran; men också lättare att finna porsoner, villige att emottaga en sådan, mindre trägen, obeständig lärarebefattning, hvilken kan skötas bredvid en egentlig och stadig syssla, än det vore att få en man som genom underyvisning i flere ämnen finge sin tid helt och hållet upptagen i sZolan, och derföre måste fordra att lönas till sin fulla utkomst, samt desto rundligare som befattningen ej vore på stat eller stadig, utan endast för år, och derigenom mindre värd. Det första förslaget hade lärarelöner till 1000 rdr bko, för hvilka skulle lemszas undervisning 235 till 30 timmar i veckan. Ett så stort ap!al undervisningstimmar för en person må anses alltför tröttande, och medgifver icke någon möjlighet att sköta annan syssla bredvid; och dock äro 1000 rdr, såsom all inkomsten för en persons, kanske med hushåll, uppehälle bär i hufvudstaden nog ringa, för att till en sådan lön man må kunna hoppas sökande af de egenskaper, hva:på skolans framgång beror. Undervisving i Matemalik, Fysik, Kemi, Materialkännedom, Kostnadsförslagers uppgörande, Bokföring samt Ritning var då beräknad att bestridas på en hand, och, om än det för tillfället fanns en person att tillgå med förmåga till denna mångsidiga undervisning, så måste man dock anse att ett sådant tillfälle ej är att alltid påräkna. Dessa förhållanden hafva bestämt direktionen till den -läroämnenas fördelning och arfvodenas särskiljande, hvarom nyss är nämndt, och som af det skäl kan för skolan utfalla billigare, att här i bufvudstaes öSE——— EEE