sätt, som antydde flit och omsorg. —u— Vid Läroverksfrågan. Najaden meddelar under den 13 dennes, en artikel kallad Skolfrågan, underrättels om sättet för skolreformens behandlande Carlskrona, Carlshamn och Sölvesborg, hvilker vi reproducera, såsom fortsättning af den re dogörelse vi förut infört från landsorterna rö rande gången af detta ärende. Serskildt re kommendera vi till våra läsares uppmärksamhet den reflexion, hvarmed Najaden slutar sir artikel. Notisen i sin helhet låter: Uti AM 118 meddelade vi Carlskrona skolkollegi utlåtande och förslag ) i afseende på införandet a den nya läsordningen, m. m. Ephorus har nu fastställt detta förslag, hvarigenom således kurserne i härvarande (Carlskrona) lärdomsskola komma at blifva mindre, än de hittills varit. Vi införa här kurserne för 4:e eller högsta klassen, nemligen Christendomskunskap: redogörelse för hela Katechesen och Bibliska Historien; Svensk Grammatilka: Skriföfningar; Latin: repetition al Grammatikan, explikation af Cornelius Nepos och Cicero de Senectute (om möjligt äfven de Amicitia) och skriföfoingar, eller Tyska: repetition af Grammatikan, explikation af en prosaisk författare och skriföfningar; Grekiska: större delen af formläran, explikation af minst 4:a boken af Anabasis, eller Franska repetition af formläran samt så mycket a! Syntaxen, som innefattar de för språket mest egendomliga konstruktioner, fortsatt explikation af den antagna läsboken, skriföfningar; Svensk Historia. hela kursen efter en utförligare lärobok; Gama Historien: till Augustus; Geografi: alla verldsdelarnes fysiska, samt Sverges, Norges, Danmarks, Rysslands och Preussens politiska; Arilmetik: föregående kursens (till och med sammansatt regula de tri)inskärpande genom problemers lösning; Geometri: Euclidi: 3 första böcker. I Carlskamn, hvarest skolan endast har 3:ne lär rare, hafva dessa hittills meddelat ungefår lika hög undervisning, som på gymnasier. Vi hafva icke set! för den nya ordningen i detalj, men a: som ligger för oss, vill det synas, som ämnade de med berömvärdt nit äfven hädanefter undvika någon förminskning i kurserne, hvilka endast komma att annorlunda till timmarne fördelas, i följd af Iefvande språkens upptagande, intilldess den af Kgl. M:t utlofvade framtida normalstat för rikets samtlige skolor blifver faststäld. I Sölvesborg hafva lärarne, till antalet endast 2 visat ett ännu berömvärdare nit, förtjent att serskildt framhållas, synnerligast då Sölvesborgs skola, troligen genom förseelse, blifvit i afseende på förmånerne stjufmoderligare behandlad än öfriga. Skolkollegium derstädes yttrar i sitt utlåtande, att då 7:de momentet i Kgl. M:ts cirkulär innehåller, att sedan undervisningen blifvit ordnad, som i 3:e och 3:2 punkterne sägs, skall hvarje lärare erhålla lönetillökning enligt vidfogade öfvergångsstaten, men Sölvesborgs skola, som väl finnes, i likhet med andra dylika apologistskolor, upptagen i öfvergångsstaten, likväl icke, såsom de öfrige, fått tillgodonjuta för sine lärare någon lönetillökning, så skulle det kunna tyckas, som om något ordnande af Sölvesborgs läroverk på annat sätt än hittills icke kunde ifrågakomma. Men då skolkollegium dels hyser den öfvertygelsen, att undervisningens ordnande i öfverensstämmelse med N:a Elementarskolan bör blifva både lätt att åstadkomma och nyttig, samt dels lärarne ämna hos Kg. M:t i underdånighet anhålla om rättels2 i ofvannämnda förbiseende, så hafva lärarne likväl velat ställa sig cirkuläret till efverrättelse; och då det, för att i så vidsträckt mån som möjligt kunna gagna Sölvesborgs samhäile, allt hittills utgjort målet för lärarnes sträfvan att utsträcka undervisningen, så vidt skolans tillgångar medgifva, vilja de ej eller för framtiden häruti tröttna. Sluten klassläsning upphör, och ämnesläsning med fri flyttning och monitörer införes så väl för lärare som lärjungar i fyra klasser. Tabellen för lärokurserne upptager, utom alla samma ämnen som den för Carlskrona skola, n. b. i vida vidsträcktare kurser (såsom t. ex. alla verldsdelars politiska Geo. grafi, Algebra, 6 böcker Euclides, Virgilius eller Horatius, Homerus m. m.) derutöfver: Dogmatik och Kyrkohistoria, Naturalhistoria, Filosofi, Ebreiska Engelska, jemte Franska och Tyska. Härvid bör anmärkas, att lärarne sjelfve yttra den förmodan, at! ett eler annat af dessa ämnen aldrig ifrågasättes men anse dem dock böra upptagas, i händelse någon skulle önska undervisning deri, den de då icke anse omöjlig att medhinna — huru upplyser icke forslaget. Lika litet som vi betvifla lärarnes i Carlskronsg lärdomsskola förmåga, nit och goda vilja, lika lite vilja vi inlåta oss i något bedömande af, huruvide man i-den ena skolan lofvat mindre eller i den an :a mer, än man kan hålla. Vi hafva blott fram lagt officiella handlingar, af hvilka det faktum bjer framstår, att i Carlskrona lärdomsskola, med 4 lä rare, utom dupplikanter, kommer att meddelas ick allenast lägre undervisning än hittills, utan äfver mindre än i Carlshamns skola med 3 och Sölves borgs med -blott 2 lärare. Härigenom skulle nt kunna inträffa, att icke allenast länets största sko: la, som lemnar minsta undervisningen (till kurser. nes omfång) icke hädanefter kan dimittera några lärjungar till akademien, då de mindre skolorn: fortfarande kunna det; utan äfven att ynglingar möj ligen, för att approberas vid akademien, behöfva att efter genomgående af Carlskrona lärdomsskola, rese tl Sölvesborg för att fullborda sina studier i dess ezentligen, apologistskola! — Att förklara skäler till detta frappanta missförhållande, öfverlemna vi å hrr lärare sjelfve, om de så för godt finna. Et torde dock otvifvelaktigt Vara att söka i det olikt antal lärjungar, som begagna den ena eller andr skolan; ett annat måhända uti andra, icke på pap poret synliga, lokala förhållanden. För föräldrar oci målsmän i Carlskrona är imedlertid förhållandet fö närvarande bekymmersamt., ) Redan från Najaden intaget i Aftonbladet. nn RANN EEENDO EEE sr