— Jenny Lind har nyligen uppträdt för Englands sikaliska publik, i en genre, hvari den för. icke haft tillfälle att göra hennes bekantsi:v. nämligen i kyrkostilen. För ett auditori ns ar 4000 personer uppfördes den 6 Februari: : Londons Free Trade Hall, Mendelsons stora oratorium Elias, hvarvid 200 vokalist rv och instrumentalister biträdde, understöd: : elt nytt orgelverk af Wheilden, utomor: igt väl konstrueradt. M:ll Lind var här va förnämsta sopransångerskan. Oratoriet g:!s med engelsk text, och tidningarnes musikre:c;octer kunna icke nog prisa m:ll Linds rena och vackra wuwtal af deras modersmål. Detta loord är likväl ingenting, mot hvad de ägna åt ievnes föredrag af den andliga musiken. Pa detta tonkonstens mest sublima område förklaras hon nu stå lika långt framom hvad hes är i operan och den vanliga koncerten, som bon i dessa visat sig öfverlägsen alla sina i Fngland hörda företrädarinnor på scenen och ; koncertsalen. I det -endelsonska oratoriet föreställde hon enkan, Ivars son blir af profeten Elias återuppväck n de döda, under oratoriets första afdelnins. Hon öppnar andra afdelningen med hela kov nositionens förnämsta sopransolo, hvari Israels folk uppmanas att förlita sig på Gud, under den förestående striden emellan hans profet Elia h anhängarne af Baals prester, dem Elias besecrat genom nedkallande af regn åt den af oa långvarig torka härjade jorden. I hela Jeony Linds föredrag under denna andliga koncert — säger en af musikreferenterna — tycktes hon vara den personifierade andakten, yttrande sig med en engels röst; nen här blef hon en helgedomens prestinna, och uppenbarade mer än vid något föregåend. rälle den för denna sångerska egna förmågan sit med tonernas högsta konst förena ordens t:sratiska uttryck till ett helt, af förut aldrig i vart land anad verkan., Det behöfver knappt tilläggas att auditoriets hänförelse inotsvarade denna verkan, och att bifallstevi.nen icke tycktes vilja taga slut.