re HANDELS-UNDERRÄTTELSER. Torgoch Hamnpriser. STOCKHOLM d. 46 Jan. Hvete 45, 16 å 48 rdr, Råj 10: 16 å 41 rdr, Korn 8, 9 å 9: 42, Hafra 5: 42 å 5:94 Blandsäd 6: 24 å 7: 24, Ärter, gula, 14, 42 å 43 rd; tunnan ; Hvetmjöl 4: 30 å 1: 36, Rägmjöl 42 å 44 B Kornmjöl 4: 46 å 4: 24, Potatismjöl 4: 32, Ärtmjöl 4: 12 Korngryn 4: 32 å 2: 40, Krossgryn 1: 40 å 2rdr, Helgryr 1: 32 å 2: 4, Hafregryn 1: 32 å 2 rdr, Knäckebröd 2, 2 24 å 9: 32, Spisbröd 4: 26 å 1: 98 pundet; Potatis å 7 rdr, Kålrötter 4: 24 tunnan, Morötter 42 å 44 B Palsternackor 46 f kappen, Pepparrot 3 å 4 rår pundet Hvitkål 8, 40 å 42 8 hufvudet, Rödbetor 48 B kappen Bönor, bruna, 16 8 kannan, Rödlök 40 å 49 8, Spansk Lök 28 6, Spenat, salt, 32 8 marken, Kronärtskockor 3! B kappen, Persilja 20 B, Miriam, torr, 24 B marken Äpplen 20, 28 3340 f kappen, Moreller 4: 32 kappen Njupon, torra, 24 8 kannan; Ägg 4: 4 å 4: 12 tjoget Smör 9 å 10 rdr pundet, färskt 26 å 30 B, Ost 12, 46 3 18 B, Mesost 8 6, Bergslagskorf 41 å 42 marken Grädda 4 rdr, Mjölk, oskummad 492 å 44 B, skummad å 40 8 kannan. Oxkött, färskt, 3 46 å 3: 32, Kalf 4 å 4: 24, Fårkött 4 å 4: 46, Fläsk 3: 24 å 4 rer pundet Grisar, små, 2 å 3 rdr stycket, Rentunga 42 å 14 B marken, Hare 1:24 stycket, Tjäder 5: 24 å 6: 24, Orre 3: 94 å 4 rdr paret, Hjerpe 40 fB, 1 å 4: 8, Snöripa 28, 30 å 35 8 stycket, Kalkon 40 8 marken, Gäss 2å 3 rdr, Ankor 4: 32 å 2 rdr, Höns 40 8 å 4 rdr, Kyckling 32 Aa 40 fB scycket. Lax 24 å 356 B, Ål, stor, 24 B, små 48 , Gös 12 å 16 B, Gädda 8, 12 å 14 8, Torsk 8 å 10 f, Sik 40 fB, Braxen 42 8B, Lake 40, 42 å 46 8, Aborre 40 12 å 46 8, Mört 4 å 6 8 marken, Strömming 16, 24 å 44 B valen, Simpor 10 å 12 8 tjoget, Sill, Norsk, små, 4 å 4: 16 pundet, Hummer 46, 24 å 44 B stycket. Hö: Timothej 22 å 24 f,, Sidvalls 42 å 44 8, Hårdvalls 16 å 18 6, Hafrehalm 9 å 41 8 pundet, Råghalm 4 å 6 rdr lasset. Ved: Björk, stor, 15 å 46 rdr, d:o små 41 å 12 rdr, Tall 41 å 12 rdr, Gran 9: 24 å 40: 24 famnen. HERNÖSAND. Af Hernösands tullkammares berättelse rörande bandeln, sjöfarten åc. för 1849 inhemtas ibland annat: Att ifrån utrikes inkommit 74 fartyg med ett lästetal af tillsammans 9033 läster. Af dessa hafva 12 varit svenska, 46 norska, 4 danskt, 14 ryska och 4 franskt. Endast 13 af dessa hafva infört gods. Till utrikes orter hafva utklarerat 83 fartyg om tillsammans 10,596 läster; af dessa hafva 27 st. varit dest. vill Frankrike, 18 till England, 6 till Spanien, 5 till Algeriet 0. 8. V. Importen har hufvudsakligast bestått af Salt 15,170 t:r, vin 3808 k:r, linfrö 1083 t:r samt 294 sk 5 bampa. Exporten har utgjorts af plankor och bräder 42,967 tolfter, bjelkar och sparrar 3381 s!., tjära och beck 783 tr, jern 4257 skI samt spiror och brädstump. Till Hernösand hafva från inrikes orter blifvit införde 22,000 kaffe, 103,000 I socker och sirap, 2743 k:r vin, 56,000 k:r bränvin, 3000 k:r romm, arrak och konak, 24,000 15 mjöl, 3600 t:r spanmäl, utom de obekana qvantiteter, som med ångfartyg oförpassade hitkommit. Till Örnsköldsvik hafva inkommit 55,000 I kaffe, 43,000 T socker och sirap, 1300 kannor vin, 17,700 d:o bränvin, 4600 d:o arrak, romm och konjak. Till Nyland: 8,000 I kaffe, 76,000 I socker och sirap, 4300 k:r vin, 17,600 k:r bränvin, 3000 d:o arrak; — till hela ditriktet således: Kaffe. . . . . 176,600 KE, Socker och sirap 229400 Vin so soc so 5,30 kir, Spritvaror . . .4102,300 Denna varuqvantitet torde böra ökas med en fjerdedel ör de varor, som blifvit lossade i åtskilliga landthamnar, tan att här blifva journaliserade. Hernösands stads handelsflotta utgöres af 49 fartyg, wvarai 7 skepp, 5 briggar, 48 skonerter, 8 galeaser, 14 upar, alt tillsammans 3228 läster, samt 2:ne ängfartyg, tt om 6 och ett om 20 hästars krait. Stadens hamn är i afseende på djup, rymlighet, säkeret och tillgänglighet den yppersta i Bottenbafvet, men ider af den stora olägenhet att Hernön måste kringsegas söderifrån och söderåt, emedan uppgrundningen af malaste sundet mellan ön och fasta landet hindrar fartyg att assera derigenom. Det är af stor vigt för orten och trakken i allmänhet, att detta sund göres segelbart och statsidrag till detta ändamål vore säkert icke mindre nytigt använda än till Warbergs och andra obotydliga bjötäders hamnbyggnader. (H.-P.)