Article Image
förhållanden, fullkomligare ju snabbare cch lindrigare i kosin:d kommunikationerna äro. Också hafva till; följd af ångbåtsförbindel-erna med Stockholm, priserna å lifsförnödenheter stigit betydligt i landsorterna, hvaröfver man ofta hör bittra klagomål af småstadsbon, som förut var van att för en spottpenning få köpa landtmannens produkter. En jordegare, som bor straxt utom staden, kan få hastig kunskap om en inträdd förde!aktig konjunktur för afyttrandet af sina produkter, och är i stånd att begagna sig deraf, då den aflägse boende ofta icke hinner fram med sin vara, innan konjunkturen är förbi cch marknaden är öfverfylld, så att han gör förlust på försäljningen, eller nödgas magasiners eller hemföra sin vara. Alla sådana olikheter och äfventyr försvinna nästan heit och hållet genom jernväigarna, Likasom genom de dagligen gående trainerna, och ändå mera genom elektrisk telegrafering i sammanhang med jernvägen, vnderrättelserna om merkantila förhållanden siridas så skyndsamt, att de äro kända inom några ögonblick i andra ändan af landet, så kunna ock producenterna nästan ögonblickligen med de flera gånger om dagen gående och kommande trainerna afsända eller reqvirera viror, till bevis hvarpå kan anföras, att till Peris och London komma på detta sätt dagligen stora qvantiteter mjölk från många mils afstån, uk fulikomligen lika godhet, som vore den ifrån närmaste ladugård. En sådan afsättning är, såsom ofvan blifvit anmärkt, den kraftigaste häfstång för lyftande af jordbruket i gemen, och ensamt den omständigheten, att jernvägen gir nära förbi, höjer en egendoms värde många procent. Jernvägarna skola ofelbart äfven medföra en annan framtida verkan af den högsta betydenhet i vårt land, i detatt en genomgripande förändring i hela systemet för landibushållningen omärkligen tillvägabringas, och denna hushållning baseras på frambringande af ladugårdsprodukter i stället för tillverkande af bränvin. Flera särskilda förmåner tillskyndas dessutom landtmanren, hvilka, om icke hvar för sig så ofantligen stora, sammanlagda likväl gilva honom en ganska betydande vinst. Det ligger i sakens natur, att då intet transportmedel kan på en gång forsla så stora qvantiteter landvägen, som en jernvägstrain, kan icke heller någon annan for-inrättning åstadkomma transporten för så godt pris som en jernväg: och då hvar och en söker vinna högsta fördel med minsta kostnad, blir deraf en osviklig följd, att jernvägen kommer att draga till sig forslingen ifrån hela sitt grannskap inom en viss krets. Alla de otaliga dagsverken, som nu användas på forsling, skola besparas åt sjelfva jordbruket, och dess naturliga binäringar; det genom jernvägen öfverflödigt gjorda antalet af hästar skal förvandlas till direkt afkastning gifvande kor, efter hvilka spillningen stadnar hemma och tommer åkern till godo, i stället att den nu under forslingen till stor del lägges på landsvägarna. Underhållet af i :kdon och kör-redskap blir mindre kostsamt, i den mån de mindre begagnas, och äfventyret för tillfälliga skador och förluster under vistandet ute på vägarna försvinner nästan helt och hållet. Resande finva naturligtvis sin räkning vid att begagna jernvägen, och nyttja skjuts endast på den korta väg, som förer ned till en jernvägsstation. Derigenom minskas gästyifveriskjulsens tunga väsentligt, antingen skjutsen bestrides efter entreprenad, eller genom håll och resery. Kronan finner oekså fördel vid att å jernväg försända alla de effekter, som den behöfver transportera från en ort till en annan, hvarjemte kronoskjutsen så godt som alldeles försvinner. Likaså blifver både fångföring och postföring bestridd genom jernvägarna, och tungan deraf upphör alldeles eller till stor del för allmogen. Slutligen, då landsvägarna icke mera begagnas så mycket för forsling af tunga lass och resan !es fortkomst, stå de längre bi, och deras vid jorden fästade underhållande blir i mån deraf lättare, hvilket basparar årligen tusental af dagsverken. Utomdess kommer, i ännu högre mått än genom ångbåtarna kunnat åstadkommas, handeln med landtmannavaror alt undergå en väsendtlig förändring, i det att en särskild klass handlande uppstår, som uppköper dessa varor till försändning åt aflägsnare platser. Redan har i de städer, som ega en bestämd och snabb ångfartygs-kommunikation med hufvudstaden, en sådan klass uppköpare bildats, och, sedan jernvägarna kommit i stånd, skall landtmannen icke behöfva sjelf torgföra sina produkter, utan får sälja dem hemma i gården, med skyldighet på sin höjd, att forsla dem till nästa jernvägsstation. Verkningarna af ett sådant ostördt hemlif, utan den frestelse till superi och misshushållning, som äro oskiljaktiga från vistandet ute på vägar och stigar samt i städernas atmosfer, kunna icke annat än blifva i sedligt hänseende lika välgörande, som de medföra ekonomisk trefnad och välstånd, hvaraf återverkan blitver en minskning i brotten, med thy åtföljande kostnader för fångars vård, underhåll och transport, som nu ingifver så grundade bekymmer, genom deras ofantliga tillvext på sednare tider. I fråga om Bergsoruksnäringens fördel af jernvägar, så torde jerntillverkningen, såsom den ojemförligen vigtigaste delen deraf, egentligen böra betraktas. Det är då kändt, att tillgången på malmer i våra berg är outtömlig, hvaremot skogarne i landet, synnerligen i bergslagsorter, äro så medtagna, att kol-tillgången icke står i något förbållande till grufvornas malmförråd. Föliden deraf är, att, med en fortgående misshushållning med skogarne, grufbrytningea och tackjernsblåsningen i längden icke kunna gå framåt. Dessutom äro de flerfaldiga transporterna, först af malmen till hyttan, så af tackjernet till bruket och sist af stångjernet till stapelorten, förknippade med så mycket kostnader, alt den fulifärdiga produkten på stapelstads våg deraf tynges med flera riksdaler på skeppundet. När då stångjernspriset ifrån 20 rdr banko gått ner till 45 rdr skeppundet, är det begripligt, att förtjensten på tillverkningen icke kan vara annat fart to RR måste basöka henne och derför bad honom följa

4 januari 1848, sida 3

Thumbnail