huset öfver frågan var äfven en al de mest intressanta, eller rättare en af de få interessanta, som der passerat under denna riksdag. Hufvudrollen deri utfördes naturligtvis af grefve Adolt von Rosen, hufvudmannen för jernvägsförslaget. Grelve Rosen visade sig bärvid såsom en icke mindre skicklig debattör, an ban förut genom anordnandet och bedrifvandet af undersökningarna samt sättet för hela affärens bringande å bane ådagalagt sig vara en drittig administratör. Han upptog och besvarade med -dedigbet och fyndighet nästan alla invändnin gar, som framställdes emot företaget, illustrerade sina argumenter med talsika exempel och sifferförhållanden, hemtade från utländsk efarenhet; och allt hvad ban deivid yttrade hade en så praktisk hållning och bar så direkt på de omtvistade punkterna, att grefvens framställningar hvarje gång gjorde gauska lifligt intryck, och sannohkt till en betydlig del bestämde voteringens utgång. I afseende på de vexlade meningarna, kunne vi utur en ölverläggning, som räckte omkring 40 timmar, naturligtvis icke ens försöka att göra ett sammandrag af de serskilda talarnes yttranden, som skulle inrymmas på en eller par spalter. Vi förbehålla att få återkomma till en utförligare framställning efter justeringen, ifall utrymmet då sådant medgifver; emedan mycket af denna diskussion otvifvelaktigt förtjenar en större publicitet och skall läsas med intresse. I förbigående må blott nämnas, alt de flesta invändningarna kunna med något olika utveckling i framställningssättet anses redan innefattade i de reservationer, som några ledamöter af statsutskottet bifogat betänkandet, serdeles hr professor Tbomanders och hr grosshandlaren Schartaus, hvilka vi tro vid: detta tillfället. hafva gifvit vika för allt för mycken betänksamhet, under det man icke Kan vndgå alt högakta motiverna Jertill. En ibland de invändningar, som synes bafva den största vigten med sig, utgöres af erfasrenheten om resultatet af Götba kanals fullbordan hvad aktiegarnes inkomster deraf beträffar. Grefve Rosen lemnade, i anledning af en dylik invändning på riddarhuset, en intressant ledning för omdömet i afseende på en del af orsakerna, bvarföre kanalen ger så ringa afkastning, då ban fästade uppmärksamheten på de orimligt höga kanalfgifter, hvilka i många fall beräknas. Han visade dessutom flera andra olikheter emellan utsigterna för en kanal och en jernväg. En annan invändning är hemtad från den bristande tillgången på medel för tillfället. Denna invändniog skulle, enligt vår tanka, förtjena största afseende, om frågan vore nu, såsom när Götha kanal börjades, att garantera bolaget en viss inkomst på dess medel redan ifrån arbetets början. Helt annat synes. förhållandet i vår tanka, då staten icke: utbetalar något, innan jernvägen är färdig och afsynad. Ett annat inkast, kanske af större vigt, men hvilket vi icke hiuills bört framställas, är att ett företag af denna art möjligen kan för en längre til leda en arbetskraft och del af landets rörelsekapital ifrån andra kanaler, der medlen nu användas med större profit och säkerhet; att en ostridig förlust häraf för det hela skulle uppstå genom skilnaden i afkastning på kapitalet på den ena eller andra vägen, och att företaget följaktligen vore att betrakta såsom för tidigt, så länge kapitaler ännu icke samlat sig till den betydenhet, att penningeräntan i allmänhet nedgått till 4 procent eller derunder. — Detta är onekligen en vigtig anmärkning; men den tillhör icke egentligen frågan om: företagets uppmuntran från statens sida; det blir hvars och ens ensak att tillse och bedöma huruvida, genom subskription till jernvägsföretaget, de erforderliga medlen dertill dragas ifrån mera vinstgifvande företag. Hufvudsomman af hela saken, från statens synpunkt betraktad, ligger, enligt vår mening, i den frågan, huruvida icke de indirekta fördelar; som en jernvägsanläggning af den föreslagna beskaffenheten måste änses tillskynda det ällmänna, äro af den betydande art, att de motsvara den nu beslutade uppoffringen; och denna fråga kunne vi, enligt all vår -öfvertygelseöck med all möjlig nykterhet och frihet från exaltätion vid sakens öfvervägande, icke annat än besvara med ja. Om en ökad produktion och en lifligare omsättning blir en följd af jernvägen till den grad, att staten derigenom i förening med de direkta besparingar, som jernvägskommunikationen i vissa fall kan lemna, vinner full ersättning för det under... 43 år utlagda bidraget, så är ju detta allt hvad man. kan begära ller önska: och att detta blir förhållandet lärer knappt någon kunna sbetvifla, som haft tillfälle studera.-den verkan, andra länders jernvägar utöfvat tilkrörelsens lifvande. Jernvägarne utgöra en af tidenis stora ideer, hvilka ingen civiliserad nation kan underlåta att tillegna sig, utan att blilva efter andra nationer i välstånd och förkofran. Också har knappt någon betviflat, att ju början en gång här i Sverige måste göras med dessa företag; och frågan kunde således nu egentligen anses vara den, huruvida det närvarande ögonblicket utgjorde en tjenlig tidpunkt Adertill, Det bör i vår tanka utgöra en anledning till tillfredsställelse, alt denna fråga nu-blifvit af ständernes pluralitet besvarad jakanide Utrymmet tillåter oss i öfrigt icke att i dag vara utförligare angående öfverläggningen på Riddarhuset, förbehållände oss Kkväl att få aterkomma till eh söPskild lans. 4 Aall ps