lige ett pund; och therefter bör man ock rätta sig vid uppfostringen. Then som mer och större snille hafver bör läsa mera, cch den som mindre fådt, mindre; men ingendera bör ändå stängas från undervisning och lärdom, så framt han icke är til alt mycket oskickelig, tå thet ock bör ske ju förr, ju heldre, på thet en sådan ej må vara et hinder för de qvickare och en ledsnad för sin lärare ). I afseende på realias ingående i elementarundervisningen, är det tillräckligt att meddela ett utdrag utur det förslag till studerplan, eller huru uppfostringen i anseende till vetenskapernas lärande uti de allmänna lirohusen kunde inrättas och drifvaso, som nämnde ständerskrift innehåller, pag. 387—402: Uti 1:a klassen i scholarne... utom svensk gram., de latinska paradigmata och aritmelica vulgaris äfven växternas allmänna fördelnng uti sina delar med alla thessas särskilda slag och åtskilnad (anatomia wvegetabilium eller fundamenta botanica) samt then utvärtes fördelningen af menniskokroppen, jemte tbe indre almännaste delarne uti the 3 bålets cavwviteter (2natomia humana) — — — Uti 2:a klassen ... fortfares med fundamenta botanica ... läres thet förnämsta af läran om benen (osteologien) å, att åtminstone alla ben till theras utseende. och sammanhang läras at kännas. Osteologia animalium kan ock här tilllika med humana läras, emedan the ej så mycket ifrå hvarandra åtskiljas. Men vid alt thetta skal läromästaren aldrig spara, at af then konstbygnad, som uti benens sammanhang finnes, gifva sin unga läringe tilfälle at märka Skaparens almakt, vishet och godhet... 5) Uti 3:e klassen ... begynnes först med sjelfva historia naturalis... företages läran om the i menniskans kropp varande inre delar tiltheras besynnerliga sammanhang, och thet så, at här, så väl som uti historia naturalis, tilfälle gifves, at tala om Skzaparens egenskaper och härlighet. Ulti 4:e klassen ... någon början med thet mineraliska riket... Sedan nu en yngling uti scholen: kommit så långt, tå, men icke förr 9), bör han flyttas til gymnasium och ther fortsätta studierne som följer: Uti 1:a kl. af gymnasium.,... materia medica, domestica jemte fortsättning af historia naturalis. Uti 2:a kl.... zoologi och anatomien fortsättes; physica experimentalis och chemien begynnes så, at åtminstone the experimenter och försök, som angå physica generalis blifva förestälte, och the chemiska verktygen och hufvudoperationerna visas och förklaras; af astronomia empirica lära stjernorna och constellationerna att kännas; företages doctrina sphericorum, dock allenast til hufvudsatsernas tydeliga förklarande. Uti 83:e kl.... analomia humana och animalium, som till sina delar uti scholen och the två första gymnasiiklasserna blifvit genomgången, bör nu ånyo begynnas at nogare och til alla kropsens besynnerligare och smärre delar eller fördelningar kännas; historia naturalis fortsättes så, at här läres differentia specifiecx på the utländska örterne, helst the, som kunna växa i våra svenska trädgårdar; alla the i tbet svenska stenriket förekommande naturalier undersökas och läras at kännas til sina slag; likaså djuren uti regno animali, som ock kunna med utländska förökas, och therest sådane ej kunna lefvande eller i spiritus vini förvarade ägas, måste konsten åtminstone föreställa them klart och tydeligt aftagna på papperet; physica experimentalis fortsättes med sådane experimenter, som höra till Physica hydrostatica, hydraolica, optica, acustica, jemväl till elec!riciteten, värman, kölden åc.; i chemien anställas distillationer, hvaraf principia chemica m. m. inhämtas; astronomia empirica; mechanica generalis och architectura civilis böra endast i allmänhet här företagas så, at the 5 s. k. mechaniske krafterne med försök förklaras, och the almännas!e indelningar af hus samt pelarordningarne visas och uttydas. Uti 4:e klassen går man i historia naturalis til sådane örter, som förvaras i krukor och orangerier; stenoch djurriket läres at kännas til tbe rarare här förekommande naluraliers slag och åtskilnad; experimenter som angå meteorologien förklaras; chemien, matematiken, asironomien och architectura civilis fortsättes ... Så snart en yngling hunnit uti gymnasium genomgå alt thetta, är han mogen at resa til academien.n 7) Nu frågas: äro vår tids fordringar på resalias ingående i elementarundervisningen en nyhet, en verkan af tidens materialistiska riktning? Svaras ja, så må det tillåtas att tilligga: dåär denna nybet åtminstone bra gammal, och vår tid åtminstone icke mera materialistisk än den, som försvunnit för 100 år sedan. Om nödvän1) Tvärtemot seden vid våra läroverk, der medeloch under medelmåttan släpas fram i jemnbredd med bättre snilleanlag, och, efter läroverkets genomslåpande, skrifves ut till en mången gång, åtminstone hvad prestvägen angår, komplett oduglig embetsman. Huru mycken religiös tendens gifves åt vetenskapernas föredragning vid läroverken i våra dagar? 6) Fordringarne för öfrigt äro ungefär desamma, som nu, i historia, geogräfi, gamla språk och matematik, och åldern enahanda med våra gym-l. nasistkandidater, neml. 14:de året. . AA Åldarn förutsätter 04 År sås ännn är wanligt I