Article Image
INBJUDNING TILL AKTIETECKNING FÖR
UTFÖRANDE AF EN JERNVÄG EMEL-
LAN ÖREBRO LASTAGEPLATS SKE-
BÄCK VID HJELMAREN OCiIl HULTS
HAMN VID WENERN.
Sedan Kong!. Maj:t genom nådig resolution den
27 November 4845 täckts meddela mig tillstånd
att, i förening med in- och utländske män, genom
bolags bildande, under en tid af 20 år få anlägga
jernsägar genom rikets söder om Dalelfven belägne
landskap, uti riktningar, som uti den kongl. reso-
lutionen upptagas; samt under de 2:ne sedermera
förflutoo åren undersökningar ägt rum i afseeende
på en jernvägslinea emellan hufvudsaden och Gö
teborg, får jag detta företag till allmänhetens del-
tagande nu aomäla medelst inbjudning till aktiers
tecknande deri. Då likväl arbetet är af allt för
stor omfattning, för att på en gång will utförande
företagas, och det jemväl låter sig i särskilda min
dre afdelningar lämpligen verkställa, är det till ut-
förande af en sådan mindre del allmänheten pu in-
bjudes.
Om den på all rörelse och industri utomordent-
ligt lifvande verkan, jernvägarne utöfva, gör man
sig en rätt föreställning, först då man sett de län-
der, bvarest sådane vägar redan finnas. Men äf-
ven utan att hafva sjelf erfarit och bevittnat denna
verkan, kan vigten deraf fattas af hvarje tänkande
sinne vid betraktandet af de fördelar, lättade kom-
munikationer i gemen hafva med sig. Hvilken
svensk man känner icke värdet och bebaget af de
ångbåtsförbindelser, som i närvarande stund om-
fatta nästan hela landet; och för 26 år sedan, då
en enda ångbåt klöf Mälarens bölja, hvilken tänkte
då, att ett fjerdedels sekel derefter hamnen vid
Riddarholmen icke skulle rymma den flotta af ång-
fartyg, som nu i alla riktningar underhåller den
inrikes förbindelsen med hufvudstaden? hvilken fö-
reställde sig, att i vårt, såsom det häfdvunna ta-
lesättet lyder, på folk och industri fattiga land
gods och påssegerare skulle finnas i ymnighet för
dem alla? Det är obestridligen den Jätade kom-
munikationen; som framkallat denna rörelse, och
likväl, huru inskräokt är icke verkan af ångfar-
tygskommunikationen, i jemförelse med Jernvä-
garne, som icka beröra endast kusterna, eler
vissa punkter vid de stora insjöarne och vatten-
dragen, utan genomskära tillika det inre af lan-
det! Genom snabbheten i transporten, tillfället att
icke blott hvarje dag, utan å särskilda tider ef
dagen kunna resa eler afsända goda från en ort
till en annan, samt trafikens underhållande hela
året om utan väsendtligt afbrott af snö och köld
— hvilka utomordentliga fördelar skänkas icke
derigenom åt hvarje gren af näringar, åt hvarje
klass af medborgare! Hvad beträffar åkerbruket,
den första och vigtigaste af alla näringar, med
rätta kallad modernäringen i landet, inses lätt, att
dess vinst af jernvägarne äfven måste blitva i för-
hållande störst. Landtmannen skall, sedan nätet
af jernvägar blifvit fullbordadt, kunna med lätthet
ach fär lindrig koctnad fäörsända sina produkter till
den plats, der de betalas bäst, der hehof och ef-
terträgan äro störst, och likaså bemta sina egna
j förnödenhetsvaror, der de erhållas till det billigaste
vuris. Derigenom säites egendom i aflägsne, lands-
lorter uti jemnbredd med egendom i närheten a
hufvudstaden, och i allmänhet bringas, vid afståndens
så att säga försvinnande, producenter och konsumen-
ter tillsamman, till fördel å ömse sidor. Priserne jem-
nas sålunda öfver hela landet, och då den enes öfver-
flöd kan utan svårighetoch tidsutdrägt fylla den andres
brist, är det ingen möjlighet att, såsom icke längre
än två år tillbaka förhållandet var, en tunna säd
kan kosta 6 till 8 rdr mer i den ena provinsen än
i den andra 0. s. v. Detta är likväl icke den vä-
sendtligaste fördel, jordbruket hemtar a! jernvägarne
Det gifves en ännu högre vinst, som genom dem
kommer landtmanren till godo, en vinst, som ho:
083 ännu icke rätt uppskattas, men som likväl äl
den högsta of alla: det är vinsten af lid. De
gamla ordspråket, att den som vinner tid, vinna
allt äger här den fullaste sanning. Då jordbru
karen icke behöfver på utförandet af sina produk
ter använda samma tid som förut, har han natur
ligtvis så mycket mera tid att egna åt produktio
RR ETT TRAINER TT TNT TIRLINGAASRAT IAS
Thumbnail