re
HANDELS-UNDERRÄTTELSER.
Torg- och Hamnpriser.
STOCKHOLM d. 46 Jan. Hvete 45, 16 å 48 rdr, Råj
10: 16 å 41 rdr, Korn 8, 9 å 9: 42, Hafra 5: 42 å 5:94
Blandsäd 6: 24 å 7: 24, Ärter, gula, 14, 42 å 43 rd;
tunnan ; Hvetmjöl 4: 30 å 1: 36, Rägmjöl 42 å 44 B
Kornmjöl 4: 46 å 4: 24, Potatismjöl 4: 32, Ärtmjöl 4: 12
Korngryn 4: 32 å 2: 40, Krossgryn 1: 40 å 2rdr, Helgryr
1: 32 å 2: 4, Hafregryn 1: 32 å 2 rdr, Knäckebröd 2, 2
24 å 9: 32, Spisbröd 4: 26 å 1: 98 pundet; Potatis
å 7 rdr, Kålrötter 4: 24 tunnan, Morötter 42 å 44 B
Palsternackor 46 f kappen, Pepparrot 3 å 4 rår pundet
Hvitkål 8, 40 å 42 8 hufvudet, Rödbetor 48 B kappen
Bönor, bruna, 16 8 kannan, Rödlök 40 å 49 8, Spansk
Lök 28 6, Spenat, salt, 32 8 marken, Kronärtskockor 3!
B kappen, Persilja 20 B, Miriam, torr, 24 B marken
Äpplen 20, 28 3340 f kappen, Moreller 4: 32 kappen
Njupon, torra, 24 8 kannan; Ägg 4: 4 å 4: 12 tjoget
Smör 9 å 10 rdr pundet, färskt 26 å 30 B, Ost 12, 46 3
18 B, Mesost 8 6, Bergslagskorf 41 å 42 marken
Grädda 4 rdr, Mjölk, oskummad 492 å 44 B, skummad
å 40 8 kannan. Oxkött, färskt, 3 46 å 3: 32, Kalf 4
å 4: 24, Fårkött 4 å 4: 46, Fläsk 3: 24 å 4 rer pundet
Grisar, små, 2 å 3 rdr stycket, Rentunga 42 å 14 B mar-
ken, Hare 1:24 stycket, Tjäder 5: 24 å 6: 24, Orre 3: 94
å 4 rdr paret, Hjerpe 40 fB, 1 å 4: 8, Snöripa 28, 30 å
35 8 stycket, Kalkon 40 8 marken, Gäss 2å 3 rdr, An-
kor 4: 32 å 2 rdr, Höns 40 8 å 4 rdr, Kyckling 32 Aa
40 fB scycket. Lax 24 å 356 B, Ål, stor, 24 B, små 48 ,
Gös 12 å 16 B, Gädda 8, 12 å 14 8, Torsk 8 å 10 f,
Sik 40 fB, Braxen 42 8B, Lake 40, 42 å 46 8, Aborre 40
12 å 46 8, Mört 4 å 6 8 marken, Strömming 16, 24 å
44 B valen, Simpor 10 å 12 8 tjoget, Sill, Norsk, små, 4
å 4: 16 pundet, Hummer 46, 24 å 44 B stycket. Hö: Ti-
mothej 22 å 24 f,, Sidvalls 42 å 44 8, Hårdvalls 16 å
18 6, Hafrehalm 9 å 41 8 pundet, Råghalm 4 å 6 rdr
lasset. Ved: Björk, stor, 15 å 46 rdr, d:o små 41 å 12
rdr, Tall 41 å 12 rdr, Gran 9: 24 å 40: 24 famnen.
HERNÖSAND. Af Hernösands tullkammares berättelse
rörande bandeln, sjöfarten åc. för 1849 inhemtas ibland
annat:
Att ifrån utrikes inkommit 74 fartyg med ett lästetal
af tillsammans 9033 läster. Af dessa hafva 12 varit sven-
ska, 46 norska, 4 danskt, 14 ryska och 4 franskt. En-
dast 13 af dessa hafva infört gods.
Till utrikes orter hafva utklarerat 83 fartyg om till-
sammans 10,596 läster; af dessa hafva 27 st. varit dest.
vill Frankrike, 18 till England, 6 till Spanien, 5 till Al-
geriet 0. 8. V.
Importen har hufvudsakligast bestått af Salt 15,170 t:r,
vin 3808 k:r, linfrö 1083 t:r samt 294 sk 5 bampa.
Exporten har utgjorts af plankor och bräder 42,967 tolf-
ter, bjelkar och sparrar 3381 s!., tjära och beck 783 tr,
jern 4257 skI samt spiror och brädstump.
Till Hernösand hafva från inrikes orter blifvit införde
22,000 kaffe, 103,000 I socker och sirap, 2743 k:r
vin, 56,000 k:r bränvin, 3000 k:r romm, arrak och kon-
ak, 24,000 15 mjöl, 3600 t:r spanmäl, utom de obekan-
a qvantiteter, som med ångfartyg oförpassade hitkommit.
Till Örnsköldsvik hafva inkommit 55,000 I kaffe, 43,000
T socker och sirap, 1300 kannor vin, 17,700 d:o brän-
vin, 4600 d:o arrak, romm och konjak. Till Nyland:
8,000 I kaffe, 76,000 I socker och sirap, 4300 k:r
vin, 17,600 k:r bränvin, 3000 d:o arrak; — till hela di-
triktet således:
Kaffe. . . . . 176,600 KE,
Socker och sirap 229400
Vin so soc so 5,30 kir,
Spritvaror . . .4102,300
Denna varuqvantitet torde böra ökas med en fjerdedel
ör de varor, som blifvit lossade i åtskilliga landthamnar,
tan att här blifva journaliserade.
Hernösands stads handelsflotta utgöres af 49 fartyg,
wvarai 7 skepp, 5 briggar, 48 skonerter, 8 galeaser, 14
upar, alt tillsammans 3228 läster, samt 2:ne ängfartyg,
tt om 6 och ett om 20 hästars krait.
Stadens hamn är i afseende på djup, rymlighet, säker-
et och tillgänglighet den yppersta i Bottenbafvet, men
ider af den stora olägenhet att Hernön måste kringseg-
as söderifrån och söderåt, emedan uppgrundningen af
malaste sundet mellan ön och fasta landet hindrar fartyg att
assera derigenom. Det är af stor vigt för orten och trak-
ken i allmänhet, att detta sund göres segelbart och stats-
idrag till detta ändamål vore säkert icke mindre nyt-
igt använda än till Warbergs och andra obotydliga bjö-
täders hamnbyggnader. (H.-P.)