— Jenny Lind har nyligen uppträdt för
Englands sikaliska publik, i en genre, hvari
den för. icke haft tillfälle att göra hennes
bekantsi:v. nämligen i kyrkostilen. För ett
auditori ns ar 4000 personer uppfördes den 6
Februari: : Londons Free Trade Hall, Men-
delsons stora oratorium Elias, hvarvid 200
vokalist rv och instrumentalister biträdde, un-
derstöd: : elt nytt orgelverk af Wheilden,
utomor: igt väl konstrueradt. M:ll Lind
var här va förnämsta sopransångerskan. Ora-
toriet g:!s med engelsk text, och tidningarnes
musikre:c;octer kunna icke nog prisa m:ll Linds
rena och vackra wuwtal af deras modersmål.
Detta loord är likväl ingenting, mot hvad de
ägna åt ievnes föredrag af den andliga musi-
ken. Pa detta tonkonstens mest sublima om-
råde förklaras hon nu stå lika långt framom
hvad hes är i operan och den vanliga koncer-
ten, som bon i dessa visat sig öfverlägsen alla
sina i Fngland hörda företrädarinnor på sce-
nen och ; koncertsalen.
I det -endelsonska oratoriet föreställde hon
enkan, Ivars son blir af profeten Elias åter-
uppväck n de döda, under oratoriets första
afdelnins. Hon öppnar andra afdelningen med
hela kov nositionens förnämsta sopransolo, hvari
Israels folk uppmanas att förlita sig på Gud,
under den förestående striden emellan hans pro-
fet Elia h anhängarne af Baals prester, dem
Elias besecrat genom nedkallande af regn åt
den af oa långvarig torka härjade jorden.
I hela Jeony Linds föredrag under denna
andliga koncert — säger en af musikrefe-
renterna — tycktes hon vara den perso-
nifierade andakten, yttrande sig med en engels
röst; nen här blef hon en helgedomens pre-
stinna, och uppenbarade mer än vid något fö-
regåend. rälle den för denna sångerska egna
förmågan sit med tonernas högsta konst förena
ordens t:sratiska uttryck till ett helt, af förut
aldrig i vart land anad verkan.,
Det behöfver knappt tilläggas att auditoriets
hänförelse inotsvarade denna verkan, och att
bifallstevi.nen icke tycktes vilja taga slut.