gades blifva fortsatta från Neufahrwasser, dit då va-
rorna härifrån måste nedforslas landvägen. Som alla
affärer koncentrerade sig på en gång nu inom en så
kort tidrymd, rådde följaktligen härunder liflighet
och rörelse i de flesta brancher. Isynnerhet var ex-
porten af spanmål rätt betydlig och öfversteg den
år 1848 med 911 läster, ehuru den troligen lemnade
sämre resultater än då. De högre assuranspremierna.
som på hösten måste betalas, kunde ej ersättas ge-
nom de nedgångne frakterne, och som, innan span-
målsafsindningarne härifrån hunno framkomma tilll,
sina destinationsorter, den nya skörden öfverallt tilllt
störs:a delen var slutad, samt således konjunkturen
för de a fordi, så skedde försäljningen utrikes trögt
och oftast icke utan förlust. Det utklarerades här-
ifrin 398 fartyg, lastade ensamt med spanmål och
47 jemte annan biladdning, af hvilka afgingo 5 till
Danmark, 273 till England, 63 till Holland och 58
till Norge. Behållniogen af alla slags spanmål och
frösorter utgjorde den 4 Januari 1849: Läster hvete
41,678. råg 1692, korn 277, ärter 166, hafre 77,
linfrö 464, rof- och rapsat 361
Til!förseln från Polen och landet: Läster hvete
97,620, råg 3421, korn 2922, ärter 1391, hafre 70,
linfrö 26, rof- och rapsat 78.
Exporteradt år 14849: Läster hvete 28.397, råg
2043, korn 2899, ärter 1310, hafre 400, linfrö 400,
rTof- och rapsat 249.
Behållning ultimo Dec. 1849: Läster hvete 10,901,
råg 3970, korn 300, ärter 247, hafre 47, linfrö 90.
rof- och rapsat 190.
Utförseln af trävaror var af ringare betydenhet,
enär priserna utrikes mindre animerade dertill. Be-
bållningarne af dem här på stället var utomdess ringa,
och tillförseln deraf från Polen var detta liksom det
föregående året ej stor. 250 laddningar ensamt med
trävaror och 53 tillsammans med andra varor blefvo
utexpedierade.
Af diverse nationers flaggor hitkommo 397 fartyg
i barlast och 384 med laster, tillsammans 781 an-
komne fartyg; 3 blefvo nybyggde, 424 voro vinter-
liggare från 1848, hvaremot afseglade 36 i barlast,
773 med laster, tillsammans 809 afgångne fartyg, 95
blefvo vinterliggande till 4850 och 4 afseglade inom
de inre farvattnen.
Danzigs skeppsrederi bestod vid 1849 års början
af 409 segelfartyg och 3 ångfartyg, af hvilka 9 se-
gelfartyg förolyckades under året och 4 försåldes,
genom nybyggnad och inköp tillkommo 4, så att den
1 Januari 1850 bestod rederiet af 103 seg!ande far-
tyg och 3 ångfartyg, om ett lästetal af tillsammans
29,791 preussiska normalläster.
Svenska fartyg hitkommo 8, om drägtighet af 310,63
svåra läster, af hvilka 6 direkte från Sverige med
laster och 2 från utrikes orter; och af dessa afseg-
lade åter till Sverige i barlast 7 och 4 med träva-
ror till Bordeaux.
De ifrån Sverige I svenska fartyg hitförde varor
bestodo af 2 933 balftunnor osläckt kalk från Gott-
land, och 846 skeppund 414 lispund sångjern, 40
tunnor tjära, 12 fastager rödfärg från Stockholm, för
ett sammanräknadt värde af pr. ct rdr 42,105. Dess-
utom hitkom med ett norskt fartyg en från Stock-
holm hitbefraktad last af 297 skappund stångjern och
90 tunnor tjära för ett värde af pr. ct rir 3,720.
Uti priserna å svenska produkter var ingen syn-
nerlig förändring, och de förhöllo sig: för stångjern
47 rår pr. ct pr skeppund om 330 Berliner T, skrot-
jern 7!, å 8 rdr pr.ct pr skeppund, tjära 6 rdr pr. ct
pr tunna, beck 7 å 7; rdr pr tunna, rödfärg 4 rdr
pr fastage, allt förtulladt. Gottlands osläckt kalz be-
taltes med 20 sgr pr halftunna, och derpå var ef-
terfrågan, då tillförsel på hösten felades.
Ankomne norske fartyg voro 80 om ett låstetal af
1,840,, kommerceläster, af hvilka 74 direkte från
Norge med sillaster. Af norsk sill hitfördes tillsam-
mans 42 914 tunnor, samt 23,066 tunnor Skottländsk
och 302 tunnor Halländsk sill, så att hela importen
af sill utgjorde 66,472 tunnor, hvilket med 26.594
tunnor öfverstiger beloppet af importen 4848. Oak-
tadt det ovanligt betydliga qvantum deraf, hvarmed
denna plats förliden höst öfverfördes från Storbri-
tannien, behöll likväl den norska sillen sin begärlig-
het, emedan denna företrädesvis finner den mesta
efterfrågan i Weichselstäderna och i Polen, samt alla
behållningar deraf nu voro öfver allt upprymde ge-
nom den sena tillförseln. Mängden afden hitkomna
Skottländska sillen ägde derföre mindre menligt in-
flytande, än man skulle förmodat på den norskas af-
sättning och priser. Största delen deraf blef ock ge-
nast afsänd härifrån på Weichsel, som fortfor till
dess denna ström så tidigt tillfrös. Priset var i bör-.
jan 41 må H. bko fritt från masten och på vanliga
konditioner pr tunna, men nedgick efterhand till
10 mL 49 sk., 10 mjZ 8 sk., samt slutligen 40 må,
hvarmed de sista lasteraa betaldes.
Frakterna nedgingo straxt från början af året, och
efter blockadens upphörande fortforo de att förblifva
låga. De nu på vårsidan i den förra och denna
månad afslutade frakter voro som följer:
På London pr quarter Hvete 3 sh. 6 d. sterl.
pr load Bjelkar 46 sb.
Stockton pr d:o Ekeplankor 17 sh.
pr d:o Furu- 15 sh.
Bordeaux pr läst Bjelkar 50 fr. 15 75.
pr d:o Stäfver 60 fr. d:0.
Amsterdam pr Rigläst 22 Holl. fl.
KIEL den 21 Mars 1850. Till detta distrikt
hafva under sistl. år ankommit 130 svenska fartyg