Article Image
(Insändt.) Fragmentariska uppsatser öfver architektur m.m. Architektur är en sublim förening af vetenskap och: konst. Dermed menas konsten att bygga såsom fulländad konstruktör och art:st. Ett-plank, ett skjul, en-simpel imur etc. är icke architektur. Hittills benämnes vanligen den förre af desse funktionärer: civilingeniör och den sednare: architekt. De fu böra vara en. Så ofta detta ej är fallet misslyckas också utöfningen. Missfoster frambringas. — Hela verlden vet det. Annu fördelas architekturen i ecclesiastik, militär, naval :och civil, men med tiden sammanfalla de till en enda: civil, eiler architektur rätt och slätt. Af den navala återstår då endast hvad som rörer deplacementet eller konstruktion af skeppets bärande del. Seglande fartyg försvinna, de framföras då med machineri och kunna öfver vattengången byggas likt andra hus. — Speciell kyrkbyggnadskonst eller ecclesiastik architektur upphör när presten får sin rätta bestämmelse: moralisk (theoretisk och praktisk) professor — när Guds EHus) blir moraliskt auditorium, och ceremonierna — ,Prestlistens uppfinningar — bannlysas. Militär-architektur upphör med krigen. Dessa utträngas af civilisationen. I så princip som utöfning: Gudlösa kunna de icke äga bestånd. Hvad, som i liten skala begånget är ett afskyvärdt brott, kan omöjligen genom orättvisornas och gräsligheternas mångdubblande förbytas till dygd. Denna sats kräfver ej ytterligare bevis. Hade icke geologerne redan bevisat jordens höga ålder, skulle architekturens urkunder — de äldsta monumenterna och deraf dragna konklusioner — antyda dess existens vida längre än bibelöfversättningen medgifver. Den hittills negligerade Sanscritiska litteraturen torde också framdeles bevisa detta påstående. En betydlig grad af kultur måste råda i ett samhälle innan architekturen kan vinna insteg. Att de första samhällen dertill behöfde en ofantlig tidrymd är säkert — då intet fanns att låna. Ett lands eller folks architektur bär prägeln af dess historia. Architekturens historia är berättelsen om dess uppkomst, utveckling och närvarande ståndpunkt på jorden. Bildningen och konsterna uppstodo samt utgingo först från östern, derefter från södern. Utgå nu hufvudsakligast från norden, men sannolikt snart från vestern. Från de äldsta tider hafva folken i byggnadsväg följt hvart och ett sin bestämda vurm. Gör man en kronologisk uppställning befinnes att: Under Assyriernas och Babyloniernas välde sysselsatte man sig förnämligast med: kanaler, gigantiska torn och stadsmurar. Under Egyptiernas — — — med: kanaler, pyramider och tempel. Under Hinduernas — — — med: pagoder. Under Grekernas — — — med: tempel. Under Romarecnas — — — med: tempel, militärvägar, amfiteatrar och bad. Under medeltidens — — — med: borgar, kyrkor och kloster. Under nyare tidens — — — med: palatser, kyrkor och kanaler. Under nutidens — -— — med: hamnbyggnader och jernvägar. N Hvarifrån Assyrierna och Babylonierna erhöllo den cultur, som de i så förvånande grad wlbildade, är ännu icke utredt — ehuru ledtråden helt nyligen blifvit funnen — troligen mera österut. Dessa folkslag inympade sin cultur på Perser, Pelasger m. fl., bland dessa Phenicier, som vid byggandet af Jerusalems tempel öfverflyttade sina konster till judarne; ty hvad dessa hade lärt i Egypten hade de glömt under irrandet i Arabiska Öknarna. Egyptens och Hindostans culturkällor äro likaledes icke rätt bekanta, man förmodar att de lågo åt samma håll hvarifrån Åssyrierna räknade sina. Egyptier, Pkenicier och Pelasger gåfvo sin förenade bildning åt Grekerne. Pelasgerne, från Mindre Asien, koloniserade Tta lien och kallade sig der Etrusker. — De gjorde också expeditioner till Pyreneiska halfön. — Desse i för-! ening med Grekerne hyfsade Romarne, som till en! början utgjorde Etruriens drägg. Romerska kulturen utgick öfver hela den kända; verlden — en reaktion ägde rum åt öster. Sålänge Rom stod, utöfvade det sitt inflytande i konsterna. Med Roms fall upphörde detta inflytande i Europa, konsterna förintades der nära nog. o Vid Constantinopels fall skedde en reaktion åt vester: konsterna pånyttföddes. ) Folkvandringarne hade dessförinnan till medlersta Europa medfört frön af orientalisk konstruktion, hvilken sedermera der utbildades, erhöllo egendomlighet, och under namn af Göthisk architektur spridde sig öfver hela den kristna verlien. Frimurareorden har man att tacka för utbildningen deraf, äfvensom för skyndsamheten och liktidigheten af spridandet, . Den under samma tid i Orienten rådande architektur utfördes till Afrika och vestra Europa af Saracenerna samt nådde i Spanien sin högsta fulländning. En afart inträngde i Ryssland och närgränsande länder. Rom uppstod på nytt ur gruset och blef, efter att hafva förbytt svärdet till-bok, verldens föredöme äfven i konsterna, samt fortgick dermed till nära slutet af förra seklet. Greklands: klassiska monumenter blefvo vid denna tid kända och konstandan blef så Grekisk. Nyligen har den Romersk-Italienska architekturen, samt sednast den Göthiska, vunnit insteg och erhållit lika talrika om ej flere beundrare än den Grekiska. Jemte dessa praktiseras för närvarande alla möjliga kända och okända arter architektur. Resultatet blir säkert frambringadt af en ny, mera originell byggnadskonst, värdig vårt upplysta och märkvärdiga tidehvarf. ön RÄTTEGÅNGSOCH POLISSAKER. I dag hade en stor mängd menniskor samlat sig i förmaket till kämnersrättens 4:de afdelning, troligen för att begapa trenne korrektionister, hvilka fastläcta vid hvarandra med an iarnkadia anh fjarnvin

10 december 1849, sida 3

Thumbnail