Article Image
— Götheborgs handelstidning för i thorsdags
innehåller anmärkningar i anledning af det der
i staden å bane varande, af kommersrådet Wijk
framställda, projektet att af handels- och sjö-
fartsfonden erhålla bidrag af 230,000 rdr till
anläggande äf en upphalningsbädd för fartyg.
Handelstidningen yttrar härom, bland annat,
följande, under löfte att närmare motivera sin
åsigt, sedan protokollet öfver en i ämnet hål-
len sammankomst blifvit tillgängligt:
Här synes -ieke- vara fråga om något mer eller
mindre, än att genom en fintligt anlagd plan, samt
genom öfverrumpling och hemlighetsmakeri vid ut-
förandet, bereda enskilda intressen stora fördelar på
det allmännas bekostnad. Emot detta försök har
den allmänna rättskänslan vid detta tilifälle så myc-
ket mera skäl att uppresa sig, som förslagets upp-
hofsmän hvarken visat den nytta, handeln skulle
hafva af den ifrågaställda anläggningen, eller genom
fullständiga kostnadsförslager gittat ådagalägga, att
250,000 rdr verkligen dertill erfordras. Då det sät-
tes i fråga att anlita statskassan i ett fattigt land
för !, million riksdaler banko, synes allmänheten
ha billiga anspråk på projekternas fullständiga of-
fentliggörande, för att derigenom sättas i tillfälle att
pröfva deras halt och befogenhet. Har statskassan
tilifälle att för handelns och sjöfartens bästa offra
den äskade summan, så kan det utan tvifvel ske på
ett bättre sätt, än till uppbyggandet af upphalnings-
bäddar, som nog i sinom tid framkallas af den cen-
skilda spekulationen, om den i någon ringa mån
understödjes. Det är betecknande, att man nekar
allt understöd till en ångbåtskommunikation emel-
lan Sveriges vestra kust och utlandet samtidigt med
förordnandet af enorma summor till ett företag,
hvars allmänna nytta ännu synes ytterst proble-
matisk.n
Detta omdöme förefaller vara något summa-
riskt; men utan tvifvel synes det vara grundadt,
att ett så betydligt bidrag af allmänna medel
som 250,000 rdr bko, utan ständernas höran-
de, blott i och för beredande af lättnad åt
skeppsredare vid fartygsreparationer, tål vid
att noga skärskådas innan det beviljas. Man
får komma ihåg, att flere hamnanläggningar,
som fordrade mindre summor, afslogos wid
riksdagen af brist på medel.
— Uti Nerikes Allehanda påstås, att de till-
ämnade bolagen för en jernväg mellan Chri-
stinehamn och Sjöändan samt Fryksta bolag,
för att erhålla Regeringens tillstånd att tull-
fritt införa jernvägsskenor från Skottland, upp-
gifvit vida högre pris på dylika skenor, till-
verkade i Sverige, än det verkliga, hvarföre
det klandras, att vederbörande ej låtit först
höra jernverksegarne i Wermland angående
priset. Genom detta tillstånd till tullfri in-
försel förmenas ett af de starkaste lockmedel
till deltagande i bolaget, nemligen att få leve-
rera jernskenor, försvunnit.
Månne ej denna invändning är mera sken-
bar än verklig? Det är vigtigt, att bolagen
kunna få sina skenor till så billigt pris som
möjligt, på det anläggningen ej må blifva allt-
för dyr. Hade inftemska bruksidkare nu kun-
nat betjena dem på närmare håll till någotnär
enahanda pris, så är det väl ej troligt att de
hade vändt sig längre bort, och förmodligen
måtte de väl på förhand hafva underrättat sig
Om Priset.
— Mycken otur i spell En korrespondent
från Sala marknad skrifver till Fahlu stads
Thumbnail