HC på HILL dl VU MMO up? W—n. — 2oomsrusersest — Hos redaktionen har blifvit begärd plats för nedanstående uppsats, då svårigheter mött att få den ioförd i Dagligt Allehanda. Uti Je 457 af Dagligt Allehanda och fortsättningen af resumeåa öfver slöjdexpositionen, upptager referenten tiil en början en derstädes uti trä och smide fullgjord, inlemnad vagn, med rättvist erkännande af densammes soliditet och fullgodhet; men yttrar tillika förundran öfver, att detta är enda arbetet i sitt fack, förmenande att frossan och den vanliga kylan i sinnet härtill äro vållande. 4 anledning häraf får insändaren bedja referenten att få upplysa, det mindre värma för saken icke är enda skälet för brist af täflingsprodukter, men väl farhågan att icke finna afsättning för ett med ovanlig kostnad, möda och omsorg förfärdigadt arbete. Det är icke ofta utländske köpare inträffa), och få bland inländske bjudare taga i uppmärksamhet huru en vagn bör vara från första hand, eller i trä och smide; hvarjemte priset alltid kommer först i fråga. Den ofultbordade vagnen, om ock ett mästerstycke i sitt slag, skall i priset proportionsvis alltid stå efter den fullbordade, der målningar, förgyllningar och beklädnad kunna dölja många brister och ofullkomligheter, och ändock finna afnämare, emedan priset och utseendet lockar, och det är således blott för de verklige konstkännarne — och desse äro få — som handtverkaren exponerar vagnsarbetet i första hand, men med utsigt till förlust i det hela på den vigtigaste delen af arbetet. Inseende detta, beslöt insändaren likväl förliden sommar, att, antingen på egen bekostnad eller tillseommans med smed och sadelmakare, förfårdiga en vagn till uppvisande vid nu förbigångne exposition, och uppdrog fördenskull en fullständig ritning; men innan arbetet kunde sättas i verket, var insändaren nödgad att, med-afseende å det lilla antal smeder Stockholm äger, hvilka innehafva tillräcklig kunskap om och god vilja till producerande af utmärkt vagnssmide, göra sig försäkrad om en af dessas biträde till förslaget, hvilket ock erhölls. Vagnen sattes således under arbete på eftersommarn och aflemnades fullfärdig till vagnmakeri-arbete åt smeden redan inemot slutet af sistlidne år. Oaktadt den långa tid som förflutit och dagliga påminnelser, är smidesarbetet i denna stund ej stort mera än halffärdigt, hvarföre ock insändaren, som såmedelst blifvit grymt duperad i sina beräkningar, nödgats göra rättegång emot smidestillverkaren vid domstolen anhängig. Af detta allt torde referenten i Dagl. Allehanda behaga finna, att icke kyla eller brist på drift och omtäaksamhet i yrket hindrat vagnmakarne att mera än hvad skett, öka expositionen i deras fack; än det bestämdt förlustgifvande i försäljning af ofullbordade åkdon och den svårighet vagnmakarn oftast påträffar, att till alla de många olika arbeten han behöfver för en utmärkt vagnsproduktion, finna skicklige och pålitlige samt ordhbållige smeder, m. fl., enär det är en känd sak, att han oftast af någon skall mankeras. Vid sidan af anmärkningen emot oss, hade icke olämpligt som ett motstycke kunnat anpmärkas, att den vidtkände vagnsfabrikören i Södertelge, hr Ekenberg, hvilken fabriksmässigt bedrifver vagnstillverkningen i generell skala, under begagnande på stället af alla de handtverkare, som för en vagns förfärdigande aro behöflige, likväl icke tilltrodt sig fullgöra sin under förra expositionen i tidningarne gjorde utfästelse, att till denna nu öfverståndna exposition framhålla vagnar fullt jemförlige med de bästa Stockholms tillverkning kunna åstadkomma; ett manquement, som talar för Stockholmska produktionerne .mera än en eller två ytterligare vagnars framställande å expositionen, och som bordt så mycket hellre framhållas, som han icke saknat flerfaldige påminnelser från expositionens bestyrelse. Vagnmakare. ) Den inlemnade vagnen köptes nemligen till Ryssland.