UPPLYSNINGAR I AFSEENDE PÅ JERN-
VÄGSANLÄGGNINGAR I SVERGE.
(Forts. från gårdagsbl.)
Den tredje afdelningen af grefve v. Ro-
sens skrift innehåller en närmare undersökning
om de serskilda kostnaderna i afseende på Öre-
bro-Hult-banan, nemligen för personstaten, ba-
nans underbåll, lokomotiver, bränsle m. m. äf-
vensom en beräkning af den sannolika trafiken
åa en sådan bana, grundad på autentika upp-
gifter om de varor som redan forsslas i den
blifvande banans riktning. Hvad som härvid
mest frapperar, är den obetydlighet, som kost-
naden för bränslet till lokomotivernas under-
håll utgör bland det hela. Detta kapitel är
för öfrigt så intressant att vi, efter erhållet
tillstånd af författaren, reproducera detsamma
helt och hållet, samt afsluta dermed denna
anmälan och hänvisa läsaren att i sjelfva bro-
chyren taga kännedom af den fjerde afdelnin-
gen, deruti åtskilliga inkast emot jernvägar i
allmänhet upptagas till vederläggning-
Det är icke nog att veta, säger förf., det en jern-
väg emellan Örebro och Hult kan åstadkommas
för den beräknade kostnadssumman af 3,240,000 rdr
bko. Allmänheten vill, ör att besluta sig till del-
aktigbet i företaget, äfven känna någonting när-
mare i afseende på utsigterne att deraf skörda
vinst; och jag bör icke lemna detta vigtiga ämne
utan någon belysning.
Vinsten utgöres naturligtvis af det öfverskott in-
komsterne lemna, sedan nödiga utgifter blifvit be-
stridde. För att komma under fund med beloppet
af detta öfverskott, eller bedömma, i hvad mån ett
sådant är af jernvägen emellan Örebro och Hult att
påräkna eller hoppas, är det således nödigt att göra
sig reda i främsta rummet, för de oundgängliga ut-
gifterne och sedermera för de inkomster, com kunna
vera att förvänta.
Utgifterne sönderfalla i 3:ne stora hufvudklasser:
Persor.slalen, banans underhåll och drifikostnaden.
Öiver hvardera serskildt må här sägss några ord.
A) Personslaten. Antagandet af den för rörel-
sens ledning och underbåll erforderliga personal, äf-
vensom bestsemmandet af hvars och ens eflöning,
ankommer naturligtvis på en blifvande styrelse för
bolaget. Antalet af denna personal bestämmes imed-
lertid redan på förband i det närmaste af banans
längd och läge, stationernes antal, lokomotivernes
och de degliga trainerces mängd samt beskaffenbe-
ten af de varor, som kunna till forsslende piräkneas.
Såluada hehöfves, efter den sparsemmssto beräkning,
vid banan och verkstäderna ett ental af 200 perso
ner, för de flerfaldiga dervid förekommande arbeten
och bestyr, med en förslagsvis antsgen aflöcingssta:
af tillhopa 70,000 rdr bko. Ansvaret, som hvilar
på de fleste vid jernvägarne anstälide personor, är
så stort, att de måste, för att ega plitligt folk, i
förhållande väl lönas. För den administ:erande di-
rektören (Der Betriebs-Dirigen:) har jag alltsi för-
slagsvis beräkrat 4000 rdr om året; för Ööfveringe-
niören 3000; för stationschefer ifrin 666 rår 32 Sk.
till 4,500 efter olika klasser, o. v. ända till ban
vektare, för hvilka jeg antagit en lön af 200 rd!
bko. Det är möjligt, att en blitvsnde styrelse kar
lyckas erbålla dugligt folk med mindre kostnad
men ock möjligt, att den icke kan begå sig utar
en större personal, som föranleder i det hela samm:
slutliga utgift. I alla fall är det bättre att beräkn
en för hög än en för låg utgill:summa, cr
hverje i verkligheten tillväg2bragt kosparing derst
är en förhöjning af aktieegarnes vinst. Jemföre
ofvanståendo förslagskalkyl med dei verkliga förbål
landet vid Altona-Kieler-banan, så torde förslage
beloppet här vid första ögonkastet synas för lite: