Article Image
blifvit skjuten den-8 Februari vid Stalsäkter
Östergöthland. (P. T.)
— Af en annons i detta blad synes att Ny
köpings bruks- och faktori-egendom fortfarand
utbjudes till salu eller ock på arrende. Åt
denna egendom, som uteslutande disponerar et
ansenligt vattenfall i Nyköpings ström och son
består af så många dyrbara, till stor del ny:
byggnader, verkstäder och anläggningar för mes
sings-, jern- och machin-tillverkningar af alla slag
jemte skeppsvarf, qvarn, såg, valkar, stampa
m. m. förutan en myckenhet boningshus och
flere stadsegendomar, nu i mera än 4 år vari
obegagnad för dess egentliga ändamål, kan e
annat än väcka förundran i en tid, då de me
kaniska verkstäderne i landet icke äro tillräck:
liga för mottagande af de beställningar, hvilka
särdeles från utlandet, erbjudas, och då äfver
messingstillverkningen lärer vara betydligt. lö-
nande. Egendomen med inventarier, som kosta
närmare en million riksdaler banko, lärer dock
få köpas för mindre än tredjedelen af denns
summa, och i fall försäljning -ej snart sker, kar
den samma, efter hvad vi erfarit, på längre
tid få arrenderas mot en årlig afgilt af icke
fullt 2 procent af kostnadssumman och undes
de 4 till 5 första åren troligen mot ännu vida
lägre afgift. Den saluannons, som sistlidne No-
vember månad var införd i detta blad, lemnar
en summarisk öfversigt af egendomens beskaf-
fenhet.
Herrar Randels, d Auberts, Meyers och Sacks
4:de qvartettsoir.
Man hade denna afton tillfälle att taga kän-
nedom om något, som hos oss kan räknas till
sällsyntheterna; nemligen en violinqvartett af
inhemsk komposition. Den var af en tonsät-
tare, som åt denna lika svåra som intressanta
genre egnat ett arbete, berömvärdt för sin
grundligbet och ännu mera för sin oegennytta,
emedan äran att hafva frambragt ett sådant
verk, är den enda frukt, som i vårt land deraf
mognar för dess mästare. Det är emedlertid
ett diplom, som mera hedrar sin innehafvare,
än något annat skulle kunnat, och hvars be-
tydelse säkert ingen skall underkänna, som
hörde hr Randels G-dur-qvartett. . Denna kom-
position är grundad på intressanta, ehuru ej
ovanliga motiver, som äro utmärkt väl genom-
förda; öfverhufvud finner man här lika myc-
ken grundlighet som lätthet i formens behand-
ling, och det hela underhåller på ett angenämt
sätt både tanke och känsla.
Det andra numret var Beethovens 15:de
qvartett, A-moll. Bland konstens märkvärdi-
gaste produkter intager denna komposition
onekligen en betydande plats; om äfven bland
dess skönaste, blir en fråga, den vi för vår del
icke vilja besvara. Den sakkunnige måste all-
tid beundra den lätthet, hvarmed , iganten be-
handlar de kolossala marmorblocken, hvarmed
han än i nyckfullt lynne slungar dem upp mot
skyarne, än i ett nu af dem danar kraftfulla
hjeltestoder. Sålunda utvecklar scherzot en den
djerfvaste hums.r, adagiot en storartad religiös
kontemplation, och finalet en glödande passion
— allt genomfördt på ett sätt, hvarom troli-
gen ingen förut haft någon aning. I första al-
legrot finna vi ock ett högst intagand2 mellan-
motiv; huruvida åter de öfriga motiverna i
denna sats, huruvida scherzots hufvudmotiv
m. fl. ega melodisk skönhet, i hvad relation
adagiots sednare del står till dess förra — detta
allt vilja vi, såsom sagdt är, icke försöka af-
göra. Man säger att kompositioner af denna
art behöfva höras flera gånger; detta kan stun-
dom vara nödigt för detaljernas uppfattning,
men bör icke vara det för det helas öfver-
skådlighet. Dock, om man äfven antager den-
na sats, så bevisar den just olämpligheten af
att uppföra så beskaffade verk inför en större
publik, som ej gerna kommer i tillfälle att
höra dem mera än en gång, åtminstone icke
utan långa mellanskof. Om vi i allmänhet
tillämpa detta på Beethovens sista qvartetter,
så böra vi härvid undantaga den 14:de (Cis-
moll), som onekligen är en bland Beethovens
skönaste ingifvelser, ehuru den i afseende pål
formen snarare kan kallas en fantasi för sträng-
instrumenter, än en qvartett i ordets strikta
bemärkelse.
Men alla tvifvel, hvari Beethoven försatte
oss, försvunno vid den klara glans, som om-l!
gifver Mozarts genius: Mozarts A-dur-qvartett:
följde nemligen nu, och afslutade det hela. Vil
vilja ej orda något serskildt om denna herrliga:
komposition, som med sitt utomordentligt konst-
rika arbete står lika klar och öfverskådlig
ör den öfvade som för den oöfvade blicken;
vi nämna blott att exekutionen af denna så
väl som af de öfriga qvartetterna var utmärkt
yckad både i uppfattning och i besegrandet af
de ofta betydliga svårigheterna.
Hr Randel var primarius för aftonen.
Soireen bevistades af H. K. H. prins Gustaf,
och var för öfrigt så talrikt besökt, som loka-
len tillät. —U—
NORGE.
Tfrån Boraen alkrifvac att Hå Na Rulla 5
Thumbnail