dande. HERR DAUBERTS KONSERT PÅ KONGL. TEATERN. Konsortgifvarens kända telang hade, jemte biträdet af ie:lle Lind och åtskilliga andra blend våra utmärktaste artister, icke förlelat att be-l reda denna konsert ett serdeles mångtaligt besök, och programmets till en större del väl valda innehåll motsvarade i de flesta afseenden allmänhetens billiga fordringar. En ny violinkonsert af Vieuxtemps (Fismoll) var konsertgifvsrens inträdesnummer, och kan kallas ett lyckligt val i enseende till den vård kompositören egnat bebandlingen af form och instrumentation, som eljest mingen komponerande virtuos på ett alltför behändigt sätt plägar expediera. Principalstämman innehåller åtskilliga betydande svårigheter, dem hr dAubert! merendels visade sig vuxen, men dock någon gång lemnade i obesegradt skick. I det hela taget gjorde pjesen imedlertid god effekt ochl mottogs ganska väl. — I stället för hr Rom-j bergs violoncellkonsert, hvilken måste inställas! i anseende till hr R:s inträffade opasslighet, utförde konsertgifvaren en fantasi öfver irländska melodier af Spohr, som väl icke synes oss kunna räknas bland Spohrs bästa verk, men ändå alltid, vch i synnerhet i arbetets sednare del omisskänneligen röjer mästarens hand. Hr WAubert eger väl ej detta grandiosa i ton och styl, som Spohrs violinmusik erfordrar, men denna komposition gör ej så stora anspråk derpå, och äfven bär kunde ett par mindre lyckade momenter ej minska det för öfrigt ganska välförtjenta bifall som egnades detta nummer. — Uti Panofkas variationer öfver serenaden ur Barberaren lyckades konsertgifvaren utmärkt vil, i det han begagnade tillfället att utveckla sin betydande virtuositet i den briljanta, moderna stylen. Detta nummer var konsertgifvarens sista och vann likaledes mycket bifall. Af mille Lind hörde man den välbekanta Niobe-cavatinan af Paccini, egentligen en liten samling af kadenser, genomflätad med åtskilliga melodiska puerilismer, men ganska väl beräknad för sångorganets mekaniska medel. Sångerskan underlät ookså ej att utveekla bela prakten af sin konst, både hvad färdighet, bravur och elegans samt de mångfaldigaste uttrycksmedel vidkommer, ehuru kompositionens innehåll ej tillät henne att dermed uttrycka något af serdeles intresse. Tenorarian med obligatviolin ur Ryno är en af dessa kompositioner, som hvarken genom smakens vexlingar eller oftare återhörande kunna beröfvas något af sin friskhet, sitt alltid nya behag, hvilket ännu förhöjdes genom hr Gänthers rena, ädla föredrag. Hr dSAuberts ac kompagnement var korrekt och smakfullt, och det hela mottogs med verklig enthusiasm. Äfven en ensemblenummer gafs denna afton, nemligen maskernas terzett ur första finalet ur Don Juan, sjungen af millerne Lind, Ebeling, samt hr Giuather. Visserligen är det något eget, att vid en stor offentlig konsert höra en komposition, som hvarken har början, fortsättning eller slut; dock förfelar det herrliga fragmentet icke sin verkan, i synnerhet när det utföres med ren intonation och noggrann ensemble, hvilket vi ej vilja påstå hafva inträffat denna gång. Fru dAubert gaf första satsen ur Hummels Asdurkonsert för piano. Denna konsert har vackra tuttis och ett serdeles väl eskrifvet principalparti; dock är orkesterbehandlingen vid solopartierna något klen. Fru dMAuberts spel röjde den öfvade och säkra pianisten, ehuru något mera energi härvid måhända varit önskvärd. Före konsertens afdelningar gaf man den populära, effektrika cuverturen till Vestalen, samt Beetbovens ouverture till Leonore, som utar tvifvel bör räknas till de mest genialiska ska pelser inom denna del af instrumentalmusiken: område. : Man anmärkte denna afton på nigra platse: en viss svårighet att uppnå ändamålet med sit konsertbesök, nemligen att förnimma musiken i anseende till den högljudda dialog, som sta digt underhölls under hvarje nummer. Det ä onekligen hvars och ens rättigbet att icke lån: sitt öra åt hvad som presteras, i fall man si finner för godt, men ingalunda att tvinga an dra till att göra sig sällskap i detta afseende Vi hafva funnit personer 21 arbetande klasse) iakttaga ett genska anständigt skick vid dylik tillfällen, men rätt ofta, och äfven denna gån; märkt mots:tsen hos den såkallade nobla ver! den. Vi anmärka detta visst icke i hopp on att derigenom för framtiden kunna afstyra dy lika fashionabla vandalismer, utan endast såson ett litet exempel på huruledes en del af bild ningens representanters äfven vid artistiska re presentationer, icke förneka rätta arten af si bildning. -— ARENA ARTNR OM DE SEDNASTE HÄNDELSERNA I PARI