för materiella ändamål, låtsar kärlek, för att få en
qvinna, gör sig brottslig till själsmord.
Om en qviona inträder i den heligaste menstliga
förbindelse, med försakandet af kärlek, på det hon
må få sin försörjning, och icse väntar kärlek af den
mon, åt hvilken hon i ordets heligaste och högtid-
ligesta mening gifver sg, liknar hon ej längre en
qvinna, utan en onaturlig varelse, i strid mot sg
sjelf och mot Gud. Hon blifver farig för mör-
n:skosam hället, och h-la hebhbes lif uty-cklar sig i
en följd af grorra motsägelser. Förr eller sedusre
skulle hon känna sitt sjelbedräga:i och inse det brott
bon har begått emot sig sjel, mot den gudomliza
naturen hos oss. —
Frunttmret ryste och var, på väg at lägga bort
boten. Hon bitexede derpå åter på författarens
namn, torkade en tår från sina långa ögonhår och
sucka!e: Nej! hen kan och vil icke förnärma en
qviona! Jag förlåter booom dessa hårda ord. Hvem
vet hvilken ångest aftvivgat honom dem? Hon
fortsatte läsningen: -
Om vi, oufsadt dess helgds kränkning af kyrkan,
hvilken, mot ett festställdt pris, utdelar sin välsig-
nelse åt hvarje par, som tillkännagifver sig färsigt
att betala, betrakta äktenskspet som en helig insii-
tutlon af den kristna religionen, så synes vigseln vara
en helig symbol! af två själars föreniog uti kärlekens
element — så vidt som endast en kärlek finnes till
på jordan, i hvilken form det må vara. En qvinna,
om af så kallade förståndiga motiver, beslu:er sig
till dan holicaste af alla, förbiadelser, vanhelgar
alltså äktenskapets heliga institution, som. borda
upprätta en själstörening På jorden, som biifvit knu-
ten i himmelen, i det andliga lifvets höga boning.
En sådan qvinna skiljer sig från en frilla endast ge-
nom sin list, stn försigtighet och sitt misstroende
till mannens hjerta. Hon missbrukar kyrkans for-
mella band, att hon må ernå en bättre borgen för
sin framtidå- ti
Hvem den man som .skref detta? utropade
fruntimret, Iåtsnde boken åter falla: vJag: Ville
qväfva honom, strypa honom med mina egna hän-
der, Om han vore här. Nejl fortsstte hon efter en
paus; önejl jag ville trycka hens hind och se ho-
nom I ansigtet. Hvem vil neka ait han talat sannt?
fun läste vidare:
oHela menniskoslägtets välfärd ligger 1 Ektonska-
pet, Kärlexens anda är det, som genomandas verl-
den, och kärlek är all skapelses bemlighst Den
man, som saknar kärlekens soda, kränker Skaparen
hans skapelse, och en annan oskyldig generation
lider straffet för hans brott. En generation, som;