Article Image
stort antal af demjbesöka hamnarna vid dessa haf Odessas export under år 4848 har utgjorts a 2,020,786 tchetwert spannmål till ett värde al 435,775,481 silfverrubel, och af andra varor, hufvud: sakligen linfrö, talg och ull, till ett värde af 5,097,597 eller tillsammans 20,873,078 silfverrubel. Importen sistlidne år har varit den betydligastc som Odessa ännu haft; dess värde uppgär till en summa af 9,188,803 silf errubel och utgjordes hufvudsakligen af manufakturvaror, vin, färska och torkade frukter, olja, raffineradt socker, te och kaffe. Skeppsfarten på Odessa, ehuru ringare än föregående året, har likväl varit betydande, och hafva hit anländt 41063 utländska fartyg, deribland 44 svenska och 9 norska, samt afgätt 1041. Någon råglast på Norge har icke under året blifvit expedierad. Under loppet af förlidet år hafva frakterne varierat; på Joniska öarne från 6 !, till 40 oboli pr kilo hbyete; på Triest och Venedig från 20 till 40 kreutzer pr stara hvyete; på Genua från 35 till 70 soldi pr mine hvcte; på Livorno från 20 till 38 soldi pr sac hvete; på Marseille, Toulon och Algier från 2 till 4 francs pr charge hvyete; på England från 314 !7, till 90 shillings pr ton talg; på hamnarne mellan Havre och Hamburg från 31 !, till 68 shillings pr ton talg. Oaktadt för närvarande få fartyg finnas i hamnen, ro frakterna låga och höja sig troligen icke under denna månad öfver proportionen af 60 shillings sterling pr ton talg. Utom andra produkter för export finnas här för närvarande i stadens magasiner omkring 740,000 tchetwert spannmål och linfrö. Till Kertch hamn hafva under året ankommit 602 utländska fartyg och derifrån afgätt 603, deribland 2 syenska och ett norskt. Större delen af dessa fartyg, och bland dem de svenska och det norska, hafva, sedan de gjort sin karantän i Kertch, passerat för att gå till Azoyska sjön och derstädes intaga last. Till hamnarne vid Azovska sjön, Taganrog, Mariopol och Berdiansk hafva ankommit 574 utländska fartyg, deribland ett svenskt till Taganrog, ett svenskt till Mariopol och ett norskt till Berdiansk, Dessa trenne skeppningsplatser erbjuda intet skydd och lasterna intagas på redden. Intet fartyg stannar der öfver vintern, och de som hafva den olyckan att derstädes öfverraskas af isläggningen, blifva nästan oundvikligen förstörda om vären då isen går upp. Exporten från dessa hamnar sistlidne år uppgick till ett värde af 8,348,634 silfverrubel. Då den sista skörden, i anseende till den starka värmen och torkan, var ganska dålig i kustländerna omkring Azovska sjön, äro spannmilsförråden i dessa hamnar nästan uttömda och ganska litet att vänta från det inre landet före nästa skörd. Produktionen af talg är i stigande inom de provinser, som hafva sin export från nämnde hamnar. Värdet af importen, hufvudsakligen bestående af vin, frukter, olja och Levantens produkter, har år 1848 vid dessa hamnar uppgått till 4,782,674 silfverrubel. En ny hamn med namn Eisk kommer af styrelsen att öppnas för exporter på Azovska sjön vid dess södra sida; den är af föga djup men inloppet är väl skyddadt. Staden, som ännu icke är bygd, är ämnad att tjena till nederlagsplats för de Tchernomortziske kossackernes produkter. Af styrelsen har nyligen en förordning blifvit utfärdad, hvarigenom en afgift af 8 silfverrubel bestämmes för lotsningen af hvarje fartyg fram och tillbaka öfver det grunda farvaunet vid Jenikale emellan Svarta hafvet och Azovska sjön, och måste denna afgift förskottsvis betalas af alla fartyg, antingen de begagna sig af nämnde lotsning eller cj. Sedan slutet af Augusti månad hafva i denna ort endast några få sporadiska kolerafall inträffat, och allt låter oss hoppas, att farsoten på sin väg mot vestern nu lemnat denna del ar ryska riket.

17 februari 1849, sida 4

Thumbnail