Article Image
huset öfver frågan var äfven en al de mest
intressanta, eller rättare en af de få interessanta,
som der passerat under denna riksdag. Huf-
vudrollen deri utfördes naturligtvis af grefve
Adolt von Rosen, hufvudmannen för jernvägs-
förslaget. Grelve Rosen visade sig bärvid så-
som en icke mindre skicklig debattör, an ban
förut genom anordnandet och bedrifvandet af
undersökningarna samt sättet för hela affärens
bringande å bane ådagalagt sig vara en drittig
administratör. Han upptog och besvarade med
-dedigbet och fyndighet nästan alla invändnin
gar, som framställdes emot företaget, illustre-
rade sina argumenter med talsika exempel och
sifferförhållanden, hemtade från utländsk efa-
renhet; och allt hvad ban deivid yttrade hade
en så praktisk hållning och bar så direkt på
de omtvistade punkterna, att grefvens framställ-
ningar hvarje gång gjorde gauska lifligt intryck,
och sannohkt till en betydlig del bestämde vo-
teringens utgång.
I afseende på de vexlade meningarna, kunne
vi utur en ölverläggning, som räckte omkring
40 timmar, naturligtvis icke ens försöka att
göra ett sammandrag af de serskilda talarnes
yttranden, som skulle inrymmas på en eller
par spalter. Vi förbehålla att få återkomma
till en utförligare framställning efter justerin-
gen, ifall utrymmet då sådant medgifver; eme-
dan mycket af denna diskussion otvifvelaktigt
förtjenar en större publicitet och skall läsas
med intresse. I förbigående må blott näm-
nas, alt de flesta invändningarna kunna med
något olika utveckling i framställningssättet
anses redan innefattade i de reservationer, som
några ledamöter af statsutskottet bifogat betän-
kandet, serdeles hr professor Tbomanders och
hr grosshandlaren Schartaus, hvilka vi tro
vid: detta tillfället. hafva gifvit vika för allt
för mycken betänksamhet, under det man icke
Kan vndgå alt högakta motiverna Jertill.
En ibland de invändningar, som synes bafva
den största vigten med sig, utgöres af erfa-
srenheten om resultatet af Götba kanals full-
bordan hvad aktiegarnes inkomster deraf be-
träffar. Grefve Rosen lemnade, i anledning af
en dylik invändning på riddarhuset, en in-
tressant ledning för omdömet i afseende på en
del af orsakerna, bvarföre kanalen ger så ringa
afkastning, då ban fästade uppmärksamheten
på de orimligt höga kanalfgifter, hvilka i många
fall beräknas. Han visade dessutom flera an-
dra olikheter emellan utsigterna för en kanal
och en jernväg.
En annan invändning är hemtad från den
bristande tillgången på medel för tillfället.
Denna invändniog skulle, enligt vår tanka, för-
tjena största afseende, om frågan vore nu, så-
som när Götha kanal börjades, att garantera
bolaget en viss inkomst på dess medel redan
ifrån arbetets början. Helt annat synes. för-
hållandet i vår tanka, då staten icke: utbetalar
något, innan jernvägen är färdig och afsynad.
Ett annat inkast, kanske af större vigt, men
hvilket vi icke hiuills bört framställas, är att
ett företag af denna art möjligen kan för en
längre til leda en arbetskraft och del af landets
rörelsekapital ifrån andra kanaler, der medlen
nu användas med större profit och säker-
het; att en ostridig förlust häraf för det hela
skulle uppstå genom skilnaden i afkastning på
kapitalet på den ena eller andra vägen, och
att företaget följaktligen vore att betrakta så-
som för tidigt, så länge kapitaler ännu icke
samlat sig till den betydenhet, att penninge-
räntan i allmänhet nedgått till 4 procent el-
ler derunder. — Detta är onekligen en vigtig
anmärkning; men den tillhör icke egentligen
frågan om: företagets uppmuntran från statens
sida; det blir hvars och ens ensak att tillse
och bedöma huruvida, genom subskription till
jernvägsföretaget, de erforderliga medlen der-
till dragas ifrån mera vinstgifvande företag.
Hufvudsomman af hela saken, från statens
synpunkt betraktad, ligger, enligt vår mening,
i den frågan, huruvida icke de indirekta för-
delar; som en jernvägsanläggning af den före-
slagna beskaffenheten måste änses tillskynda
det ällmänna, äro af den betydande art, att de
motsvara den nu beslutade uppoffringen; och
denna fråga kunne vi, enligt all vår -öfverty-
gelseöck med all möjlig nykterhet och frihet
från exaltätion vid sakens öfvervägande, icke
annat än besvara med ja. Om en ökad pro-
duktion och en lifligare omsättning blir en
följd af jernvägen till den grad, att staten
derigenom i förening med de direkta bespa-
ringar, som jernvägskommunikationen i vissa
fall kan lemna, vinner full ersättning för det
under... 43 år utlagda bidraget, så är ju detta
allt hvad man. kan begära ller önska: och
att detta blir förhållandet lärer knappt någon
kunna sbetvifla, som haft tillfälle studera.-den
verkan, andra länders jernvägar utöfvat tilkrö-
relsens lifvande.
Jernvägarne utgöra en af tidenis stora ideer,
hvilka ingen civiliserad nation kan underlåta
att tillegna sig, utan att blilva efter andra na-
tioner i välstånd och förkofran. Också har
knappt någon betviflat, att ju början en gång
här i Sverige måste göras med dessa företag;
och frågan kunde således nu egentligen anses
vara den, huruvida det närvarande ögonblicket
utgjorde en tjenlig tidpunkt Adertill, Det bör i
vår tanka utgöra en anledning till tillfreds-
ställelse, alt denna fråga nu-blifvit af ständer-
nes pluralitet besvarad jakanide
Utrymmet tillåter oss i öfrigt icke att i dag
vara utförligare angående öfverläggningen på
Riddarhuset, förbehållände oss Kkväl att få
aterkomma till eh söPskild lans. 4 Aall ps
Thumbnail