Article Image
VN AMA OP VA VIA VAT SSE MTG L TR UU
föreslagna, som skulle leda till bättre ordtirg ; m
som icke kanna tihkafva interesse.
— Rörande sen tillämnade nya broanläg
ningen öfver Norrström, har åerr öfverstelöj
nanten Ericssen, uti nedanstående den 15
denna månad till drätselkommissionen ingifi
skrift, meddelat åtskilliga ytterligare upply
ningar hvilka icke torde böra förbigås vid fr
gans bedömarde, hvarjemte ihr öfverstelöjtna
ten lofvat, att innan den förekommer till prö
ning hos magistraten och femtio äldste, aflemi
kostnadsförslag och detaljrimingar :till broa
läggringen :öfver Strömsbogrg.
Till Stoszholms stads Brätselkomsnission!
Sedan :det kommit till min kunskap, :att stade
magistrat och herrar äldste, tid sammanträde den
dennes, fästat det afseende vid mitt project till br
anläggningSfyer Norrström från Tegelbocken öfv
Strömsborg,:iemfördt med den förut antagna plan t
brobyggnad, att frågan om den ena elkor andra :
niers antegande blifvit bordlagd till framdeles afg
rande, såvanser jag mig böra, för ämprcts fullstä
digare utredning och innan .magistraten och herr
äldstes :näste sammanträde :åftemna kestnadsförsk
och sdetaljritningar till broanläggningeniöfver Ström
borg.
Dessa ritningar hafva visserligen ingen direkt i
flytelse på frågans afgörande i sin .helhet, hvwi
ker egentligen omfattar valetef lokal för brobyg
naden, och för detta ändamål torde dem plankart
som åtföljer mitt ingifna utlåtende kanske vara til
räckligt upplysande (en på fri hand uppdragen vy
öfver Strömsborg och bron, sådana dessai framtide
torde visa sig från Helgeandsholmen, åVöljer äfve
utlåtandet, :dock utan att vara åberepad.) Det:
i den händelse, att detaljfrågor skulle :förekomm
under öfverläggningarna, som -de mera atförliga ri
ningarna: torde blifva till nytta, och dessa skola vi
drätselkomniissionens nästa sammanträde den 22 der
nes blifva öfverlemnade. j
I sammanbang med denna anmälan anser jag mi
böra lemna fföljande upplysningar, till hvilkas afgif
vanden så väl några yttranden 4 tidningarna som ho
allmänheten .gifvit mig anlednisg. Man har nemli
gen förutspått, att en vattenledning eller kulvert un
der den föreslagna fyllningen af Riddarholmskanale
skulle skomma att föranleda uppgrundning och sam
lande af orenlighet i Munkbrohamnen. — Till sva
härå torde jag blott behöfva fästa drätselkommissio
nens uppmärksamhet på hvad-.-som säkert är-de flest
Stockholmsboer bekant, att nemligen Munkbroham
nen från långliga tider tillbaka genom ofta förnyad
muddringar, och således icke :genom strömdraget
norra delen af Riddarholmskanalen, hållits vid full
djup. Pet är så mycket mera påtagligt, att ström.
draget genom :äenna kanal icke bibehållit gjupe!
framför MWunkbren, som botten derstädes ligger flera
fot djupare än Biddarholmskanalens. Hvad åter der
föreslagna kulvertens renhållning vidkommer, så, då
vattnets hastighet i denna vanligen blir 4, å fot
i sekundea, någom gång mer och någon gång min-
dre, till och .med bakström vid högt vatten i Salt-
sjön och lågt i Mälaren, så är ingen rimlig anled-
ning att befara rännrans uppslamning, så mycket min-
dre, som dimensioBerna å densamma,.enligt mitt för-
slag, äro antagna till 8 fots bredd, ach till 9 fots
Fhöjd från botten til öfverkant af hvalfret. — I sam-
smanhang med frågan om denna vattenledning, anser
jag mig böra upplysa, att densamma visserligen kan
göras rymligare än jag nu föreslagit, ja! så rymlig,
att båtar vid alla vattenhöjder skulle kunna passera
depsamma, men på en längd af 230 alnar och med
en Höjning å hvalfvets norra ända, blir det natur-
Jigtvis så mörkt på medlersta delen deraf, att dess
anlitende som vaterkommunikation säkan torde
komma i fråga, och den trafik, som egentligen skulle
söka sig denna väg till Munkbrohamnen, eller den
från (Cerlbergstrakten till genom Nya Kungsholms-
bren, har nära nog lika gent vester om Riddarhol-
mer, aberoende af all strömsättning. De så kallade
kullbåtar, hvilka nu lägga till i Riddarholmskanalen
norr om Bron, skulle vid yttre ändan af samma ka-
nal, utmeå en bro, som drages öfver Strömsborg, få
lika beqväma tilläggningsställen, och i allmänhet er-
bjuda de liga stränderna på båda sidor af en sådan
bro långs bakgården af Riddarhustomten och åt ve-
ster utmed Båiddarholmen, passande lokal till kaj-
anläggningar för en sådan rörelse, som den vid
Munkbron, helst ett friskt rinnande vatten påsserar
längs dessa ställen. Riddarholmskanalens använ-
dårde för sådant ändamål torde, i anseende till dess
höga, otillgängliga stränder, först komma i fråga,
sedan aila andra talrika lokaler utmed Stockholms
ström och hamnar blifvit upptagna.
Det bar vidare blifvit framställdt, av väglängden
på en bro öfver Strörasborg skulle blifva betydligt
längre, än på en sådan till Riddarhusgränd, och det
ända till 500 alnar. Härmed förhåller sig så, att
den trafik, som öfver Strömsborg hade väg till Stora
Nygatan, finge 90 alnar, och den till hela Söder-
malm genom Lilla Nygatan 0 alnar längre, än på
en bro till Riddarhusgränd; hvaremot den trafik,
som sökte Munkbron och nedra vestra delen af sta-
den, hade lika långt hvilkendera bron, som passera-
les, och den till ängbåtsbryggan och Riddarholmen
53 alnar genare öfver Strömsborg, än genom Rid-
larhusgränden; häraf synes huru ringa inflytande
len upprepade anmärkningen om vägens längd på l!
n bro öfver Strömsborg måste äga vid en jemfö-
else mellan de bäda lokalerna för bröbyggnadens
(
l
Itförande.
Slutligen har man ansett den tekniska jemförelse,
ig anställt mellan grundens. beskaffenhet å de båda
okalerna för brobyggnad innebära, att denna ickejt
kulle vara tillförlitlig på linien. mellan Tegelbacken i
ch Riddarhusgränd; jag har deremot blott sagt, att c
en öfver Strömsborg är relativt bättre, utan attid
åstå, det icke en god grundläggning kan åstad-!h
Ommas äfven på den andra linien. Stockholm den lr
Thumbnail