LANDSORTS-NYHETER. -Hernösand d. 7 Dec. Enligt rapport till Sundsvalls tullkammare har. galeasen S:t Erik, förd af skepparen Dahlberg och hemma i Hernösand, förlist på Björkö refveti trakten af Storgrundet, hvarvid hela besättningen, bestående af. 4 man, sannolikt omkommit. Blott en man har återfunnits liggande död på land, efter utseendet helt ung, troligen kocken Rundsten. Fartyget är alldeles krossadt och blott obetydligt af lasten har genom Bremölotsars försorg kunnat bergas. Skepparens kista eller skrin med inheslutne förpassningsoch fartygshandlingarne har blifvit aflemnad till Sundsvalls tullkammare. Fartygets redare var handlanden härstädes, herr Boström. — Det torde förefalla våra landsmän i södra och medlersta Sverige otroligt att höra det vi, som af dem allmänt anses för att bo i Lappland med 9 månaders vinter, i dag den 6 December hafva blidväder med dropp från alla tak hela dygnet om; hamnen går öppen ända in, och i går afton inkom slupen Fritz, skepparen Wredenberg från Stockholm, der han ännu den 30 Nov. låg under lastning. (H.-P.) Sundsvall den 7 Dec. Under den 1 dennes har underrättelse från Brämsö lotsplats, till härvarande tullkammare ingått, att ett fartyg förolyckats något söder om Löra fiskehamn å Tjockholms södra udde, belägen i Njurunda socken. Ibland saker som flulit i land vid strandningsstället, voro äfven trenne kistor, hvaraf en troligen tillhört kaptenen, hvaruti förpassningarför fartyg och last voro förvarade. Af dessa upplyses, att fartygets namn är S:t Erik, mätt till 24 ?V, ,, läster, fördt af kapten N. J. Dahlberg, utklarerad i Stockholm den 3 nästl. November och destinerad till Hernösand. Lasten består af spanmål, bränvin, socker, kaffe, snus och tobak, m. m. Fartyget eges af några handlande i Hernösand, hvilka redan afrest till strandningsstället för att ombesörja bergningen af det förolyckade godset. Fartyget, som lärer vara mycket skadadt, påträffades liggande med kölen vänd uppåt. Af besättningen skall ännu icke mer än en man vara återfunnen; han låg infrusen i isen vid stranden, illa tilltygad af vågorna. Fartyget tros vara assureradt, äfvensom någon del af lasten. (N. A. 0. 5.) Westerås den 7 Dec. Under en mer än 14 dagars ihärdig blid väderlek har Mälaren åter öppnats för sjöfart, och inkommo förliden söndag ej mindre än 6 fartyg från Stockholm, som en längre tid legat infrusna, och hafva andra till Stockholm härifrån afgått. . Norrköping den 9 Dec. Den nya dock-anläggningen på Gamla varfvet öppnades sistliden onsdag till tmottagande af fartyg. De första, som indockades, voro ångfartygen Raketen och Östergöthland. Detta dockans öfverlåtandetill sin bestämmelse skedde med vederbörlig högtidlighet, såsom en ny fest, firad på det industriella området inom detta samhälle. De båda ångfartygens insläppande i dockan helsades med kanonsalut, hvilken ifrån desamma besvarades; varfsdisponenten herr Hammarsten gaf middag och dockans arbetspersonal undfägnades med extra förplägning. Dockan, på hvars fullbordan arbetats oafbfutet uti tvenne år — hvilket arbete varit underkastadt mänga oberäknade svårigheter genom markens oländiga beskaffenhet, som, genom benägenhet att rasa, fordrat förbyggningar m. m., hvarigenom, utom tidsutdrägt, äfven vida öfver kostnadsförslaget gående pekuniera uppoffringar förorsakats — håller i längd 240 och i bredd 60 fot, samt är tillgänglig för till och med 42 fot djupt gående fartyg. För dockans urpumpning är anbrägt en ångå machin af 9 hästars kraft, som dessutom drifver såg och blåsmachin för smedjan. Denna gagnande inrättning, den enda enskilda, tills dato, på Sveriges hela östra kuststräckning, har blifvit verkställd på varfsbolagets egen bekostnad, utan hvarje understöd af allmänna medel, å hvilka bolaget så mycket mindre trott sig göra anspråk, som det var detsamma väl kändt, att ett dylikt understöd beviljats, till be