Article Image
förhållanden, fullkomligare ju snabbare cch lin-
drigare i kosin:d kommunikationerna äro. Också
hafva till; följd af ångbåtsförbindel-erna med
Stockholm, priserna å lifsförnödenheter stigit
betydligt i landsorterna, hvaröfver man ofta
hör bittra klagomål af småstadsbon, som förut
var van att för en spottpenning få köpa landt-
mannens produkter. En jordegare, som bor
straxt utom staden, kan få hastig kunskap om
en inträdd förde!aktig konjunktur för afyttran-
det af sina produkter, och är i stånd att be-
gagna sig deraf, då den aflägse boende ofta icke
hinner fram med sin vara, innan konjunkturen
är förbi cch marknaden är öfverfylld, så att
han gör förlust på försäljningen, eller nödgas
magasiners eller hemföra sin vara. Alla sådana
olikheter och äfventyr försvinna nästan heit och
hållet genom jernväigarna, Likasom genom de
dagligen gående trainerna, och ändå mera ge-
nom elektrisk telegrafering i sammanhang med
jernvägen, vnderrättelserna om merkantila för-
hållanden siridas så skyndsamt, att de äro
kända inom några ögonblick i andra ändan af
landet, så kunna ock producenterna nästan
ögonblickligen med de flera gånger om dagen
gående och kommande trainerna afsända eller
reqvirera viror, till bevis hvarpå kan anföras,
att till Peris och London komma på detta sätt
dagligen stora qvantiteter mjölk från många
mils afstån, uk fulikomligen lika godhet, som
vore den ifrån närmaste ladugård. En sådan
afsättning är, såsom ofvan blifvit anmärkt, den
kraftigaste häfstång för lyftande af jordbruket i
gemen, och ensamt den omständigheten, att
jernvägen gir nära förbi, höjer en egendoms
värde många procent. Jernvägarna skola ofel-
bart äfven medföra en annan framtida verkan
af den högsta betydenhet i vårt land, i detatt
en genomgripande förändring i hela systemet
för landibushållningen omärkligen tillvägabrin-
gas, och denna hushållning baseras på fram-
bringande af ladugårdsprodukter i stället för
tillverkande af bränvin. Flera särskilda förmåner
tillskyndas dessutom landtmanren, hvilka, om
icke hvar för sig så ofantligen stora, sammanlagda
likväl gilva honom en ganska betydande vinst.
Det ligger i sakens natur, att då intet transport-
medel kan på en gång forsla så stora qvantiteter
landvägen, som en jernvägstrain, kan icke heller
någon annan for-inrättning åstadkomma transporten
för så godt pris som en jernväg: och då hvar och
en söker vinna högsta fördel med minsta kostnad,
blir deraf en osviklig följd, att jernvägen kommer
att draga till sig forslingen ifrån hela sitt grann-
skap inom en viss krets. Alla de otaliga dagsver-
ken, som nu användas på forsling, skola besparas
åt sjelfva jordbruket, och dess naturliga binäringar;
det genom jernvägen öfverflödigt gjorda antalet af
hästar skal förvandlas till direkt afkastning gifvan-
de kor, efter hvilka spillningen stadnar hemma och
tommer åkern till godo, i stället att den nu under
forslingen till stor del lägges på landsvägarna. Un-
derhållet af i :kdon och kör-redskap blir mindre kost-
samt, i den mån de mindre begagnas, och äfventy-
ret för tillfälliga skador och förluster under vistan-
det ute på vägarna försvinner nästan helt och hål-
let. Resande finva naturligtvis sin räkning vid att
begagna jernvägen, och nyttja skjuts endast på den
korta väg, som förer ned till en jernvägsstation.
Derigenom minskas gästyifveriskjulsens tunga vä-
sentligt, antingen skjutsen bestrides efter entrepre-
nad, eller genom håll och resery. Kronan finner
oekså fördel vid att å jernväg försända alla de ef-
fekter, som den behöfver transportera från en ort
till en annan, hvarjemte kronoskjutsen så godt som
alldeles försvinner. Likaså blifver både fångföring
och postföring bestridd genom jernvägarna, och
tungan deraf upphör alldeles eller till stor del för
allmogen. Slutligen, då landsvägarna icke mera be-
gagnas så mycket för forsling af tunga lass och re-
san !es fortkomst, stå de längre bi, och deras vid
jorden fästade underhållande blir i mån deraf lät-
tare, hvilket basparar årligen tusental af dagsverken.
Utomdess kommer, i ännu högre mått än genom
ångbåtarna kunnat åstadkommas, handeln med landt-
mannavaror alt undergå en väsendtlig förändring, i
det att en särskild klass handlande uppstår, som
uppköper dessa varor till försändning åt aflägsnare
platser. Redan har i de städer, som ega en be-
stämd och snabb ångfartygs-kommunikation med
hufvudstaden, en sådan klass uppköpare bildats, och,
sedan jernvägarna kommit i stånd, skall landtman-
nen icke behöfva sjelf torgföra sina produkter, utan
får sälja dem hemma i gården, med skyldighet på
sin höjd, att forsla dem till nästa jernvägsstation.
Verkningarna af ett sådant ostördt hemlif, utan
den frestelse till superi och misshushållning, som
äro oskiljaktiga från vistandet ute på vägar och sti-
gar samt i städernas atmosfer, kunna icke annat än
blifva i sedligt hänseende lika välgörande, som de
medföra ekonomisk trefnad och välstånd, hvaraf
återverkan blitver en minskning i brotten, med thy
åtföljande kostnader för fångars vård, underhåll och
transport, som nu ingifver så grundade bekymmer,
genom deras ofantliga tillvext på sednare tider.
I fråga om Bergsoruksnäringens fördel af jern-
vägar, så torde jerntillverkningen, såsom den ojem-
förligen vigtigaste delen deraf, egentligen böra be-
traktas. Det är då kändt, att tillgången på mal-
mer i våra berg är outtömlig, hvaremot skogarne
i landet, synnerligen i bergslags- orter, äro så med-
tagna, att kol-tillgången icke står i något förbål-
lande till grufvornas malmförråd. Föliden deraf
är, att, med en fortgående misshushållning med
skogarne, grufbrytningea och tackjernsblåsningen
i längden icke kunna gå framåt. Dessutom äro
de flerfaldiga transporterna, först af malmen till
hyttan, så af tackjernet till bruket och sist af stång-
jernet till stapelorten, förknippade med så mycket
kostnader, alt den fulifärdiga produkten på stapelstads
våg deraf tynges med flera riksdaler på skeppun-
det. När då stångjernspriset ifrån 20 rdr banko gått
ner till 45 rdr skeppundet, är det begripligt, att
förtjensten på tillverkningen icke kan vara annat
fart to RR
måste basöka henne och derför bad honom följa
Thumbnail