Article Image
än högst ringa, och det är ögonskenligt, att hvarje
minskning i förlaget är en betydande vinst. Men
en sådan beredes. på flerfaldigt sätt genom jern-
vägarne, Hvad först grufbrytningen beträffar, så
kan den utvidgas till en utomordentlig grad, då
malmen kan på jernväg med lätthet transporteras
till aflägsna orter, der skogarne ännu äro rikliga
och tackjernsblåsning kan anläggas, samt redan
varande och nya stångjernshamrar med denna ru-
dimaterie förses. Vidare, då tackjernet ifrån de
gamla bergslagerna kan på jernväg transporteras
till sina vanliga afnämare för lindrigare kostnad
än hittills, är deraf en följd, att stångjeropstillverk-
ningen står dessa sistnämnde billigare, och att, då
deras försäljningspris bibehåller sig, eller stiger,
vinsten för dem blir så mycket större. Förlandet
i det hela kan det icke vara likgiltigt, om totala
tillverkningen höjes med ett eller annat 100,000
skeppund, emedan, med det dagligen växande be-
bofvet af jern för den inrikes konsumtionen, ex-
porten och landets vinst af utrik:s handeln deraf
är beroende. Men icke blott en minskning i sjelf-
va jernets egen transportkostnad kommer hruks-
ägaren tillgodo såsom fördel af jernvägarne, han
hemtar äfven deraf andra vinster, som bidraga till
nedsättande af hans tillverkningskostnad. Med få
undaniag måste bruksidkaren, köpa spanmiål för
sina arbetares och underhafvandes behof. Genom
aflägsenheten ifrån de sädesproducerande orterna
nödgas han, i anseende till den långa och svära
transporten, betala varan ett par, tre riksdaler hö-
gre än den i produktions-orten i allmänhet gäller.
Detta öfverpris graverar naturligtvis hans tillverk-
ning, liksom det genom forsellönen förhöjda priset
på saltvaror och sådana artiklar, hvilka vanligen
hållas vid bruken till salu, har samma verkan.
Hvad genom jernvägstransport i dessa utgifter be-
spares, blir naturligtvis också en tillökning i vin-
sten på tillverkningen. Samma fördelar, som jern-
tillverkningen hemtar, vinna äfven de öfriga gre-
narne af bruksrörelsen i mer eller mindre grad,
och särskildt bör uppmärksamheten fästas å en ar-
tikel, som nu nästan icke alls ingår i rörelsen för
samma ändamål, men som genom jernvägarne otvif-
velaktigt skall komma att spela en stor roll både
i jordbruket och bergshandteringen, samt alt i stora
qvantiteter forslas orter emellan; det är beredning
af gips samt kalkbränning såsom gödningsämnen.
Hvad beträffar fabriker och handaslöjder, så in-
ses lätt, att dessa icke kunna annat än hemta en
stor vinst af jernvägarne och genom dem lifvas.
Såsom bevis härpå torde förhållandet med väfnads-
slöjden i Marks härad af Elfsborgs län få anföras.
Det är bekant, att inom detta härad tillverkas stör-
sta delen af de 40 millioner alnar diverse bomulls-
väfnader, som ifrån länet till andra orter afyttras.
Bomullsgarnet, som härtill användes, hemtas ifrån
Götheborg, och kostar i forlön för en väglängd af
6 mil till Kinna by, hvarest de största förläggarne
för denna industri äro boende, 16 sk. rgs per lisp.
och under svårt väglag ännu mera. Funnes jern-
väg, hvarå denna forslipg kunde ske, skulle föl-
jande förhållande uppstå: Fragten för en tonn, eller
120 lisp. v. v., kostar, under närvarande förhållan-
den, 40 rdr rgs. Konsumtionen af garn af olika
finhet kan sannolikt beräknas till mer än en million
skålpund, eller omkring 60,000 lispund, för hvilka
frakten således uppgår till 20,000 rdr rgs. Trans-
porten af en tonn kan å jernväg verkställas för 24
sk. milen och derunder. Hvarje tonn, som nu i
transport kostar 40 rdr, skulle forslas för 3 rdr,
och hela den förbrukade qvantiteten, som nu i
transportkostnad fordrar 20,000 rdr, skulle komma
i reqvirenternas magasiner för 4500 rdr, hvaraf
den ögonskenliga följden är, att förläggarne skulle
kunna använda de Lesparade 48,500 rdr till uf-
vidgning af sin rörelse, och således till sysselsät-
tande och underhåll af ännu flera idoga familjer.
Hvad här anförts om husslöjden i Marks härad,
bar sin tillämpning på all industri. Klädesfabri-
kanterna i Norrköping, om de kunde sprida sina
tillverkningar öfverallt i landet med lätthet och
för mycket lindrigare kostnad än nu, skulle kunna
sälja sina kläden för billigare pris, skulle få sälja
två, tre gånger mera än nu, skulle förtjena i för-
bållande dertill, och af förtjensten samt afsättnin-
gen uppmuntras att fabricera i mycket större skala;
— och på samma sätt med alla öfriga näringsid-
kare. Men, om arbete alstrar kapital, måste, i
stort sedt, mera arbete alltid frambringa ett slörre
kapital, och national-välmågan ökas i bredd med
en utvidgad industri.
Med en lifvad rörelse och förökad såväl produk-
tion som konsumtion följer ovilkorligen också han-
delns högre liflighet och utveckling, antingen det
är fråga om den inrikes omsättningen, eller utbytet
med främmande länder. Särdeles måste inrikes han-:
deln få en utomordentlig lyftning, hvarigenom del:
inuti landet belägna, men nu så obetydliga, städer ,
kunna komma sig upp och återverka på landtmanna- :
näringarna annorlunda än hittills, då de icke kunna
anses i allmänhet såsom annat än större jordbru-
kande byar. Det är också sannolikt att, genom
jernvägars biträde, en betydlig transitohandel skulle l!
uppkomma emellan vestra Europa och Ryssland
jemte Finland, hvaraf en säker och stor vinst för!
vårt land vore att hemta.
Med afseende på alla dessa fördelar, hvilkas verk-
lighet man har tillfälle att bevittna i flera andra
länder, synes arbetet med jernvägars anläggande
böra utan tidsutdrägt gripas an. Till detsammas
utförande erfordras endast kraftig vilja, ty alla be-
höflliga materialier, sten, grus, jern och träd, hafva
vi uti öfverflöd, och arbetare sakna vi lika litet
som arbetsskicklighet, allenast den tages i anspråk.
Men kostnaden väcker icke dess mindre hos mäng-
den stor förskräckelse; så mycket mera afskräckande,
som dess verkliga storlck är för de flesta obekant,
och inbillningen följaktligen har så mycket friare
utrymme att spela omkring ett dunkelt och obe-j
stämdt föremål. De undersökningar, hvilka de båda
sednaste åren på mitt föranstaltande och under min
hufvudledning blifvit verkställde emellan Stockholm
och Götheborg, äro imedlertid i stånd att sprida
ljus deröfver, och, ehuru väl icke en noggrann be-
räkning öfver kostnaden hunnit utföras för längre
sträcka än emellan Örebro och Hults lastageplats
vid Wenern, gifver de funna lokalförhållandenas för-
delaktighet likväl anledning antaga, att medelkost-
naden för svensk mil på hela sträckan ifrån Stock-
PEREIRA NUR EDEN INRE SOT SATA ÅTAR DT NA NETA
linand svarade, att han betraktade landskapet,
FO AA ss FF AR
Thumbnail