— -—Xr-U ——VZ!
Cirkulir från Utrikes ärendernas Minister til!
Franska Republikens diplomatiska agenter.
Min herre! ni känner händelserna i Paris,
folkets seger, des; bjeltemod, dess hofsamhet,
dess luga, den genom alla mecborgsres med-
verkan återställda ordningen, alldeles som om,
under den synliga maktens suspensicn, det all-
mänsa förnutet sjelf dessa dagar sutit vid
Frankrike3 styre.
Franska revolutionen har nu ingått isiitsista
sadium. Frsnkrike är republik: Franska repu-
bliken har ej behof af att erkännas, för att vara
till. Hon grundar sig på naurlig, nationlig rätt.
Hon utgör ett stort folks vilja, hvilket cj bem-
tar sin rätt från någon annan än sig sjelf. Då
imedlertid Franska republiken önskar inträda
inom omfånget af befintliga rezeringar, såsom
sjelf en ordnad makt och ej som ett Europa
förstörande feromen, är det lämpligt, att ni,
M. H., genast låter den regering, hos hvilken
ni är ackrediterad, känna de gruadsatser och
tendenser, som hädanefter bestämma Franska
regeringens utländska politik.
Franska republikens proklamation utgör ej
en handling af anfall på någon styrelse-form i
verlden. Styrelseformerna hafva sina olikheter,
lika legitima som karaktersskillnaderna, föran-
ledda af gs0ogr:fiskt läge, så väl som af folkens
intellektuella, moraliska och materiella ställning.
Natisnerna, likasom individerna, hafva olika
åldrar. De principer, som leda dem, framställa
suceessiva phas:r. De monearkiska, aristokrati-
ska, konstitutionella, republikanska styrelsefor-
merna innebära hvar för sig uttryck af de olika
graderna af mognad och andlighet hos natio-
nerna. De begära mera frihet i mån som de
könna sg i sånd att bära mera; da fordra
mera jemhkbet och demokrati, i mån sm de
äro mera geromträngda af rättvisa och kärlek
till folket. Detta utgör tidens fråga. En na
tion skadar sig genom alt löpa framör sin
mognids timme; och den vanhedrar sig likaså
genom stt låta deras timma gå obegagnad förbi.
Monsrkien och repubiken så, i sanna stats-
mäns ögon, på absoluta principer, som bekämpa
hvarann på lif cch död; de utgöra endast olika
fakta, som kunna lefva i hvarandras åsyn, för-
stående och respekterande hvarandra.